4491
Sök

Volvo 740: Gasen slutar tillfälligt att fungera.

1 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Har en volvo 740, 90 års modell, som har utvecklat två problem:

1) När bilen blivit varm, d.v.s. när man kört en längre sträcka eller solen gassat på motorhuven, startar den inte alltid. All elektricitet fungerar, men motorn och startmotorn är helt döda. Det är ett problem som jag haft i några år, som inte skedde ofta till att börja med och som blivit mer frekvent efterhand (men om det beror på att jag kör oftare och längre eller om felet ökat i frekvens har jag svårt att avgöra). Bilen kan dock startas om den tjuvkopplas eller rullas igång. Om den inte tjuvkopplas/rullas igång kan det dröja allt från 20 min till 2 veckor innan den startar igen. När bilen startar har den alltid gjort det direkt, utan att hacka och oberoende av andra faktorer såsom kyla m.m. Mot slutet kan det dock ibland finnas en viss fördröjning innan den startar, dvs att jag någon gång måste hålla nyckeln omvriden lite längre än vanligt innan motorn går igång.

2) De sista veckorna har gasen plötsligt kunnat dö under någon sekund eller någon/några minuter under körning, innan den åter fungerar som den ska. Det har ofta skett i uppförsbackar eller då jag legat i ytterfilen och dragit på.

Till saken hör att det har funnits ett larm på bilen som kopplats ur. Ett förslag jag fått från en kompis är att det fortsatt kan påverka om det kopplats bort på fel sätt och kanske ligga bakom problem nr 1.

Någon som kan ge några tips???

Sök