26 augusti 2012
Trådstartare
Är nybliven MB-ägare (köpte bilen i maj) och har ingen erfarenhet av Mercedes sedan tidigare. Jag är dessutom usel på bilar generellt sett. Nu har min nyinköpta bil plötsligt börjat skrapa och knacka/dunka (det senare lite oregelbundet) när man backar och svänger samtidigt.
Bilen är en MB C180 Kombi Kompressor av 2006 års modell och har nu 8 700 mil på mätaren. Den har fullstämplad servicebok och är icke importerad.
Backar jag rakt bakåt låter det inte alls. Men svänger jag det minsta lilla börjar det låta ungefär som om någon skrapade med ett tung järnrör i bilens bottenplatta, och så knackar och dunkar det en del (dock ej jättehögt). Spelar ingen roll om jag svänger höger eller vänster. Jag känner även skrapandet i ratten, liksom.
Ljudet förändras inte av hur stort rattutslag jag har, utan det är konstant. Fenomenet uppträder VARJE gång jag backar och svänger.
På sistone har bilen, speciellt efter att den stått i garaget någon eller ett par dagar, även börjat knacka när jag svänger vid färd framåt. Detta upphör dock om jag tokbromsar några gånger, vilket får mig att fundera på om det är bromsrelaterat. Det där "järnrörsskrapet" uppstår icke när jag svänger framåt.
Vad skulle det här kunna vara? Jag har googlat och inte hittat någonting som stämmer riktigt. Någon som har en aning?