Dubbla tolvor och en tia

gurenius
13 augusti 2012 · 1 631 Inlägg

....och bara för att vara extra tydlig till alla som läser tråden:

En delning på tex 80hz för suben innebär inte att det är helt tyst över 80hz. Vid dubbla frekvensen, alltså 160hz kommer den fortfarande höras men betydligt lägre. Hur mycket lägre beror på brantheten på filtret.

På samma sätt kommer midbasen spela under 80hz om den också delas där.

Vi får alltså en överlappning där både midbasen och suben spelar samma frekvenser i någon mån. Hur det fungerar i praktiken är olika i varje installation. Ibland blir resultatet utsläckningar, ibland peakar, ibland fasfel, etc etc. Att få till det perfekt är svårt!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
13 augusti 2012 · 1 631 Inlägg

...och så till trådskaparen:

Mycket här på sistone är överkurs. Kör man med original framsystem med dubbla tolvor så är det en speciell sorts dunk man är ute efter. Tror jag iallafall! big_smile

En lösning som inte kostar något för dig är att höja delningen till basarna och aktivera subsonic-filter om du har ett. Skruva upp till typ 200hz/12dB med ett subsonic på 30-40hz så ska du se att basarna börjar vakna till liv. Det kommer inte låta som SQ-folket vill men kommer spela både "snabbt" och högre.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Pontaaa
13 augusti 2012 · 493 Inlägg

Okej då bockar jag och tackar för att du har suttit lite siffror att relatera till smile Jag förstår det där med panget att det ligger lite högre, men jag tolkade trådskaparen att han ville ha lite bättre fart i subben och det var det jag relaterade till hela tiden, men jag får ta av mig hatten och backa då smile

Senast redigerat av Pontaaa (13 augusti 2012)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
SvennTe
24 augusti 2012 · 9 Inlägg

Oj här hade ni skrivit mycket har inte varit inne på ett tag hmm tongue Men man skulle kunna sätta in en liten låda med en tia i som man har där fram med ? Och sen köpa mer "vanliga" högtalare (diskanter)  och sen ställa om lite på subsonic-filtret så borde de bli bra sen då ? lr bra å bra men ja kanske borde tycka de blir bättre då tongue

Men tack tack än så länge big_smile


Här är mina inställningar just nu fattar inte så mycket om dom men ska ja ändra på nått lr ? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182943/182943-6284e1fd68f7422b29f4dc7512188357.jpg

Senast redigerat av SvennTe (24 augusti 2012)

Volvo 855 GLE "Åttafifty" (1993)
Nitromast Dr. Scanner
24 augusti 2012 · 2 167 Inlägg

Det går, men knappast smidigt, så sätt i nytt framsystem!

Hedde Superhedde
24 augusti 2012 · 255 Inlägg

Det som bestämmer hur snabbt basen "attackerar" styrs av olika saker men man kan sammmanfatta så här:

1. Transientsvaret som är en kombination av elementets parametrar och lådans konstruktion. Lågt Q-värde på lådkonstruktion ger snabbare bas jämfört med högt Q. En "peakad" frekvensgång ger högre "Q" och "bumligare" bas som ofta upplevs som släpig. Samma effekt får man av att vrida upp sin "basboost". En lågt avstämd portad låda får lägre Q-värde och transiensvaret blir bättre än motsvarande högt avstämd låda. En större sluten låda får lägre Q-värde jämfört med en mindre med samma element vilket även det påverkar hur bra basen hänger med i svängarna.

2. Slutsteget som driver basen påverkar även det hur snabbt basen levereras. Det i sin tur påverkas av hur snabbt ström kan levereras och hur pass bra spänningen kan bibehållas till detta. I de fallen där man använder sig av ett "traditionellt" klass A/B steg så påverkas kontrollen märkbart av hur lågt man lastat slutsteget, dvs lägre impedans från basarna ger sämre dämpfaktor och därmed sämre transientsvar. Ett så kallat digitalt klass-D slutsteg som vanligtvis är byggda för ren basdrift påverkas inte lika tydligt av lägre last, men lägre last ger högre strömförbrukning och ställer högre krav på strömförsörjning. Dåligt med strömtillförsel ger ju även det "trögare" basåtergivning.

3. En högt delad baslåda är lätt att lokalisera varför en låg delningsfrekvens kanske runt 50-65hz är att föredra om man vill uppleva det som att basljudet kommer tillsammans med framsystemet. Detta i sin tur kräver av framsystemet orkar återge frekvenser över det registret. Ett framsystem som klarar av att delas lågt och samtidigt återge höga ljudtryck är alltid att föredra.

Nu vart det ett ganska långt svar som kanske avviker från trådskaparens ursprungliga fråga, men att lägga till en 10" bas för att få bättre attack är kanske inte den bästa lösningen. smile

Mvh Mattias

Senast redigerat av Hedde (24 augusti 2012)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 augusti 2012 · 7 234 Inlägg

SvennTe skrev:
Oj här hade ni skrivit mycket har inte varit inne på ett tag hmm tongue Men man skulle kunna sätta in en liten låda med en tia i som man har där fram med ? Och sen köpa mer "vanliga" högtalare (diskanter)  och sen ställa om lite på subsonic-filtret så borde de bli bra sen då ? lr bra å bra men ja kanske borde tycka de blir bättre då tongue

Men tack tack än så länge big_smile


Här är mina inställningar just nu fattar inte så mycket om dom men ska ja ändra på nått lr ? big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182943/182943-6284e1fd68f7422b29f4dc7512188357.jpg

måste bara fråga varför du envisas om att ha en 10a också ?

alla säger låt bli...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
cpu1337
24 augusti 2012 · 766 Inlägg

CHEEVA skrev:

SvennTe skrev:
Oj här hade ni skrivit mycket har inte varit inne på ett tag hmm tongue Men man skulle kunna sätta in en liten låda med en tia i som man har där fram med ? Och sen köpa mer "vanliga" högtalare (diskanter)  och sen ställa om lite på subsonic-filtret så borde de bli bra sen då ? lr bra å bra men ja kanske borde tycka de blir bättre då tongue

Men tack tack än så länge big_smile


Här är mina inställningar just nu fattar inte så mycket om dom men ska ja ändra på nått lr ? big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182943/182943-6284e1fd68f7422b29f4dc7512188357.jpg

måste bara fråga varför du envisas om att ha en 10a också ?

alla säger låt bli...

det är väll som vanligt nån lägger upp en tråd och får tips sen vet dom bäst själva iaf så tråden var helt onödig:)

SvennTe
25 augusti 2012 · 9 Inlägg

Haha men ne ja skiter i en tia big_smile men de va ju någon som skrev att man kunde ha en tia där framme men ja ska fixa bättra diskanter ist så blir de nog bra big_smile

Volvo 855 GLE "Åttafifty" (1993)
gurenius
27 augusti 2012 · 1 631 Inlägg

SvennTe skrev:
Här är mina inställningar just nu fattar inte så mycket om dom men ska ja ändra på nått lr ? big_smile

Ja.

Börja med steget:

LP filter - Vrid upp till max.
Bass EQ level - Stäng av.


Och så stereon (översta bilden):

High Pass filter - skruva upp till ca 160 hz


Nedersta bilden:

Finns där ingen meny för Low Pass filter för Subwoofer? Kolla manualen annars. Detta ser ut som en slags EQ. Ställ level på 0 och växla på Frequency. Prova upp till 160 hz för mer tryck från basarna. Händer det inget är det en EQ och det är fel meny.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang