Toyota carina -97 rycker och hackar

eldtroll
8 augusti 2010 · 23 Inlägg

Har en toyota carina -97 som sedan länge kan plötsligt börja tappa kraft i motorn och hacka och vibrera kraftigt, särskilt vid lägre varvtal, känns nästan som att bilen kommer i egensvängning.
Har testat byta tändstift, ingen effekt, bytte sedan även tändkablar, fördelarlock, rotor och tändkassett (hittade en orginalsats hos toyota  som bara kostade 218:- smile )
Tyvärr finns problemet kvar sad
Börjar få slut på ideér. Någon som har någon tanke?
Problemet brukar komma kanske c:a var 10:e minut, och sitter då i några minuter för att sedan försvinna spårlöst.

Sam1r
8 augusti 2010 · 485 Inlägg

har du kollat luftmassmätaren så den inte börjar ge sig ?

eldtroll
8 augusti 2010 · 23 Inlägg

Humm ursäkta en glad amatör men hur gör jag det?

Sam1r
8 augusti 2010 · 485 Inlägg

eldtroll skrev:
Humm ursäkta en glad amatör men hur gör jag det?

ingen du kan låna av som har likadan bil ? annars kan du kolla felkoder till att börja med

eldtroll
8 augusti 2010 · 23 Inlägg

Tyvärr, känner ingen med en toyota sad
Men borde inte nån varningslampa lysa om det finns felkoder?
Känns lite drygt att behöva lämna in den för felkodsläsning...
Kan ett igensatt bränslefilter ge liknande symtom? Det känns som om den bara går på tre cylindrar när problemet finns.

Olle64
30 augusti 2010 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har exakt samma problem med min Carina E. Den rycker och hoppar vid låga varv< 2500.
Har du hittat någon lösning på problemet???
Tacksam för svar.

eldtroll
30 augusti 2010 · 23 Inlägg

Jag har tyvärr inte löst problemet, men jag har forskat lite vidare på det och tänkte ge en lite utförligare beskrivning. Nu har jag bytt tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, tändkassett och nu senast även bränslefilter, allt utan någon som helst effekt. Har även testat köra i insprutningsrengöring. Jag har även testat läsa felkoder, inga felkoder finns (borde väl finnas felkod om luftmassemätaren är kass?)

Jag har nu även märkt att när problemet finns så går bilen väldigt lågt i tomgång jämfört med vanligt. Problemet kommer och går hela tiden, när det kommer vibrerar bilen kraftigt på lägre varvtal (c:a under 2500) och tappar mycket kraft. Det sitter ibland i upp till c:a 30 minuter, ibland bara 30 sekunder. Ibland blir det som att den tappar kraft och får tillbaka kraft om vartannat, så att den nästan tar små hopp. Ibland kan jag köra 30 minuter utan att känna några problem. Jag märker ingen skillnad på olika väderlek, olika mängd bränsle i tanken, om motorn är kall eller varm etc.

Om någon har någon som helst idé mottages den tacksamt!

Olle64:Mycket intressant om du verkar ha samma problem, skriv igen nu efter min lite noggrannare beskrivning om det fortfarande verkar vara samma! Vanligt fel på denna modell kanske?

Olle64
3 september 2010 · 3 Inlägg

Hej!


Tack!
Jag har identifierat vilken cylinder som inte går. Gick lätt genom att låta bilen gå på tomgång och dra ut en tändkabel itaget och se när ingenting händer.

Om man drar ut kabeln från en cylinder som går så vill motorn stanna.

Min verkstad tror att jag måste byta insprutningsventil för denna cylinder. 2500 SEK +15500 SEK(arbete).

vad säger "din" verkstad?

Olle64
10 september 2010 · 3 Inlägg

Hej!

Byter insprutninngsventil idag

VippeN
19 september 2010 · 7 Inlägg

Hur gick det med bilen?

It's No Danger On The Roof!
Kenshin
20 augusti 2012 · 1 Inlägg

Hej jag har samma problem som er min min flickväns bil, var det någon som hittade orsaken? fungerade det med insprutninngsventilen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang