3995
Sök

Skumt Luftmassemätar problem volvo 740 turbo (behöver riiiktig hjälp)

TBM NINJA
917 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
tjena! får felkoder från LMM hela tiden OAVSÄTT på min 740 som jag lagt ner 940 turbo krut i.

har prövat med en LMM från
-lmm före självdiagnostik (87a)
-lmm efter diagnostik (90a)
-dubbla 940 turbo lmm (97a och 95a)

har klippt upp härvan å dratt över sladdarna på rätt sida då och kortat dom istället för att behöva förlänga och då slippa en extra skarv.

har prövat att koppla om det 2 gånger, både med sockerbitar och med riktiga skarvhylsor
pröva även sista utvägen å lödda..

har också kollat över jorden, prövade dubbeljorda, prövade slipa jordpunkten, kollade över kabel i allmänhet..

har prövat radera felkoder, på alla sätt (säkring 1, utan batteri och klicka bort dem) men dem kommer ALLTID tillbaka efter första uppstarten!

har prövat att starta med den inkopplad OCH urkopplad, även kopplat ur/in under tomgång, inga större skillnader, minimalt hugger den lite när man kopplar in den igen då och då..

har 1 utväg kvar å det är ju multimetern..

hur kollar jag så där är spänning/värde från lmm till boxen? (vilka stift)
och vad ska styrkan osv vara!?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

TBM NINJA
917 Inlägg
11 september 2012
Trådstartare
kan man bumpa dis shiet nue, nån måste ju veta?!

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 september 2012
OM du har lmm inkopplag å mäter på baksidan av kontaktstycket så ska man mäta inom 1 minut efter att tändningen har slagits på, då ska du ha 1.37-1,42 volt mellan stift 2 och 3 på lmms kontaktstycke om de är ca 20 grader temp ute. är  de nått annat värde där så är de fel i kablarna eller på lmm.

Har du mätt din lambdasond, den kan ju vara trasig men sätta fel på lmm.

TBM NINJA
917 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Xuri skrev:
OM du har lmm inkopplag å mäter på baksidan av kontaktstycket så ska man mäta inom 1 minut efter att tändningen har slagits på, då ska du ha 1.37-1,42 volt mellan stift 2 och 3 på lmms kontaktstycke om de är ca 20 grader temp ute. är  de nått annat värde där så är de fel i kablarna eller på lmm.

ÄNTLIGEN ett svar!!! big_smile

okey jag ska ut å mäta direkt! smile

jag är vääldigt tveksam till att lambdan e sönder men jag ska prova å byta, så lambdan kan ge "lmm felkoder?"

MvH Henke!

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 september 2012
henke_92 skrev:
Xuri skrev:

jag är vääldigt tveksam till att lambdan e sönder men jag ska prova å byta, så lambdan kan ge "lmm felkoder?"

MvH Henke!

Lmm bestämmer motorns blandningsförhållande å lambdasonden ligger å kontrollerar / justerar lite till.

Om nån av dom går sönder kan styrenheten tro att de är den andra komponenten som jävlas.
kort sagt

TBM NINJA
917 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
Xuri skrev:
henke_92 skrev:
Xuri skrev:

MvH Henke!

Lmm bestämmer motorns blandningsförhållande å lambdasonden ligger å kontrollerar / justerar lite till.

Om nån av dom går sönder kan styrenheten tro att de är den andra komponenten som jävlas.
kort sagt

okey tack! väntar på en multimeter fortfarande smile

Sök