Bygga om Volvostereo SC-805 för annan input?

taz
12 oktober 2005 · 66 Inlägg

Tja!

Har en Volvo S90 -98, med en SC-805 stereo. I denna finns det kassettbandspelare, vilket känns lite ute... Så jag funderar på om man kunde öppna enheten, koppla på kabel på input-kanalen för bandet, för att sedan låta dett mynna ut i en 3.5 mm plug uttag man sätter i närheten. Detta gör att man kan köra ut ljud ur datorn, mp3-spelare etc. etc. rakt ut i bilens ljudsystem.

Har code till radion för övrigt smile

Att byta huvudenhet är inte intressant i denna bil. Är nöjd med den och de 10 högtalarna. Kommer en elfte med steg i bagage som kopplas på högnivå in i steg från hatthylle 6x9:or.

Försöka, eller bestämt avråda från att göra?

Hästintresserad.
pwilhelm Hewi
13 oktober 2005 · 571 Inlägg

Borde väl funka men frågan är om det inte är en väldig nivå skillnad.Jag antar att du tänkte koppla in dig på tonhuvudet.Det finns förövrigt redan färdigt att köpa med ett band med 3.5mm plugg som du matar in.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
andreasl
13 oktober 2005 · 391 Inlägg

1, de borde juh rent logiskt funka,  kom över ett kopplings schema för enheten då så du rätt anslutningar.

2, adapterband är väl ingen mysig lösning egentligen men bra att det finn för provisoriska lösningar.  dock rekomenderar jag då att man öppnar bandet och tar ur all mekanik i det då det går mycket tystare då.

3, Men det jag skulle sattsa på om jag var dig är en liten radio sändare!
på så sätt kan du koppla den till  mp3 spelaren/ datorn, och ta in ljudet via radio delen på HU     vad tror du om det ?


mvh  / Andreas
960 / S90 är det som gäller  smile

Sharky
13 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Inga större problem. Haka på ett oscilloskop och labba runt tills du hittar en lämplig punkt. Direkt på tonhuvudena tror jag dock inte på.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pwilhelm Hewi
13 oktober 2005 · 571 Inlägg

Alltså på tonhuvudets anslutningar tror jag han menar och en fm_modulator ger inte lika bra ljud som om man lyckas ansluta direkt , adapterband låter kanske heller inge vidare+att du som andreas skrev måste lyssna på kassette mekaniken.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang