TurbOla
Reservdansk
25 oktober 2008
· 6 271 Inlägg
perzy skrev:
Jag förstår inte riktigt frågeställningen....effekten skiljer ju inte mycket och de flesta T5 är nog chippade vilket görs för bara några tusen och ger långt högre effekt än en orginal T5-R.
Det viktiga är de andra skillnaderna såsom hjulupphängning styling och bromsar.
http://www.nordicr.com listar skillnaderna -ytligt iallafall.
T5-R skiljer sig inte så mycket från en välutrustad T5 vad jag förstår, tror t.o.m. bromsarna är samma (rätta mig om jag har fel.) 1996 kom ju R och då diffbroms bättre bromsar (vilket behövs!) mm.
Du får ju räkna med att betala mycket mer för en T5-R än en T5 bara för att det står R på den, precis som saffranfärgade t.ex. Är det värt de extra pengarna? Tja det är ju en intressant fråga, jag tar inte ställning :-)
Det är samma bromsar på 850 T5, T-5R, R och V70R och S70R.
Det som skiljer är skivorna.
Samt för/nackdelar med specialgrejer till R, de är svårare att få tag i än till vanliga T5or, och till äldre generationen R är ganska mycket saker lika i hjulupphängning och chassi, största skillnaderna är i motor och drivlina, samt utrustningen är i princip nästan alltid maximerad.
V70N R skiljer väldigt mycket mer med upphängning, helt annan motor, bromsar, drivlina, interiör, m.m. och är därmed mycket dyrare i reperationer.
Om att äga en R är värt det?
Man kan R-styla en T5, byta motor o.s.v. men det är fortfarande inte en R.
Vet de som försökt gå med i Nordic R med såna bilar. Och varför R-stylar man en bil, om det inte är värt att äga en R?
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet