6278
Sök

Fördel/nackdel med LB registrering

2 126 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Tjenare har en VW Caddy GT -90 som ska besiktas snart och avgiften på bilprovningen är 480kr samt så har ju skatten på LB registrerade bilar ökat, förr var det väl 800kr i skatt och nu är det 1396kr jag får betala på Caddyn då skattevikten är 1620kg

Så min fråga är om det är lönt att ha Caddyn kvar som LB eller inte?
Och som följd fråga undrar jag om det finns några andra fördelar/nackdelar med LB regningen eller det är samma som gäller för personbilar?

Är första gången jag besiktar Caddyn och det är min första LB, så därför jag undrar

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 maj 2012
Hur mycke ligger skatten på när den är PB reggad då?
Finns väl igentligen inga nackdelar på en sån bil, de är ju värre på en kombi då man blir av med baksätena, men de problemet har ju inte du.
Annars är de mesta lika dant som för personbil, men du måste ha godkända lastöglor på flaket.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 126 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
Hur mycke ligger skatten på när den är PB reggad då?
Finns väl igentligen inga nackdelar på en sån bil, de är ju värre på en kombi då man blir av med baksätena, men de problemet har ju inte du.
Annars är de mesta lika dant som för personbil, men du måste ha godkända lastöglor på flaket.

Tycker bara att meningen med att ha den kvar som LB har ju försvunnit med tanke på att kostnaden med skatten kontra den högre avgiften för bilprovningen borde ju bli samma som om den vore personbilsreggad 1396+160=1556kr.
Liksom hela meningen med LB reggningen har ju försvunnit, kan tänka mig om den hade varit en diesel så kanske det lönat sig mer?!

Om man inte har några lastöglor alls då? Tog bort mina förra året när jag svetsade upp flaket då jag inte använder den som laståsna!

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
21 maj 2012
Har en Cittra Berlingo bensin som också är LB-reg och har ställt mig samma fråga. Skatten är nog skitsamma eftersom det är bensinare, så det är bara att avgiften för besiktning är högre.
Men det kanske har med lastvikt osv att göra? Får lasta 700kg i min Berlingo. Har inte orkat bry mig mer, skiljer ju bara 200kr om året smile

/Mattias

Jävel
2 018 Inlägg
21 maj 2012
På vissa bilar får man dra mer på kroken då den är lb-reggad.

Hade en 945a som var lb reggad förut.
Min kompis köpte den och reggade om din till personbil. Med vägning, bes och regbesiktning gick det på runt 3000 kronor.

You got to risk it, to get the biscuit :)

2 126 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
loow skrev:
På vissa bilar får man dra mer på kroken då den är lb-reggad.

Hade en 945a som var lb reggad förut.
Min kompis köpte den och reggade om din till personbil. Med vägning, bes och regbesiktning gick det på runt 3000 kronor.

Gäller inte Caddyn kan jag ju säga, 1050kg med B-kort och draget får högst belastas med 1200kg enligt plåten på draget har för mig du får dra mer med Golf mk1 men det beror nog på den veka uppbyggnaden av flaket. Har hän att visa Caddy veckat sig efter hytten! yikes

matteeee skrev:
Har en Cittra Berlingo bensin som också är LB-reg och har ställt mig samma fråga. Skatten är nog skitsamma eftersom det är bensinare, så det är bara att avgiften för besiktning är högre.
Men det kanske har med lastvikt osv att göra? Får lasta 700kg i min Berlingo. Har inte orkat bry mig mer, skiljer ju bara 200kr om året smile

Visst känns det som det kvittar när man ändå får betala ungefär detsamma men då är hela idén med LB reggning väck hmm
Får bara lasta 570kg på Caddyn men så väger den ju bara 1050kg tom smile

2 989 Inlägg
21 maj 2012
Min Berlingo får bara dra 900kg, oavsett kort, så nåt mycke får ju inte en LB-reg dra nä..

Att regga om den till PB verkar onödigt. Kostar väl iaf 2000kr, och det får jag 10 års besiktning som LB-reg för. Då är bilen tämligen slut ändå smile

/Mattias

2 126 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
matteeee skrev:
Min Berlingo får bara dra 900kg, oavsett kort, så nåt mycke får ju inte en LB-reg dra nä..

Att regga om den till PB verkar onödigt. Kostar väl iaf 2000kr, och det får jag 10 års besiktning som LB-reg för. Då är bilen tämligen slut ändå smile

Jo ligger nåt i det, knappast lönt på en 22 år gammal häck som min hmm
Är det någon större skillnad på hur besiktningen går till eller går den till precis som för personbilar?

2 989 Inlägg
22 maj 2012
Precis samma förutom prislappen då. Ombes kostar en 100ing mer också..

/Mattias

Sök