Volvo B230FK går på tre

Nybakk_240 DREAMTEAM
10 juni 2012 · 248 Inlägg

Tjena!

Ställde ner min Volvo med standard B230FK helt fungerande.
Under vintern så har jag plockat av turbo, grenrör, tryckrör-
och monterat helt nya uppgraderingsprylar så som grenrör-
Helt ny 19T Volvo turbo (Kina kopia), aluminium ic och nya-
tryckrör samt silikonkopplingar. öppen vevhusventilation så länge.

Vid uppstart så läckte det mellan turbo och grenrör för jag hade fel packning.
Motorn gick som en påse nötter... misstänkte att läckaget var orsaken.
Men även med rätt packning och tät turbo så går motorn likadant.

Låter som att den går på tre bara, det gör den också.
Konstaterat att treans inte går då jag drar ut tändkablarna en och en.
Men den får gnista på treans... hmm på alla såklart.

gjort komptest på morgonen idag och alla fyra låg på 10,7 - 11,2 bar, vilket är bra.
Komptest gjort med biltemas för 199:- om det har betydelse.
Rotor, fördelarlock och tändkablar helt nytt förra sommaren.

Hur kan detta problem uppstå under en vinter eller på grund av uppdateringarna?
Någon som har ett par idéer? Tacksam för svar och hjälp då bilen borde varit ute på vägarna
för en vecka sedan :-)

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Xuri One Man Clan
10 juni 2012 · 4 287 Inlägg

Nybakk_240 skrev:
Tjena!

Ställde ner min Volvo med standard B230FK helt fungerande.
Under vintern så har jag plockat av turbo, grenrör, tryckrör-
och monterat helt nya uppgraderingsprylar så som grenrör-
Helt ny 19T Volvo turbo (Kina kopia), aluminium ic och nya-
tryckrör samt silikonkopplingar. öppen vevhusventilation så länge.

Vid uppstart så läckte det mellan turbo och grenrör för jag hade fel packning.
Motorn gick som en påse nötter... misstänkte att läckaget var orsaken.
Men även med rätt packning och tät turbo så går motorn likadant.

Låter som att den går på tre bara, det gör den också.
Konstaterat att treans inte går då jag drar ut tändkablarna en och en.
Men den får gnista på treans... hmm på alla såklart.

gjort komptest på morgonen idag och alla fyra låg på 10,7 - 11,2 bar, vilket är bra.
Komptest gjort med biltemas för 199:- om det har betydelse.
Rotor, fördelarlock och tändkablar helt nytt förra sommaren.

Hur kan detta problem uppstå under en vinter eller på grund av uppdateringarna?
Någon som har ett par idéer? Tacksam för svar och hjälp då bilen borde varit ute på vägarna
för en vecka sedan :-)

kolla över bryggning avspridarmotstånden om du pillat på dessa..

prova byta spridare/rengör kontaktstycket.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Nybakk_240 DREAMTEAM
10 juni 2012 · 248 Inlägg

Xuri skrev:

Nybakk_240 skrev:
Tjena!

Ställde ner min Volvo med standard B230FK helt fungerande.
Under vintern så har jag plockat av turbo, grenrör, tryckrör-
och monterat helt nya uppgraderingsprylar så som grenrör-
Helt ny 19T Volvo turbo (Kina kopia), aluminium ic och nya-
tryckrör samt silikonkopplingar. öppen vevhusventilation så länge.

Vid uppstart så läckte det mellan turbo och grenrör för jag hade fel packning.
Motorn gick som en påse nötter... misstänkte att läckaget var orsaken.
Men även med rätt packning och tät turbo så går motorn likadant.

Låter som att den går på tre bara, det gör den också.
Konstaterat att treans inte går då jag drar ut tändkablarna en och en.
Men den får gnista på treans... hmm på alla såklart.

gjort komptest på morgonen idag och alla fyra låg på 10,7 - 11,2 bar, vilket är bra.
Komptest gjort med biltemas för 199:- om det har betydelse.
Rotor, fördelarlock och tändkablar helt nytt förra sommaren.

Hur kan detta problem uppstå under en vinter eller på grund av uppdateringarna?
Någon som har ett par idéer? Tacksam för svar och hjälp då bilen borde varit ute på vägarna
för en vecka sedan :-)

kolla över bryggning avspridarmotstånden om du pillat på dessa..

prova byta spridare/rengör kontaktstycket.

Har gröna spridarna monterade som inte ska kräva detta motståndet?
Har också testat att montera de jag körde med innan, utan resultat :-(

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
kimb0 MOPAR
10 juni 2012 · 44 Inlägg

provat nåra andra stift? ev nåra andra tändkablar för o utesluta om dom slutat fungera som dom ska?

Senast redigerat av kimb0 (10 juni 2012)

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Nybakk_240 DREAMTEAM
11 juni 2012 · 248 Inlägg

kimb0 skrev:
provat nåra andra stift? ev nåra andra tändkablar för o utesluta om dom slutat fungera som dom ska?

Andra stift har jag provat, och har lite gamla kablar liggandes som jag testat med men vet ju inte om dom var OK. Får väl köpa nya kablar antar jag. funderar även på om blockpackningen kan ha gått?

**EDIT: Kanske ska sätta i original chip i boxarna?? kanske är det som är problemet... vad tror man om det?

Senast redigerat av Nybakk_240 (11 juni 2012)

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
kimb0 MOPAR
12 juni 2012 · 44 Inlägg

prova o byta chip innan toppackning o se om de blir bättre.. annars har du kollat så du har ström till alla spridare?

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Nybakk_240 DREAMTEAM
12 juni 2012 · 248 Inlägg

Ström till spridarna ska jag kolla upp... återkommer med svar ang. det.
Om man ska skaffa ny bränsletrycks regulator... ska det vara en linjär eller progressiv BTR till dessa motorer?
Hört så mycket olika. Men progressiv till turbomotorer har jag läst och fått för mig att man borde använda?!

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Nybakk_240 DREAMTEAM
12 juni 2012 · 248 Inlägg

Tobbeaj skrev:
Har du "gröna" 968 spridarna så ska spridar motståndet byglas annars bränner du boxarna

Har inget motstånd alls då de är högohmiga, precis som mina förra spridare jag körde med.

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Manne Jajjemen!
12 juni 2012 · 1 512 Inlägg

Om du har gnista på 3an men den inte går, så borde de va dåligt med soppa till den.

Ta lös spridarbryggan å stoppa spridarna i slangar eller nåt å sen ner i flaskor för att se om du får ur lika mkt soppa ur spridarna.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Nybakk_240 DREAMTEAM
13 juni 2012 · 248 Inlägg

Manne skrev:
Om du har gnista på 3an men den inte går, så borde de va dåligt med soppa till den.

Ta lös spridarbryggan å stoppa spridarna i slangar eller nåt å sen ner i flaskor för att se om du får ur lika mkt soppa ur spridarna.

Yes, satt och tänkte på detta igår kväll faktiskt, sitter ju i Norge så jag ska höra med far om han får tid att kolla upp det.

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Nybakk_240 DREAMTEAM
14 juni 2012 · 248 Inlägg

Då tror vi nog vi har löst problemet, far tog en titt på spridar kontakterna och på treans så hade en pool lossnat ifrån kontakt stycket. Så nu tyckte han nog att motorn går som den ska. Jag får prova ikväll när jag anländer till staden, sen blir det Barcelona 4 dagar wink

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
kimb0 MOPAR
14 juni 2012 · 44 Inlägg

härligt att de löste sig då! wink

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Nybakk_240 DREAMTEAM
20 juni 2012 · 248 Inlägg

På väg åt rätt håll iaf, men den går fortfarande väldigt ryckigt sad
När jag pressar ihop bränsleslangen så verkar allt bli ännu bättre. kan detta bero på att jag behöver en ny BTR?
alltså att jag behöver högre soppatryck? har ju de gröna spridarna som mår bäst vid 3,8bar tryck.
samt 3" LMM som man inte får glömma... men vilket soppatryck vill man ha vid tomgång?

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
kimb0 MOPAR
20 juni 2012 · 44 Inlägg

tror en malpassi progresive (stavning) skulle funka alldeles utmärkt den ställer sig sj via vakum men kostar ju lite...
annars e de bara o handla en på kl-racing o prova me.

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Nybakk_240 DREAMTEAM
21 juni 2012 · 248 Inlägg

kimb0 skrev:
tror en malpassi progresive (stavning) skulle funka alldeles utmärkt den ställer sig sj via vakum men kostar ju lite...
annars e de bara o handla en på kl-racing o prova me.

Kikat på malpassi här: http://misab.se/tryckregulator.php?kid=6-180 (NR: 394)
Bosch som passar rakt på Volvo. progressiv 1:1,2... finns även en 1:1,4
Borde kanske köpa en klocka och kolla vad original soppatryck ligger på vid tomgång.

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang