BMW 320 E30 Bilen gasar på tomgång - ligger mellan 1200 - 2000 varv

JonatanB
5 september 2012 · 26 Inlägg

Tjena.

Jag har precis blivit klar med att byta topp på min bil. Jag gjorde detta för att en bultskalle hade brutits av, ramlat under kammen och slagit sig in i vattenkanalen vilket resulterade i olja och vatten precis överallt i hela motorn. Jag är inte någon supermeck men jag är rätt säker på att jag gjort allt rätt ang monteringen av nya toppen. Bilen går bra, kamremmen sitter där den ska, oljan ser fin ut och vatten försvinner inte ur expansionskärlet.

Nu är det dock så att den har varit rätt ojämn på tomgång sedan bytet. Det har dock inte varit väldigt allvarligt; störande, men inte allvarligt. Detta hade jag planerat att förhoppningsvis lösa genom att sätta en slangklämma mellan luftmassemätaren och slangen till spjällhuset. Det saknas nämligen där. Men nu, under senaste körningen, så började bilen gasa rejält så fort jag inte gasade. På tomgång låg den mellan 1200 - 2000 varv. Och då har jag ändå kört ett par timmar sedan bytet då bilen fungerat bra, förutom den tomgången som var aningen ojämn.

Jag tror slangklämman kunde löst problemet med ojämn tomgång, men detta är för ojämn tomgång. Kollade snabbt nu på bilen innan jag stängde av den och spjällhuset fungerade som det ska..

Vad kan vara problemet? Kan det ha kommit in vatten och olja även i vakumslangar och sånt när gamla toppen gick sönder, eller har jag kanske gjort något fel? Elller något helt annat?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Jonatan

Bmw 320 -88
Bjacke
5 september 2012 · 149 Inlägg

låter som om den tar tjuvluft nånstans.. prova att spruta startgas runt insuget så bör du hitta läckan, Dvs om det är det som är felet..

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang