0w-30 olja i trimmad t5?

Busgrabb Rejsa ?
22 juni 2012 · 2 959 Inlägg

En annan aspekt i det hela är ju hur bilen används och hur bilen körs!
Kör man några km hit och dit och kör "Svensson" så är ju garanterat tillverkarens rekommendationer det bästa för motorn, typ 0W30.
Har man vässat kärran med 100 Hkr och ligger och nöter varv på Kinnekulle så lovar jag att en mer "racingolja" typ Castrol Edge eller Motul 300V är att föredra.
Lite extrema exempel men alltså att välja olja efter effektuttag och körsätt är nog att rekommendera.

Måste ju vara därför tex BMW M bilar ska gå med Edge 10W60, dom har relativt högt effekt/liter uttag och körs mer hårt än en Skoda Fabia.

Sen har jag med läst på ett flertal ställen att Esteroljor ska vara det bästa.
Någon insatt får gärna utveckla...

Senast redigerat av Busgrabb (22 juni 2012)

Autotech
BMW 335D (2008)
dawwe ...has left the building...
22 juni 2012 · 4 474 Inlägg

Busgrabb: När det gäller M så är väl faktum den att det är väl bara "nyare" M-modeller (typ E39 o framåt) där BMW rekommenderar 10W60 olja, kanske beroende på att dessa oljor blev inte kommersiellt tillgängliga förrän i slutet av 90-talet? Jag kör iaf mina M (alla äldre än E46) på Castrol 10W60, eller E36 går faktiskt på 5W30 har jag för mig, men kommer köra 10W60 vid nästa byte. Vilken visko man skall ha beror väl till viss del på lagerspel, större lagerspel borde betyda tjockare olja, o som bekant så har "trimmade" motorer i regel ett större lagerspel.
Gällande ester baserade oljor så har du helt rätt, det är i korta ordalag helt syntetiska oljor där kolväte kedjorna "designats" av några kemister...Sedan har man säkerligen använt sig av extra bra additiver, för en motorolja består av bra mycket mer än bara olja, det är additiverna som ger oljan dessa slutliga egenskaper, bland annat "livslängd" samt förmåga att kapsla in "partiklar".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang