BMW e36 328 startar plötsligt inte. Ingen ström till bränslepumpen?

Skudd
5 september 2012 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har sökt och läst varenda tråd jag kan hitta på internet om detta felet. Men har inte kunnat lösa mitt problem, och behöver hjälp!

Bilen (e36 328i -95)  har alltid gått hur bra som helst och har alltid startat lätt. En kväll parkerade jag bilen och larmade(original larm). När jag 2 dagar senare skulle använda den igen så är den helt död. Startmotorn går men det kommer ingen bensin .Den startade någon sekund på startgas, så det finns inget problem där..

Jag har tagit ut pränslepumpen och testat den emot batteriet och den fungerar! Har även kollat bränslepumpsreläet och säkringen. Mätte strömmen vid säkringen också och dit gick det ström. Sedan mätte jag strömmen vid kontakterna till pumpen och det är bara den vita kontakten av dem som får ström. All annan el i bilen funkar som det ska.

Bytte stereo nån dag innan det hände. svetsade även lite och glömde koppla ur batteriet om det kan ha gjort något men det var nästan 3 veckor sedan.

Jag har läst felen som andra har haft, men vet inte om det kan vara så på min t ex, vevaxelgivare, kamaxelgivare, databoxen, immobilizern, dme, ecu, tändningslås, larmet  osv osv.. Men vet inte vad vissa av dessa saker är eller vad de gör.
Tacksam för svar! smile

Gison
6 september 2012 · 39 Inlägg

Exakt samma problem för mig!
Söndag kväll stängde jag av bilen, Måndag morgon så startar den inte..
Den vita kontakterna är till givaren för bränsle mätaren.
Den svarta är matningen till pumpen.

Om du byglar relät till pumpen, Får du någon spänning över den svarta kontakten då?

Senast redigerat av Gison (6 september 2012)

BMW 318is (1992)
Skudd
6 september 2012 · 3 Inlägg

Det som är så konstigt, bilen stog helt still när felet måste ha inträffat..

Vad innebär att bygla reläet tlil pumpen? Jag har ström upp till dosan iallafall det vet jag!
Har du kommit något längre än mig?
Åkte till en verkstad som sa att jag skulle kolla vevaxelgivaren vilket jag tänkte göra imorgon.

robert___j
6 september 2012 · 449 Inlägg

startar den med startgas är det inte vevaxelgivarn,,, ja skulle tro bränslerelät

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Gison
6 september 2012 · 39 Inlägg

Skudd skrev:
Det som är så konstigt, bilen stog helt still när felet måste ha inträffat..

Vad innebär att bygla reläet tlil pumpen? Jag har ström upp till dosan iallafall det vet jag!
Har du kommit något längre än mig?
Åkte till en verkstad som sa att jag skulle kolla vevaxelgivaren vilket jag tänkte göra imorgon.

Den kan ha gått sönder när du körde, men tappat trycket när bilen har stått i några dagar.
Om du lyfter locket där du har säkrningarna, under motorhuven. då finns det ett till lock, lyfter du på det ser du 3 relän. Ta bort relät längst till vänster(ett blått).
Klipp till en kabel bit på 10 cm, skala den i båda ändarna.
Sätt ena änden i "kontakten" längst till "vänster".
Sätt andra änden i "kontakten" längst "ner" .
Går pumpen då är relät trasigt. 

Förstår du inte beskrivningen så kan ja försöka fixa en bild :]

BMW 318is (1992)
Skudd
6 september 2012 · 3 Inlägg

tack för svaren !
Då kan jag ju utesluta vevaxelgivaren iallafall!

Gison: det är också ett av problemen jag verkar inte ha en likadan låda som alla andra, där du och de flesta andra har 3 relän har jag bara 2 som är ljusgröna. Och vet inte vilket som är till bräslepumpen eller huvudreläet. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang