benand
12 oktober 2005
· 13 Inlägg
Tjena!
Det verkar som om du är lite svettig nu vilket jag kan förstå.. Men ta´t lugnt, det är inte så problematiskt som det kan verka. Du måste lossa fjäderbenet från infästningen i nederkant (borde vara 2st grova bultar precis bakom bromsskivan). När detta är gjort lossar du på de tre muttrar som sitter inne i motorrummet och drar ut hela paketet. Om detta inte fungerar utan hjulupphängningen måste sänkas, lossa styrstaget. Om det ändå inte fungerar så lossa nedre länkarm (spindelled), du måste då se upp med så att drivaxeln inte lossar från vxl lådan för då kan du få lite bekymmer. Både styrstaget och spindelleden är dock rätt så svåra att få loss och det behövs oftast en avdragare, men lite våld brukar lösa det mesta ;-)..
När du fått loss paketet behöver du två fjäderspännare vilka du sätter på vardera sidan om fjädern. Sedan är det bara att ta fram hylsnyckelsatsen och börja skruva ihop fjädern, helst av allt skall du ha en tryckluftsdragare för då slipper du träningsvärk nästa dag.. Om du är osäker på vad en fjäderspännare är så gå in på www.biltema.se klicka på bil och skriv in fjäderspännare i sökfältet.
När du kommit så långt så att du skall lossa muttern till stötdämparen måste du se till att ha rätt verktyg så att du kan hålla emot när du skruvar, annars snurrar bara hela "glidytan" på dämparen. Det går att fuska genom att ha en grov rörtång och stabilt med trasor vilka man lindar runt "glidytan" på dämparen och sedan håller emot med rörtången, dock jävligt riskfyllt för om du gör märken i glidytan kan du få läckage i dämparen..
Bak fjädrarna är ofta bökigare att byta (tycker jag) då det för det mesta är ett helvette att få ut fjädrarna hur mycket man än sänker bakvagnen (vill ju inte plocka ner hela skiten..). Du kan med fördel använda fjäderspännarna även här.
Lycka till
Andreas