225/40 däck

Tigerofsweden
4 mars 2007 · 1 231 Inlägg

tjenare
tänkte kolla med er ... vid normal stadskörning ... hur länge tror ni däcken håller då ? alltså hur många år/säsonger...? ungefär smile vet att det är svårt att säga exakt , men typ ... smile

MilleN
4 mars 2007 · 9 108 Inlägg

Har inte med storleken att göra precis, mer beroende på vilket märke däcket har och hur mjuk gummiblandningen är...

Mina bakdäck (har haft 265, 255 och 275 i bredd) får bytas varje år men framdäcken har jag haft i nästan fyra år wink Så det kanske har med bredden att göra då haha.. Eller drivningen wink

Senast redigerat av MilleN (4 mars 2007)

Tigerofsweden
4 mars 2007 · 1 231 Inlägg

däcken är Falken FK-452 ... visst märket har kanske lite betydelse ...
men det har ju att göra med hur mkt du kör och var du kör osv oxå ...

MilleN
4 mars 2007 · 9 108 Inlägg

Givetvis, men då blir ju frågan ungefär som "hur långt är ett snöre?" smile

Kör du lite och lugnt så kan däcken hålla 'jättelänge'. Gör man en burnout lite då och då och kör inspirerat i svängarna kan man lika gärna få byta varje år.

3-4 år är nog ganska normalt om du nu vill ha ett någorlunda svar wink

Xuri One Man Clan
5 mars 2007 · 4 287 Inlägg

vissa däck slits ju ingenting på 2000 mil sen när de bara är 4-5 mm kvar av mönstret försvinner allt på en gång ..lite drygt med skumma blandningar av gummit och man vet ju inte om att förrens man köpt och kört slut tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Tigerofsweden
5 mars 2007 · 1 231 Inlägg

borde ju hålla 2år minst iaf smile som sagt kör inte sådär överdrivet mkt , lite runt om här i stan ,  burnar inte något ..
är inte dom däcken nått att ha da ?

peter_1976 JDM
5 mars 2007 · 2 201 Inlägg

jag har haft mina falken 512 i 5 säsonger, men nu är dom nästan nere på "slicks"    smile

Bobo
5 mars 2007 ·

peter_1976 skrev:
jag har haft mina falken 512 i 5 säsonger, men nu är dom nästan nere på "slicks"    smile

Prisvärt värre

Tigerofsweden
5 mars 2007 · 1 231 Inlägg

så det är helt ok däck och dom håller iaf nått år ? ? ?smile

WasteGate
5 mars 2007 · 397 Inlägg

Det beror MKT på körsätt, lufttryck och hjulinställningar!
Kör du som ett svin och har för lite luft i däcken och råsänkt bilen utan hjulinställningar så kan du kanske räkna med en säsong.. om ens det..
Men har du allt rätt och kör någorlunda normalt så kan det hålla länge!
Jag körde knappt en säson på 224/40/18 hankook ventus k104 sport ganska hårt och det försvann några mm.. då inklusive några burnouts! så räkna mer två, tre sommrar ganska hårt.. lite mer om du kör försiktigt..

/stoffe

viccoA
5 mars 2007 · 3 110 Inlägg

Enklast är att kolla in treadwear-indexet (slitageindex). Ju högre treadwear desto hårdare däck.

Normalt för ett sportigt däck är mellan 180-230 och ett "ekonomidäck" runt 300 och "jänkedäck" runt 400.

Jänkedäcket rullar alltså VÄLDIGT långt men har ett uselt fäste.

Vill man ha däck som aldrig tar slut eller vill man ha bra vägegenskaper smile

Exempel: Pirelli PZero Nero 235-55-17 Europa modellen har 220 i slitageindex medan däcket med samma namn för amerikanska marknaden har 400!

Tigerofsweden
5 mars 2007 · 1 231 Inlägg

viccoA skrev:
Enklast är att kolla in treadwear-indexet (slitageindex). Ju högre treadwear desto hårdare däck.

Normalt för ett sportigt däck är mellan 180-230 och ett "ekonomidäck" runt 300 och "jänkedäck" runt 400.

Jänkedäcket rullar alltså VÄLDIGT långt men har ett uselt fäste.

Vill man ha däck som aldrig tar slut eller vill man ha bra vägegenskaper smile

Exempel: Pirelli PZero Nero 235-55-17 Europa modellen har 220 i slitageindex medan däcket med samma namn för amerikanska marknaden har 400!

oooofan det visste jag inte smile tackar för tipset ... smile
vart kan man kolla upp det indexet nånstans da ?  smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang