4176
Sök

Ekonomi och skulder

1 319 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
Hej. Man har hört i flera år på nyheter och läst i tidningar att ungas skulder ökar, sms lån så fort man har ont om pengar, eller folk som vill ha den senaste telefonen, eller dom som bränner alla pengar på krogen för att sen inte ha råd att käka och lånar pengar. Hur tänker ni? Finns några av er här?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc … ga-skulder

''Stockholmare mellan 18 och 25 har de största skulderna bland unga i Sverige. Det visar statistik från Kronofogden som Dagens Nyheter redovisar i dag. Den vanligaste orsaken är lån till shopping, eller för att betala av gamla skulder.

-Man vill ha nya saker, för att det är så det ska vara. Man vill ha det senaste modet och största tv-apparaten, säger 19-åriga Stockholmaren Amanda Wikner till ABC.''

Vilka är dessa människor? Suttit och funderat ett tag, och jag kan inte förstå vilka det är som gör detta. Många här har säkert tittat på lyxfällan någon gång, på personer som inte har en aning om vad pengar är för något. Spenderar det på massa skit och lånar pengar för att åka på utlandsresor och köpa bilar. Förstår dom inte att det blir konsekvenser och att någon måste betala? Jag själv kommer från en väldigt fattig bakgrund/uppväxt, med ett hand till mun levande och där pengar gick till saker som behövdes för att klara av vardagen. Att äta en pizza var en riktig lyx när jag var liten. Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi kunna låna pengar för att jag vill ha en ''fet'' tv, då jobbar jag hellre knegar och sparar pengar tills jag kan köpa den där jäkla apparaten istället.

Min lilla teori är att det kan vara människor som kommer från bra förhållanden och är vana vid att inte behöva snåla och kunna köpa nya datorer hit och dit, att det är dessa som sen inte trivs i sin standard dom får när dom får ett eget boende och jobb. Eller är det dom som kommer från dåliga förhållanden som känner sig värda att skuldsätta sig och nästan gå i personlig konkurs? Tiden kommer alltid ikapp och det är alltid någon som vill ha dom pengar du har lånat. Jäkligt värt att tänka på. Tycker det verkar som att många inte vet att kronofogden existerar eller vad dom gör, att dom tror det bara är att låna på och att det löser sig.

Ber om ursäkt för jävligt rörig text men att sitta och fundera 02 på natten ger ju inte dom bästa resultaten, kanske någon som har en åsikt/erfarenhet att dela med sig av. Bless /Sleepy

_----------'

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
25 september 2012
Tar man en 'titt på stan' så handlar ju precis allt om att det ska spenderas pengar. "Har du inga pengar? Inga problem! Vi har avbetalning! Räntan är inte så bra, men det är ju bara i 24 månader du ska betala av dina nya skor." Ett SMS-lån lockar ju om man kan betala tillbaka snabbt, 4000kr kostar bara ytterligare 350kr om jag betalar tillbaka inom 30 dagar...

Känns som om många ungdomar inte bryr sig om att det kostar extra att låna och betala av, det är en kostnad som det är värd att betala för att ha en pryl som inte ens är deras. Min uppfattning är att allt fler och fler lever månad till månad, många av mina vänner har jättefina prylar, men har inget sparande.

Tittade igenom gamla Lyxfällanavsnitt häromdagen, och då kom ett avsnitt med en ung tjej som heter Vanita. Hon hade INGEN inkomst överhuvudtaget, men ändå hade hon utgifter på 35 000 i månaden. Hon sa ju som det var, hon ville vara "bling" och leva "glammigt" och det innebar ju designerväskor för 2000kr styck, äta ute varje dag och shoppa skor dagarna i ända.

För min egna del; (bortsett från mobiltelefonen) så har jag inget lån eller avbetalning. Jag ÄGER mina två TV-apparater, bil, moped, dator, båda mina soffor, mitt PS3 osv osv.
Vi var absolut inte fattiga när jag växte upp, snarare tvärt om, men jag blev uppfostrad i att vara ekonomiskt medveten, inte lägga pengar på skräp och sånt man inte behöver. Och det känns bra.

Sen ska man ju få skämma bort sig någon gång, det tycker jag allt. Man måste få leva lite också, men man måste ju mätta magen efter munnen (eller hur talesättet nu går).

Muttley
25 september 2012
Jag tog kredit på dator och tv bil
Mc och diverse saker.

Dock som tv och dator betalades av inom gränsen för att slippa ränta.

Sen har jag råd att ha lånen.  Hade jag inte haft råd hade jag aldrig tagit några lån.

Dock att låna till kläder, mat och sådana saker fattar jag inte.

German Engineering
9 083 Inlägg
25 september 2012
Jag har aldrig tagit lån och kommer inte göra det heller. Fattar inte på mig de som tar sms lån överhuvudtaget men vill man skuldsätta sig, visst varsågod.

TV, Playstation, stereo och dator sparade jag ihop. Möbler fick jag av föräldrarna smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
25 september 2012
Jag har tagit lån. Till lägenhet, hus, bilar (inte flera åt gången alltså). Aldrig för att köpa TV, dator, mobil (ok, abonnemanget man "måste" ha till innebär ju en sorts avbetalning, men det räknar jag inte hit riktigt), kläder, skor, resor eller nåt annat sånt "smått".
Behöver jag ta en resa på avbetalning har jag inte råd att resa. Då stannar jag hemma!

Just nu har jag inga lån på bilar och har planerat att fortsätta så. Huset är däremot svårare att inte ha lån på, men jag anser (till skillnad från bankerna) att amortering är det bästa sättet för mig att spara. De anser att jag hellre ska strunta i att amortera (så dom får mer ränteintäkter) och att jag ska lägga pengarna i deras fonder (som just nu går ganska kass) istället. Nej tack!

SMS-lån skulle jag aldrig ens överväga. Jag är helt förundrad över hur en sån bransch ens kan existera. Men tydligen är folk dumma i huvudet.

/Mattias

1 319 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
matteeee skrev:
Jag har tagit lån. Till lägenhet, hus, bilar (inte flera åt gången alltså). Aldrig för att köpa TV, dator, mobil (ok, abonnemanget man "måste" ha till innebär ju en sorts avbetalning, men det räknar jag inte hit riktigt), kläder, skor, resor eller nåt annat sånt "smått".
Behöver jag ta en resa på avbetalning har jag inte råd att resa. Då stannar jag hemma!

Just nu har jag inga lån på bilar och har planerat att fortsätta så. Huset är däremot svårare att inte ha lån på, men jag anser (till skillnad från bankerna) att amortering är det bästa sättet för mig att spara. De anser att jag hellre ska strunta i att amortera (så dom får mer ränteintäkter) och att jag ska lägga pengarna i deras fonder (som just nu går ganska kass) istället. Nej tack!

SMS-lån skulle jag aldrig ens överväga. Jag är helt förundrad över hur en sån bransch ens kan existera. Men tydligen är folk dumma i huvudet.

Om du inte har 3000kr idag, vad säger att du har det när dom pengarna och räntat ska in om några veckor framöver? Det är oförklarligt. Men lån till lägenhet hus och bilar är ju ganska normalt, inget som man höjjer ögonbrynen för. Inte många som har råd att köpa en lägenhet. Men det är alla andra småsaker och kredit kort och gud vet vad..

Det roliga här i Sverige är att av alla ägda lägenheter och hus så är runt 95% belånade. Dvs det är 5% av alla hus/lägenheter som faktiskt på riktigt ägs av en privatperson. Jämfört med Spanien och Grekland som det går åt tusingen åt just nu så har dom mycket mindre lån på sina ägda bostäder.

_----------'

1 482 Inlägg
25 september 2012
Jag är 23 år och stockholmare samt belånad. Fast jag har rätt bra inkomst också så jag kanske inte tillhör kategorin som TS pratar om.

Mina lån uppgår till 4600kr/mån i kostnad och då är 1700kr amortering.
4600kr är knappt 18% av min netto inkomst..

Kanske bör tillägga att 3400kr av dom 4600kr är bolån wink
Senast redigerat av Noxxer (25 september 2012)

BLT Service
Theracords Music Label

5 153 Inlägg
26 september 2012
jag har bara bilen på avbetalning dels för att jag inte hade dom pengarna när jag behövde en bil lite akut sen har jag råd att ha det så. bryr mig inte så mycket att det blir dyrare i slutändan. tar inget lån jag inte har råd att betala av. har även köpt div prylar på avbetalning men betalar då av dom snabbast möjliga. har till och med tagit ett sms lån en gång efter ett bra erbjudande på en bil. låna 3000. betala tillbaka 3500kr och sålde bilen så fort jag fick papperen för 6000kr. hade ju tjänat mera på den afären om jag köpt den kontant men efterssom jag inte hade den pengen då så fick jag offra en femhundring för att få en bra affär och ge bort 500kr. det var de värt då jag gått miste om hela bonusen annars:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
26 september 2012
inget fel i att låna så länge man har råd att betala till baka... gäller att ha full koll på hur mycket pengar in och ut man har

planerar själv att låna till en tv och nya högtalare nästa månad och betala av inom 4 månader, billån har jag också kollat på men de får vänta

1 319 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
inget fel i att låna så länge man har råd att betala till baka... gäller att ha full koll på hur mycket pengar in och ut man har

planerar själv att låna till en tv och nya högtalare nästa månad och betala av inom 4 månader, billån har jag också kollat på men de får vänta

Det är ju inga problem att göra sådant, brukar ju dessutom vara räntefritt. Har man pengar kan man låna pengar enkelt sagt wink

_----------'

1 808 Inlägg
26 september 2012
Låna 65k och efter 2år var det avbetalt

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

2 983 Inlägg
27 september 2012
sleepyoh skrev:
CHEEVA skrev:

Det är ju inga problem att göra sådant, brukar ju dessutom vara räntefritt. Har man pengar kan man låna pengar enkelt sagt wink

Räntefritt, jovisst! Fast en uppläggningsavgift på sisådär 300 spänn och aviavgifter till helvete. Och sen lockar dom med en lägre månadskostnad (fast då tillkommer lite ränta, men det syns inte så tydligt) och vips så kan man söka till lyxfällan om man inte har koll. Och det verkar VÄLDIGT få ha....

/Mattias

Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
27 september 2012
matteeee skrev:
sleepyoh skrev:
CHEEVA skrev:

Räntefritt, jovisst! Fast en uppläggningsavgift på sisådär 300 spänn och aviavgifter till helvete. Och sen lockar dom med en lägre månadskostnad (fast då tillkommer lite ränta, men det syns inte så tydligt) och vips så kan man söka till lyxfällan om man inte har koll. Och det verkar VÄLDIGT få ha....

uppläggningsavgift på 250kr och en aviavgift på 29kr månaden ... tycker de är helt ok ändå

att de skiljer totalt tex 1000kr på ett år skiter jag fullständigt i ! men man bör ju inte ha allt för mycket saker belånade samtidgt, ett köp åt gången tycker jag är ok. SMS lån skulle jag inte ens fundera på

2 983 Inlägg
27 september 2012
CHEEVA skrev:
uppläggningsavgift på 250kr och en aviavgift på 29kr månaden ... tycker de är helt ok ändå

att de skiljer totalt tex 1000kr på ett år skiter jag fullständigt i ! men man bör ju inte ha allt för mycket saker belånade samtidgt, ett köp åt gången tycker jag är ok. SMS lån skulle jag inte ens fundera på

Om du köper en pryl för 5000kr och betalar av den på 12 månader med den dealen har du betalat motsvarande 12% ränta på ditt räntefria lån. Betalar du istället av den på 24 månader betalar du motsvarande 19% ränta. Tycker du fortfarande det är helt ok?

/Mattias

Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
27 september 2012
matteeee skrev:
CHEEVA skrev:

Om du köper en pryl för 5000kr och betalar av den på 12 månader med den dealen har du betalat motsvarande 12% ränta på ditt räntefria lån. Betalar du istället av den på 24 månader betalar du motsvarande 19% ränta. Tycker du fortfarande det är helt ok?

japp helt ok smile om man nu förstår att de kostar mer så spelar de inte någon större roll

de 29kr månaden hade ändå bara gått till något annat skit ändå, en läsk mindre i månaden dör ingen av

Muttley
27 september 2012
matteeee skrev:
CHEEVA skrev:

Fortfarande bättre än min bank som är helt kass. 2 månader till sen slänger jag upp för slutbetalning och lämnar den helt.
Billånet jag hade var bättre än min bank ville ge mig.  Betala ca 50 kr för räntan på bil. Och banklånet runt 100. Samma summa i lån. 

Handlar om att man har kollen smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 september 2012
Min skuldtopp har varit under 50K & då riktiga banklån. Kreditkortet använder jag uteslutande till nätshopping, då speciellt från utlandet. SMS lån? Det är väl för muppar?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Muttley
27 september 2012
RD_87 skrev:
Min skuldtopp har varit under 50K & då riktiga banklån. Kreditkortet använder jag uteslutande till nätshopping, då speciellt från utlandet. SMS lån? Det är väl för muppar?

haha på tal om sms lån.  Arbeta med en herre som hade de väldigt tight med pengar. Och vi hade rätt skapligt betalt för de vi hitta på. Han hade lägenhet som enda lånet om han var ärlig.  Han tog jävlar i det ett sms lån för att kunna köpa mat.
Han gjorde de dessutom när vi visste om att de var varsel på väg. Vi gick åt olika jobb sista månaderna så jag vet inte hur de gick.
Men att ta sms lån för att kunna hålla sig levande de känns som man inte har koll på sina utgifter. Tror vi hade ut i runda slänga 24 tusen med från de jobbet.  Lyckat.

1 319 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Låter inte så lyckat. nej. Jag har en vän som är helt värdelös på att hantera pengar. Han har ett heltids jobb, bor fortfarande hemma. Tjänar bra dessutom, hans problem är att han går ut på krogen och spenderar tusentals kronor på alkohol, taxiresor, cigaretter och fyllemat, och är allmänt slösaktig. När månaden är slut lånar han pengar lite här och där, och när lönen kommer betalar han sina skulder och cykeln går runt.  Noll koll hmm

_----------'

Sök