beronde på bil, Lättaste sättet att byta fjädrarna fram är att ta loss hela fjäderbenet. Bara en massa rassel att hålla på med fjäderbenet kvar på bilen. Att ta bort fjäderbenet, demontera orginalfjädern, montera sänkfjäder och montera tillbaka allt tog ungefär 45-60 minuter per sida. det var bara att ta bort skruvarna till dämparna och krängstagen .. hela operationen tog max 5 minuter..
Fram tog jag ner hela fjäder benen.. 3 st muttrar övre fjäderbenslagringen.. sedan en tvärgånde 18mm genomånde och 2st 18 mm bulra som håller fjäderbenet mot styrspindeln.. Rätt enkelt det med ..
kan variera mellan bilar.. ibland går det givetvis rätt lätt utan att ta bort hela fjäderbenet!
MVH Erik
MysdressLarry skrev:
köppte sänkningsfjädrar till bilen idag, 40mm nu undrar jag hur svårt det är att byta dem..
nu var jag ut å försökte att byta fram. men det gick ju åt helvette. skruva loss alla muttrar som jag hittade till fjäderbenet.. nu är inte jag nån specialist på det här så alltig heter säkert nått annat än det jag skriver men iaf.. skruvade loss dem å sänkte ner stötdämparen tills det tog stop mot nått annat skit som satt som fan. så då drog jag av krängnings staget där så nu vågar jag inte ens åka med bilen. tror det var nå stag? eller nått det gick under drivknuten å in mot bilens mitt..
är det ingen som har nån ritning på hur man får loss stötdämparen på en saab 900 94-
vet tror du det kostar att lämna in bilen på verkstad å dem får byta fjädrarna??
att det ska behöva vara såhär jämt.. :@
Senast redigerat av MysdressLarry (12 oktober 2005)
Du skruvad nog allt för mycket, det ska inte va speciellt avanserat att byta.. skruva ihop det du tagit loss sen kan du gå efter denna länk: http://www.autopower.se/ gå in på menyn Gör-det-själv sedan Mekartips sen söker du fjädrar.
där står det väl bra beskrivning på hur man gör!
Hoppas du löser det, borde slippa lämna in kärran!
MysdressLarry skrev:
nu var jag ut å försökte att byta fram. men det gick ju åt helvette. skruva loss alla muttrar som jag hittade till fjäderbenet.. nu är inte jag nån specialist på det här så alltig heter säkert nått annat än det jag skriver men iaf.. skruvade loss dem å sänkte ner stötdämparen tills det tog stop mot nått annat skit som satt som fan. så då drog jag av krängnings staget där så nu vågar jag inte ens åka med bilen. tror det var nå stag? eller nått det gick under drivknuten å in mot bilens mitt..
är det ingen som har nån ritning på hur man får loss stötdämparen på en saab 900 94-
vet tror du det kostar att lämna in bilen på verkstad å dem får byta fjädrarna??
det värkade lite lättare än jag trodde, bara att jag inte hade en fjäder spännare :S
så har jag fattat det rätt nu
jag ska skruva loss alla muttrar som håller stötdämparen å hela skiten på platts.. sen hissar jag upp bilen så att den åker ur hålen, sen ska man spänna ihop fjäderna å skriva loss de sakerna som sitter uppepå stötdämparen Axiallager å Stödlager osv.. är det bara att ta bort fjädern då å sätta dit den nya??
men jag vettefan.. jag gjorde såhär att ja pallade upp bilen tog av hjulet, sen tog jag en domkraft å ställde den under där.. bakom bromskivan nånstans. sen när jag sänkte ner domkraften så sjönk allting ner lite men inte så mkt att stötdämparen åkte ur hålet i karossen eller hur man ska säga.. sjunker den ihop mer när man spänner ihop fjädern??
Tjena! Det verkar som om du är lite svettig nu vilket jag kan förstå.. Men ta´t lugnt, det är inte så problematiskt som det kan verka. Du måste lossa fjäderbenet från infästningen i nederkant (borde vara 2st grova bultar precis bakom bromsskivan). När detta är gjort lossar du på de tre muttrar som sitter inne i motorrummet och drar ut hela paketet. Om detta inte fungerar utan hjulupphängningen måste sänkas, lossa styrstaget. Om det ändå inte fungerar så lossa nedre länkarm (spindelled), du måste då se upp med så att drivaxeln inte lossar från vxl lådan för då kan du få lite bekymmer. Både styrstaget och spindelleden är dock rätt så svåra att få loss och det behövs oftast en avdragare, men lite våld brukar lösa det mesta ;-).. När du fått loss paketet behöver du två fjäderspännare vilka du sätter på vardera sidan om fjädern. Sedan är det bara att ta fram hylsnyckelsatsen och börja skruva ihop fjädern, helst av allt skall du ha en tryckluftsdragare för då slipper du träningsvärk nästa dag.. Om du är osäker på vad en fjäderspännare är så gå in på www.biltema.se klicka på bil och skriv in fjäderspännare i sökfältet. När du kommit så långt så att du skall lossa muttern till stötdämparen måste du se till att ha rätt verktyg så att du kan hålla emot när du skruvar, annars snurrar bara hela "glidytan" på dämparen. Det går att fuska genom att ha en grov rörtång och stabilt med trasor vilka man lindar runt "glidytan" på dämparen och sedan håller emot med rörtången, dock jävligt riskfyllt för om du gör märken i glidytan kan du få läckage i dämparen..
Bak fjädrarna är ofta bökigare att byta (tycker jag) då det för det mesta är ett helvette att få ut fjädrarna hur mycket man än sänker bakvagnen (vill ju inte plocka ner hela skiten..). Du kan med fördel använda fjäderspännarna även här.
hej så här gjore jag på min bil, den kanske är lite enklare än din saab men de ska nog va samma sak:
hissade upp bilen, båda axlar hänger fritt, du ska inte lyfta med domkraften på axeln. ta bort hjulen skruvade loss de två nedre bultarna så att fjäderbenet är löst ned till och sedan de tre övre som man kommer åt från motorrummet det där har du säkert redan hajjat.
på min bil ville inte fjäderbenet komma ut fastän jag hade hissat upp bilen framtill. Jag vinkade ut den där fästplattan som fjäderbenet satt fast på nedtill (jag vet inte vad de kallas, men det är ledat iaf) sen tog jag en stor skruvmejsel och bände isär fjäderbenet från fästplattan, och så var det löst!
jag styrde aldrig ihop fjädern, men du bör nog göra det om du inte villa bända och slita i hjulupphängingen, kanske går bättre då. Det var iaf ett helvet att få dit det nya fjäderbenet så jag rekomenderar ihoptryckt fjäder innan istallation