Glesmark skrev:
Woojen skrev:
Alltså för att summera upp lite är det som brains skriver rätt, för att få den driftsäker med turbo krävs en herrejösses massa pengar egentligen (sålänge du inte är enormt duktig på att tillverka eget)
Räkna med minst 50 000KR i delar osv så du är hemma

Tyvärr är det så. Är turbo å mer effekt ett måste så skulle jag säga att du säljer den å köper en med TT.
50 000 kr är för den som köper allting färdigt, för dom 7000 som turbokittet kostar så måste man bearbeta rören osv som man får med, det mesta går att lösa med händerna+saker som man har liggandes istället för att köpa allt färdigt och special till den specifika bilen.
7000 för dom där delarna, sköter man svetsning och gör hela arbetet själv och får dit allt så har det kostat 7000 kr so far+grundmaterial som man får kapa å svetsa i själv som rör, 3" 1meter 100 kr.....inga pengar.
Ett piggyback från civinco, = skitbra saker för pengarna, bolton för typ 6500 kr eller så.
Detta är inte att blanda ihop med dom gamla piggybacken som bara förändrar signaler osv för att lura originalenheten. Denna gör det mesta själv, enda den inte gör är att höja varvtalsspärren, mer eller mindre enkelt förklarat.
Provkörning gör man med turbon på typ 0.1-0.2 bar för att säkerställa att allt fungerar, att det inte trycker ut olja någonstans och att allt lirar ihop i några dagar.
Sen kör man till mappning och får på 0.5 bar kanske 100 hk extra.
Står att spridare och pump skall klara upp till 15psi, strax över 1 bar, så håller man sig till 0.5 BÖR man vara ganska säker, skadar ju inte att byta bränslefilter och titta över bränsleledningarna mest bara för att, vilket alltid är bra att ha fräscht. I det stora hela kostar det dessutom inga pengar typ.
Jag är övertygad om att man har bultat dit större delen av kittet på en arbetsdag.
Svetsa downpipe för att få det körklart och böjja rör kan man göra som slö-jobb på söndagen efteråt och allt är gjort på en helg.
Folk ser bara problem med allt, försök se lite lösningar.
Räcker inte soppan till med originalpump, som det står att det skall göra upp till 15 psi, och tilltänkt kanske är 0.5 bar, så kostar en soppapump runt 1000 kr för att få en henko 275 eller en wahlbro 255 som kostar ännu mindre, så är det problemet löst.
Så som du har räknat på grejjorna kommer man inte långt med i verkligheten.
Det där kittet för 7000 är bara å glömma, kan summera vad det innehåller
KinaALU, fråga vilken svetsare som helst om han kan svetsa dom åt dig å du kommer få svaret att slänga rörfanskapen i närmsta binge.
Grenröret: Kan hålla kanske spricker första gången han varmkör motorn, i vilket fall bygger du inte en hel rigg av olika stöd så kommer de spricka ifall du inte har en jävla tur å får ett bra exemplar. Spricker de inte kommer de slå sig flera tiondelar inom ett varv på en bana eller liknande.
turbon, jävla dynga till kinaturbo varför köra en segspoolad gt35a ifall han inte ska ha mer än 300-350hk? kan vara häftigt att ha en fysiskt stor snurra när man öppnar motorn å när folk tittar men jävligt tråkigt att köra med, sen att kvalitén även på dessa varierar kraftigt gör saken inte bättre. Hade aldrig velat åka runt å inte veta ifall impellern faktiskt kommer sitta kvar i turbon efter nästa gaspådrag.
En dumpventil i SSQV kopia form, skulle kanske vara kul att ha kvar de 0,5 bar han laddar i systemet istället för att låta dumpen pysa ut de?
Svetsflänsar osv man får me kommer troligtvis slå sig så illa när du sätter svetsen mot de så du lika väl kan använda dom som vinkeljärn efteråt.
Intercoolern innehåller säkert 5% riktigt ALU sen är de massa jävla keramiska metallblandingar som kyler luften riktigt kasst.
För övrigt har jag en kina IC liggandes som väger mer än vad min kompis GREDDY intercooler som är 2½ gånger större i tjocklek alltså nästan 3 ggr så stor totalt å min är det där vanliga 600x300x76
Sen angående realistiska priser så är de jäkligt svårt att räkna på ett forum såhär men har man byggt bilar vet man att inköpspriset på delarna ofta är i runda slängar hälften av vad allt har kostat egentligen ifall man ska göra en seriöst å grundlig check över motorn, vilket man BÖR göra INNAN man trimmar en bil, specielt ifall det är en N/A bil som ska våldtas av en turbo.
Sen som han skrev ville han ha en driftsäkerbil, så får man inte det genom att köpa ett kina kitt å slänga på sin bil.
För att på mitt sätt säga det du sa så skulle jag nog fortfarande räkna med 50 000 med allt ifall han ska göra de seriöst.
Att köpa saker som är bolt on å sen tro att endast inköpspriset räknas in är bara oerfaret tycker jag.
Bränslesaker som pump, spridare kommer han få byta, 1bar med en GT35a som dom säger i kitet lämnar ganska mycket effekt på en 3 liters 6a om den nu fungerar som den ska.
Sen angånde sprutet så tycker jag att ens tipsa om ett piggyback är relativt dumt då han kan få ett standalone system för runt 10 000 billigare ifall han hänger omkring på diverse klubbforum osv å köper begagnat?

sen tillkommer ju mappkostnad osv givetvis.
För mig är en driftsäker bil en bil som du kan köra till banan å köra med klubben en dag utan att ha kännslan "kommer jag kunna köra bilen hem idag efter körningen?"
Sen vet jag också om att det finns folk som lyckats göra snikbyggen å fått det hålla relativt bra men dessa är inte en majoritet av dom som försöker, utan de flesta byggen som fuskas med slutar oftast med en stillastående bil
