Skramlande Saab 9-5

Zer0x
4 mars 2012 · 48 Inlägg

Hej, min mors Saab 9-5 -02 har börjat skramla när man kör på ojämnheter. Ljudet kommer från innanför höger bakhjul någonstans, vi har plockat dän hjul och kollat om det är en sten eller liknande som ligger någonstans men hittade inget. En bekant sa att det var något lager som blivit dåligt och börjat glappa, kan det stämma? Är det något man kan åtgärda själv?

Sossobabe
4 mars 2012 · 32 Inlägg

Jo oftast så är det hjullagert om det låter så, relativt lätt att byta om man inte har tummen mitt i handen. och eftersom det är bakhjulet så är det inte så svårt det är svårare på dem drivande hjulen. hoppas du får iordningen på de.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Inte roligt att byta hjullager på dom nyare 9-5:orna.

Från just -02 tror jag det var så är det en enda enhet med spindel och lager, dvs ska du byta den ena måste du byta bägge....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
dawwe ...has left the building...
4 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Jag tror INTE att det är hjullagret eftersom det skramlar när du kör över ojämnheter, men i övrigt inga konstiga ljud? Ett defekt hjullager avslöjas rätt enkelt: Sväng kraftigt vänster/höger flera gånger i lagom fart (50km/h). Om man då hör ett  brummande/vinande ljud när man svänger åt något håll så är det troligtvis ett hjullager som är på G. Om ljudet tex tilltar när du svänger VÄNSTER och avatar/försvinner när du svänger HÖGER så är det höger hjullager som är på G. I ditt fall tror jag mer på en dålig bussning eller liknande, vissa kallar bussningar för "lager".

Senast redigerat av dawwe (4 mars 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
AEracing Servicetekniker
4 mars 2012 · 160 Inlägg

Som tidigare skrev så brukar det bli ett slags brummande eller vinande ljud om det är ett lager.

Har ni kollat att det inte är en fjäder som är av. Det kan vara lite svårt att se ibland om den gått av i skålen/tallriken. Enklast är att känna med fingern längs med fjädern och hoppades att man inte skär sig på en vass kant.

OG9-3 2.0T Sport Edition
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 mars 2012 · 6 170 Inlägg

AEracing skrev:
Som tidigare skrev så brukar det bli ett slags brummande eller vinande ljud om det är ett lager.

Har ni kollat att det inte är en fjäder som är av. Det kan vara lite svårt att se ibland om den gått av i skålen/tallriken. Enklast är att känna med fingern längs med fjädern och hoppades att man inte skär sig på en vass kant.

Enklast är väl ändå att hissa upp bilen där det kommer ifrån och sen prova ruska fjädern upp och ner. Rör den sig är den ju av någonstans eftersom den inte sitter i spänn.

Och rör den inte sig så får man kolla mer nogrannt för den kan ändå vara av fast långt upp eller ner.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Zer0x
4 mars 2012 · 48 Inlägg

AEracing skrev:
Som tidigare skrev så brukar det bli ett slags brummande eller vinande ljud om det är ett lager.

Har ni kollat att det inte är en fjäder som är av. Det kan vara lite svårt att se ibland om den gått av i skålen/tallriken. Enklast är att känna med fingern längs med fjädern och hoppades att man inte skär sig på en vass kant.

Kollar fjädern nästa gång hon får nåt ryck om att ta reda på vad det är.

dawwe skrev:
Jag tror INTE att det är hjullagret eftersom det skramlar när du kör över ojämnheter, men i övrigt inga konstiga ljud? Ett defekt hjullager avslöjas rätt enkelt: Sväng kraftigt vänster/höger flera gånger i lagom fart (50km/h). Om man då hör ett  brummande/vinande ljud när man svänger åt något håll så är det troligtvis ett hjullager som är på G. Om ljudet tex tilltar när du svänger VÄNSTER och avatar/försvinner när du svänger HÖGER så är det höger hjullager som är på G. I ditt fall tror jag mer på en dålig bussning eller liknande, vissa kallar bussningar för "lager".

Länkarmsbussning tror jag han kallade det, kan det vara det?

Vi spelade in ljudet, inte särskilt bra kvalité men någon kanske känner igen ljudet.
http://youtu.be/xsoJuRTtIkk

dawwe ...has left the building...
4 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Nån skyddsplåt till avgassystemet eller liknande som sitter löst? Tycker det låter vara ett "lätt" skrammel, är det en bussning så "slår" det mer...Kör till en mack med lyft o kolla efter lösa plåtar under bilen!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 mars 2012 · 6 170 Inlägg

dawwe skrev:
Nån skyddsplåt till avgassystemet eller liknande som sitter löst? Tycker det låter vara ett "lätt" skrammel, är det en bussning så "slår" det mer...Kör till en mack med lyft o kolla efter lösa plåtar under bilen!

Håller med här, en fjäder väger ju iaf ett par kilon så den hoppar inte så mycket direkt man börjar köra i låga farter på jämn mark.

Däremot så väger en värmeplåt bara några hekton så den kan lätt skramla sådär.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Zer0x
4 mars 2012 · 48 Inlägg

dawwe skrev:
Nån skyddsplåt till avgassystemet eller liknande som sitter löst? Tycker det låter vara ett "lätt" skrammel, är det en bussning så "slår" det mer...Kör till en mack med lyft o kolla efter lösa plåtar under bilen!

Går inte avgassystemet på vänster sida? 2.0t

Zer0x
15 mars 2012 · 48 Inlägg

Bilen ska kollas i helgen, om det skulle visa sig att det inte är en värmeplåt, vad ska jag kolla då?

Zer0x
24 mars 2012 · 48 Inlägg

Höger stötdämpare hade läckt, och bilen är mycket mjukare i det hörnet, kan det bero på det?

Zer0x
7 juni 2012 · 48 Inlägg

dawwe skrev:
Nån skyddsplåt till avgassystemet eller liknande som sitter löst? Tycker det låter vara ett "lätt" skrammel, är det en bussning så "slår" det mer...Kör till en mack med lyft o kolla efter lösa plåtar under bilen!

Nej, vi har bänt och ryckt i det mesta under bilen, inget sitter löst hmm

Stötdämparna byttes för ett tag utan påverkan på ljudet. Jag plockade bort bromsskiva och hoppades finna bromsbackar i bitar men självklart var det ju inte något så enkelt så jag var tvungen att plocka på allt igen utan att ha gjort någon nytta. Jag har hört flera 9-5or skramla när de har åkt förbi så det måste ändå vara ett relativt vanligt problem, är det verkligen ingen på detta forum som har en aning om vad det kan vara?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
7 juni 2012 · 6 170 Inlägg

Har du verkligen kännt ordentligt på värmeplåtarna ?

För dom går ju knappt komma åt utan att ta ner avgassystemet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Zer0x
7 juni 2012 · 48 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Har du verkligen kännt ordentligt på värmeplåtarna ?

För dom går ju knappt komma åt utan att ta ner avgassystemet.

Vi stod under bilen och ryckte i allt vi kom åt, vi hade en kofot och petade med där vi inte kom åt med händerna så jag tror vi kom åt allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang