3873
Sök

Hög diesel förbrukning bmw 330da

68 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
hej, jag äger en bmw 330da 2001. Och jag tycker den dra välldigt mycket för vara en diesel. har medelförbrukning på 0.78/mil. Och kompisen har en exakt likadan fast med manuell låda och den hamnar på 0.56/mil. är det så stor skillnad på köra med automatlåda? dom borde ju dra lika mycket om man t.e.x ligger 100 på farthållaren borde det väll inte va någon skillnad mellan bilarna?

1 948 Inlägg
19 september 2012
rent generelt så tycker jag inte att 0,78 l/m låter högt för en 3 liters motor som dessutom är 10år gammal...

Sen handlar 80% av bränsleförbrukningen om DITT körsätt, har själv kört min golf tdi på allt från 0,45 till 0,9 l/m på en hel tank.

Om du nu anser att du kör med "ägg under gaspedalen" samt aldrig bromsar och ändå drar den mycket soppa, då är det väll dags att kolla hur den mår smile

Min checklista i vilken ordning jag skulle gjort det (enklast först) big_smile

- Kontrollera (höjja) lufttrycket i däcken, du kör på 19" så ha minst 3kg i.
- Ligger bromsarna på?
- När är bilen servad senast? Många verkar inte förstå det men det kan ibland löna sig med tätare service iom att bränsleförbrukningen minskar.
- Igensatt luftfilter? (service)

Sen blir det genast lite jobbigare... kolla komp. i motorn, kontrolera turbo, spridare osv osv osv.

Men dom övre 4 punkterna, dom gör du på en kvart, en blandning av alla dom kan lätt höja förbrukningen med 100% smile

68 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
okej, jo men när jag varit tung på foten har jag inte kommit mer än 60mil på 60liter diesel. men ifall jag kör riktigt ekonomiskt kommer jag 80mil. dock kom jag 95mil på en tank men då låg jag bara motorväg till stockholm och tillbaka.

Däcktrycket kontrollerar jag regelbundet, bromsarna är ok. servicen ska väll inte va något problem, följer ju bmw service plan men fullstämplad bok. jo filtret hade jag loss igår och det var rätt skitit. så tar köper mig ett nytt och får se om det blir något skillnad efter det.

dock har jag ju "Inspekton2" om 600mil då borde dom väll upptäcka om det är några fel på spridarna eller liknande?

1 926 Inlägg
19 september 2012
stora fälgar gör ju att bilen rullar tyngre och så vis drar mer, men hur mycket de gör kan jag inte exakt svara på.

Men på min gamla e46 drog den mer med nya 18" än 17"

68 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
Spelis skrev:
stora fälgar gör ju att bilen rullar tyngre och så vis drar mer, men hur mycket de gör kan jag inte exakt svara på.

Men på min gamla e46 drog den mer med nya 18" än 17"

men rullomkretsen borde ju bli det samma ändån. har man 17" kör man ju med typ 45profil och med 19" 35? därimot bredare däck bör ju dra mera.

1 926 Inlägg
19 september 2012
Jo men tyngden, mer massa att dra runt. smile

1 948 Inlägg
19 september 2012
graphix__ skrev:
okej, jo men när jag varit tung på foten har jag inte kommit mer än 60mil på 60liter diesel. men ifall jag kör riktigt ekonomiskt kommer jag 80mil. dock kom jag 95mil på en tank men då låg jag bara motorväg till stockholm och tillbaka.

Däcktrycket kontrollerar jag regelbundet, bromsarna är ok. servicen ska väll inte va något problem, följer ju bmw service plan men fullstämplad bok. jo filtret hade jag loss igår och det var rätt skitit. så tar köper mig ett nytt och får se om det blir något skillnad efter det.

dock har jag ju "Inspekton2" om 600mil då borde dom väll upptäcka om det är några fel på spridarna eller liknande?

Har inte direkt någon koll på vad dom gör på inspektion 2 på 330d... men gissar på att dom inte provkör spridarna smile det kan du ju däremot be dom göra... tror dock inte dom gör det...
Nu kanske detta är en dålig jämförelse, men har en lastbil som började svartryka GALET mycket, det var spridarna och pumpen som var kassa då... men förbrukningen hade ändå inte ökat med mer än 5-10%....

Vad kör du för däcktryck? Bromsarna ligger inte på då? Har visserligen ingen koll på vad en 330d ska dra... 0,75 är ju visserligen inte så högt... är ju vad volvos gamla d5'or från den tiden drar...

Sök