Volvo 240 -88 Hög CO...

Bullbone Fordaherde
27 maj 2012 · 23 Inlägg

SBP mätte upp CO:t till 9,9 (dvs max på mätaren)...
Nån idé på vad det kan vara? hmm
Motorn är en 230F m. insprutning...
Drar ca 2.7 l/mil. mad

Alex-s Bakhjulskrafs
27 maj 2012 · 1 479 Inlägg

katalysatorn kan det vara

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Kooza
27 maj 2012 · 234 Inlägg

Gör en generell felsökning till att börja med. Kolla så att alla slangar är hela, att alla elkablar och kontaktstycken får kontakt med varandra. Annars skulle det ju kunna vara lambda sonden som har lagt av eller inte får kontakt med styrboxen, Luftmassemätaren (eller luftmängdsmätare kanske det heter på 240) kanske har lagt av. Det är ju ganska lätt att få tag i begagnade delar till 240 så att man har råd att prova med att byta ut lite sånt.

Katten skulle ju visserligen kunna vara en bov i de höga utsläppen också, men då skulle den inte dricka mer bensin.

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Alex-s Bakhjulskrafs
27 maj 2012 · 1 479 Inlägg

om innehållet i katten gått sönder och sätter igen systemet så drar bilen mycket soppa jo.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Kooza
27 maj 2012 · 234 Inlägg

Sry om jag hade fel på den punkten. Det som jag har vart med om när katten har gått sönder är att innehållet har korkat igen systemet så att det blev baktryck tillbaka till motorn som i sin del gjorde att den dog bara någon minut efter uppstart, eller att innehållet har lossnat så att avgaserna tar vägen förbi istället.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
dawwe ...has left the building...
27 maj 2012 · 4 474 Inlägg

Det kan oxå vara hål i kolvarna som gör att den drar så mycket....Men hur troligt är det? Katten kan du "fimpa" på en -88a, med andra ord den måste finnas där men behöver inte fungera...Så för att utesluta den kan du ju alltid ta ner den o kolla så "kakan" inte spruckit i blockerar flödet, om så är fallet är det bara att rensa o sätta tillbaka. Du borde inte ha andra krav än CO på en -88a....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Bullbone Fordaherde
3 juni 2012 · 23 Inlägg

Lämnade in på verkstad och han bytte motortempgivare(heter det så), Fick ner CO:t till 0,08. I samma veva byttes även lambdan. Vad gäller förbrukningen får jag inte om det skett nån förändring förrän jag tankat nästa gång.
Nu återstår bara ombes. men den tar jag efter jag fyllt 40! big_smile

Bullbone Fordaherde
11 juni 2012 · 23 Inlägg

Mycket bra verkstad, bytte tempgivaren och lambdasonden för endast 650:- (Lambdan hade jag iofs införskaffat själv).
http://i1251.photobucket.com/albums/hh558/Tony_BusterHellberg/co-1.jpg

Senast redigerat av Bullbone (11 juni 2012)

Kooza
11 juni 2012 · 234 Inlägg

Gött smile blev en riktig miljöbil nu då wink

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang