3527
Sök

Segstartad....

257 Inlägg
16 oktober 2005
Trådstartare
Startmotorn vill inte riktigt. Den funkar precis som den ska. Inga fel på den förutom att den inte tycks orka dra runt motorn. Första försöket med att vrida runt nyckeln så går startmotorn och drar motorn men de låter som de går "segt". Sen så slutar motorn att snurra och startmotorn bara gnisslar o skorrar. Då vrider jag av på nyckeln för ja då e de ju ingen mening. Då förstör ja ju bara startmotorn ytterligare. Sen oftast på andra försöket så går motorn igång jättesmidigt. Vad kan de va? jag har pratat med en nära vänn som är en del motorkunnig. Han hade haft ett liknande problem på sin båt. Och då va de nått drev i startmotorn som va dåligt.. De drevet som skjuts in i motorn för att dra igång motorn vid start. Ja tror de kallas nått med benedikt drev.
Han tror att drevet är slitet eller nått liknanade.

Så ja ska plocka ur startmotorn till nästa helg och renovera det.

Så om någon har en "ritning" på en startmotor på en Golf VR6 och kunna "sponsra" mig me skulle vara super!

//Swecc0

OEM <3
194 Inlägg
17 oktober 2005
Det är lättast och köpa sig en ny startmotor på Skroten eller liknade smile Så vet man att de fungerar sen igen .. Det är ju ändå värt de, tänk så många gånger du startar bilen ;smile

These days &#9834;&#9835;

460 Inlägg
17 oktober 2005
Om du har tillgång till en svarv och kraftig lödutrustning så är det ingen konst att renovera en startmotor.Att svarva kolektorn och byta kol och lagerbussningar är nödvändigt vid renovering av starten.Låna en bok som heter Bilens elsystem på bibloteket så ser du vad du ska göra om du är osäker.Att köpa på skroten är enkelt men du har ingen garanti att den ska fungera nån längre tid,bara skrotens bytesrätt om den inte fungerar just när den moteras in.

460 Inlägg
17 oktober 2005
Kol kostar ca 150;- per sats
Bussningar ca 10-70:-st
bendixdrev med lager ca 150-500;-

10 287 Inlägg
17 oktober 2005

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök