Saab 9-3 aero -03, klimatanläggnings problem

ARPAnet
31 augusti 2012 · 151 Inlägg

Har som rubriken lyder en 9-3...

Har lite problem med kylningen i cupen... Är jätte mysko...
Fram så sitter det 4 st utblås på följande sätt:

X - Ratt - X - X - Handsfack - X

X = Utblås.

O bak sitter det 2 utblås i mitten...

Det som är mysko är att den bara kyler ur det vänstra utblåset fram... Ur alla de andra 5 utblåsen kommer bara vanlig luft.
Om man lyssnar noga när man startar bilen så låter det som om något vill starta bakom de 2 mittersta främre utblåsen men det kommer liksom inte igång.

Sitter det något där? Någon som vet hur det ser ut eller vad det kan vara..?
Sitter det en motor i mitten där som kanske håller på o säckar ihop som fördelar ut kyla i luft ledningarna till utblåset eller..?

SgtCrilly Hemmainstruktör
31 augusti 2012 · 641 Inlägg

Sitter små elmotorer till att styra spjällen för ACC, 2st till luftblandning och en till luftriktning.
Väldigt vanligt fel att motorerna eller lådorna till dom går sönder. Plocka ut handskfacket så ser du 2st sitta på klimathuset, sen ändrar du bara temp å känner på dom. Den som vibrerar men gör ingen nytta är den kassa, den andra är för luftriktningen.
Har för mig dom kostar över en tusenlapp nya så att hämta en på skroten är att föredra. Testa bara att axeln inte är lätt å vrida för hand, ganska tröga om dom är ok.
När du bytt motorn kalibrerar du den nya till ACCn genom att trycka in Auto och Off samtidigt på panelen, med motor igång.


Edit: Såg först nu att det var en SS du hade, min beskrivning var för gamla 9-3 tyvärr.
Inte varit med om liknande problem med SS men är nog inte omöjligt att det är liknande fel iaf.

Senast redigerat av Crilly (31 augusti 2012)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
MrTurbo Better than God \o/
31 augusti 2012 · 1 882 Inlägg

Crilly skrev:
Sitter små elmotorer till att styra spjällen för ACC, 2st till luftblandning och en till luftriktning.
Väldigt vanligt fel att motorerna eller lådorna till dom går sönder. Plocka ut handskfacket så ser du 2st sitta på klimathuset, sen ändrar du bara temp å känner på dom. Den som vibrerar men gör ingen nytta är den kassa, den andra är för luftriktningen.
Har för mig dom kostar över en tusenlapp nya så att hämta en på skroten är att föredra. Testa bara att axeln inte är lätt å vrida för hand, ganska tröga om dom är ok.
När du bytt motorn kalibrerar du den nya till ACCn genom att trycka in Auto och Off samtidigt på panelen, med motor igång.


Edit: Såg först nu att det var en SS du hade, min beskrivning var för gamla 9-3 tyvärr.
Inte varit med om liknande problem med SS men är nog inte omöjligt att det är liknande fel iaf.

Kan bara hålla med. Bra svar. :-)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
ARPAnet
1 september 2012 · 151 Inlägg

Crilly skrev:
Sitter små elmotorer till att styra spjällen för ACC, 2st till luftblandning och en till luftriktning.
Väldigt vanligt fel att motorerna eller lådorna till dom går sönder. Plocka ut handskfacket så ser du 2st sitta på klimathuset, sen ändrar du bara temp å känner på dom. Den som vibrerar men gör ingen nytta är den kassa, den andra är för luftriktningen.
Har för mig dom kostar över en tusenlapp nya så att hämta en på skroten är att föredra. Testa bara att axeln inte är lätt å vrida för hand, ganska tröga om dom är ok.
När du bytt motorn kalibrerar du den nya till ACCn genom att trycka in Auto och Off samtidigt på panelen, med motor igång.


Edit: Såg först nu att det var en SS du hade, min beskrivning var för gamla 9-3 tyvärr.
Inte varit med om liknande problem med SS men är nog inte omöjligt att det är liknande fel iaf.

Då hade jag rätt att det sitter något där helt enkelt.. Skall plocka isär o kolla...
Tack som faaaan big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang