2462
Sök

B230F 8v kamrems brott Hela tiden

6 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena alla läsare!
Jag är ny på garaget.org nu behöver jag hjälp!
Det har gått 3 kamremar på en vecka jag vet inte vart jag ska felsöka.
Kamremen skiter sig efter jag har kört med den så den kommer upp i normal temperatur stänger av den sen låter jag den stå i vi säger 30min sen när jag försöker starta den går kamremen, visst jag har kanske inte kört på nyaste oljan men den är fortfarande tjock, någon som har några förslag? han går inge konstigt när kamremen är hel. jag har kollat kamaxel överfallen och dom är inte blåa.

JAG ÄR DESPERAT, de blir så dyrt o byta kamrem efter 4mil tongue

1 624 Inlägg
21 september 2012
#2
Haha, det lät sjukt.

Hoppas du får hjälp här, kan dock inte hjälpa dig!

6 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#3
Ja det är helt sjukt, fick tips om kamaxel överfallen skulle kolla om dom var blå (gått varmt, men det är dom inte så vetefan...

449 Inlägg
21 september 2012
#4
rost på kamdreven....

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
21 september 2012
#5
sen kan ja säga att eftersom det är en lättmetall topp så ja tror inte överfallen blir blåa..

Full Fart Spar Tid!!!

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
21 september 2012
#6
Har du bytt löprulle och spännrullen?? För har nån av dom skurit, så går det ju tungt.

Lev livet, det kan ta slut fort

6 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#7
robert___j skrev:
sen kan ja säga att eftersom det är en lättmetall topp så ja tror inte överfallen blir blåa..

Jag kom på att jag tror inte att överfallen satt med någe moment då alla satt olika hårt, kan de ha stor betydelse så att kamremen går?

6 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#8
darkwizard skrev:
Har du bytt löprulle och spännrullen?? För har nån av dom skurit, så går det ju tungt.

Joru de kan du ge dig på att jag har wink

449 Inlägg
21 september 2012
#9
nej de har ingen betydelse.. dom ska dras med väldigt lite nm... typ 25 om ja minns rätt sen när du lossar dom efter typ massa år så känns de som dom sitter olika hårt men brukar allt vara rätt.. skyddsplåten som sitter på vevaxeln mellan remhjul och kamremshjul är inte skadad??

Full Fart Spar Tid!!!

6 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#10
robert___j skrev:
nej de har ingen betydelse.. dom ska dras med väldigt lite nm... typ 25 om ja minns rätt sen när du lossar dom efter typ massa år så känns de som dom sitter olika hårt men brukar allt vara rätt.. skyddsplåten som sitter på vevaxeln mellan remhjul och kamremshjul är inte skadad??

Jaha okej, ska dra dom rätt sätta på ny kamrem sen testa ikväll, med ny olja o filter wink
Båda skyddsplåtarna bytta plus kamremshjulet på vevaxeln plus remskivan (remskivan spelar ju ingen roll men)...

449 Inlägg
21 september 2012
#11
har du satt dom rätt då??? annars skär dom ju sönder kamremmen??

Full Fart Spar Tid!!!

1 450 Inlägg
21 september 2012
#12
Låter precis som att nånting skaver sönder remmen , när du byter igen skruva inte dit skyddsplåten så ser du om nånting tar i när motorn går

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

6 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#13
xVolvo240x skrev:
Låter precis som att nånting skaver sönder remmen , när du byter igen skruva inte dit skyddsplåten så ser du om nånting tar i när motorn går

Som jag sa det är bara när jag kört han varm sen låter han stå i 15min en halv timme, det är då den skiter sig, som att något skulle nypa någonstans, för om jag kör med den på kvällen sen ska ut nästa dag då funkar det.
Inget går emot eller skaver för det är bara kuggena som skiter sig, jag har kollat väldigt noga.
Senast redigerat av krillox (22 september 2012)

Personbils tekniker
238 Inlägg
22 september 2012
#14
Har du fått rätt kamrem då? Det finns ju två olika kuggar till volvo b230 beroende årsmodell.
"Runda kuggar" och "Kantiga kuggar"



Sök