Volvo 740 bromsar

_NoLimit_
5 augusti 2012 · 18 Inlägg

tja ! , har problem med bromsarna på bilen , en volvo 740, köpt ny skivor och belägg , men bromsoket går inte på , själva staget som sitter innaför som man sättter beläggen i har 2 skruvar som ska kunna röra sig innåt och utåt men det sitter som sten , vart kan manköpa nya sånna , utan att köpa bromsok , hittar inget någonstan ,. har värmt på och smörjt men dom rör ej på sig . Lite svårt att förstå men hoppas någon kan fatta , annars får jag fixa bilder, 1 bild säger som sagt mer än 1000 ord .
MvH

Nyman_
6 augusti 2012 · 602 Inlägg

Hm, förstår inte riktigt, men de är inte "styrpinnarna" eller va de kallas du menar? som håller i beläggen?
Bak eller fram?
Jag bytte belägg och motionerade mina ok bak för inte alls länge sedan men kan inte riktigt se framför mej vad du menar

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
_NoLimit_
6 augusti 2012 · 18 Inlägg

fram har jag problem , styrpinnarna har ju som skruvar som sitter som ska kunna röras men mina sitter som sten ska testa ta bort o smörja , för bromsoket går inte över ,för beläggen är breda , och skruvarna på den så kallade styrpinnen rör sej inte innåt eller utåt.

crescentcompact
6 augusti 2012 · 280 Inlägg

Bromsoket med nya belägg i går inte att sätta tillbaks över bromskivan menar du? Har du tryckt tillbaka kolvarna?

_NoLimit_
6 augusti 2012 · 18 Inlägg

crescentcompact skrev:
Bromsoket med nya belägg i går inte att sätta tillbaks över bromskivan menar du? Har du tryckt tillbaka kolvarna?

Ja dom är tillbaka tryckta:)

_NoLimit_
6 augusti 2012 · 18 Inlägg

_NoLimit_ skrev:

crescentcompact skrev:
Bromsoket med nya belägg i går inte att sätta tillbaks över bromskivan menar du? Har du tryckt tillbaka kolvarna?

Ja dom är tillbaka tryckta:)

Men bromsoket o beläggen går inte att sätta över bromskivan , pga , skruvarna på själva styrpinnarna tar emot oket , man har ju 4 skruvar att ta bort , 2 av dom sitter ju i ett par andra skruvar på styrpinnarna dom går inte attt röra på . ni kankse kan förstå bättre om ni ser dom här skruvarna . http://www.skruvat.se/Reparationssats-b … 19498.aspx

crescentcompact
6 augusti 2012 · 280 Inlägg

Ok, vad är det som gör att det inte går att sätta tillbaks oket då? Styrpinnarna kan ju inte sitta fast då de måste lossas för att få bort oket från första början.

_NoLimit_
6 augusti 2012 · 18 Inlägg

crescentcompact skrev:
Ok, vad är det som gör att det inte går att sätta tillbaks oket då? Styrpinnarna kan ju inte sitta fast då de måste lossas för att få bort oket från första början.

http://www.skruvat.se/Reparationssats-b … 19498.aspx du kankse känner igen dom här skruvarna ? , dom sitter ju i styrpinnarna som ska kunna röra sig , men dom sitter långt ut och går inte att få in igen så oket tar emot dom lågnga skurvarna på bilden

mustang1966 lastbils chaufför
7 augusti 2012 · 240 Inlägg

De du har länkat är glid pinnarna med skruvar som håller oket!

Lägg upp en bild på hur de ser ut så blir de lättare för oss att hjälpa dig

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!
Volvo 740 TIC "Turbon" (1990)
Pavva
7 augusti 2012 · 1 215 Inlägg

skruva loss m8 bultarna och vrid ur glidpinnarna. blås ur hålen med bromsrengöring och smörj glidpinnarna. sen är det bara att smacka ihop det igen!

Glidpinnarna ska gå riktigt lätt annars får du anliggning på bromsarna och svarvar belägg.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
_NoLimit_
7 augusti 2012 · 18 Inlägg

Pavva skrev:
skruva loss m8 bultarna och vrid ur glidpinnarna. blås ur hålen med bromsrengöring och smörj glidpinnarna. sen är det bara att smacka ihop det igen!

Glidpinnarna ska gå riktigt lätt annars får du anliggning på bromsarna och svarvar belägg.

Okej!! Tack , testar det big_smile

_NoLimit_
7 augusti 2012 · 18 Inlägg

mustang1966 skrev:
De du har länkat är glid pinnarna med skruvar som håller oket!

Lägg upp en bild på hur de ser ut så blir de lättare för oss att hjälpa dig

Okej okej ska testa vad som står nedan , tack så mycket för hjälp !!wink

_NoLimit_
9 augusti 2012 · 18 Inlägg

_NoLimit_ skrev:

Pavva skrev:
skruva loss m8 bultarna och vrid ur glidpinnarna. blås ur hålen med bromsrengöring och smörj glidpinnarna. sen är det bara att smacka ihop det igen!

Glidpinnarna ska gå riktigt lätt annars får du anliggning på bromsarna och svarvar belägg.

Okej!! Tack , testar det big_smile

Tackar ! Löste sig idag , glidpinnarna satt rätt bra men fick bort dom och det löste sig:)tack för svar wink

Pavva
10 augusti 2012 · 1 215 Inlägg

_NoLimit_ skrev:

_NoLimit_ skrev:

Pavva skrev:
skruva loss m8 bultarna och vrid ur glidpinnarna. blås ur hålen med bromsrengöring och smörj glidpinnarna. sen är det bara att smacka ihop det igen!

Glidpinnarna ska gå riktigt lätt annars får du anliggning på bromsarna och svarvar belägg.

Okej!! Tack , testar det big_smile

Tackar ! Löste sig idag , glidpinnarna satt rätt bra men fick bort dom och det löste sig:)tack för svar wink

Fan vad bra!
inga problem smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang