Hej. Man har hört i flera år på nyheter och läst i tidningar att ungas skulder ökar, sms lån så fort man har ont om pengar, eller folk som vill ha den senaste telefonen, eller dom som bränner alla pengar på krogen för att sen inte ha råd att käka och lånar pengar. Hur tänker ni? Finns några av er här?
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc … ga-skulder''Stockholmare mellan 18 och 25 har de största skulderna bland unga i Sverige. Det visar statistik från Kronofogden som Dagens Nyheter redovisar i dag. Den vanligaste orsaken är lån till shopping, eller för att betala av gamla skulder.
-Man vill ha nya saker, för att det är så det ska vara. Man vill ha det senaste modet och största tv-apparaten, säger 19-åriga Stockholmaren Amanda Wikner till ABC.''
Vilka är dessa människor? Suttit och funderat ett tag, och jag kan inte förstå vilka det är som gör detta. Många här har säkert tittat på lyxfällan någon gång, på personer som inte har en aning om vad pengar är för något. Spenderar det på massa skit och lånar pengar för att åka på utlandsresor och köpa bilar. Förstår dom inte att det blir konsekvenser och att någon måste betala? Jag själv kommer från en väldigt fattig bakgrund/uppväxt, med ett hand till mun levande och där pengar gick till saker som behövdes för att klara av vardagen. Att äta en pizza var en riktig lyx när jag var liten. Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi kunna låna pengar för att jag vill ha en ''fet'' tv, då jobbar jag hellre knegar och sparar pengar tills jag kan köpa den där jäkla apparaten istället.
Min lilla teori är att det kan vara människor som kommer från bra förhållanden och är vana vid att inte behöva snåla och kunna köpa nya datorer hit och dit, att det är dessa som sen inte trivs i sin standard dom får när dom får ett eget boende och jobb. Eller är det dom som kommer från dåliga förhållanden som känner sig värda att skuldsätta sig och nästan gå i personlig konkurs? Tiden kommer alltid ikapp och det är alltid någon som vill ha dom pengar du har lånat. Jäkligt värt att tänka på. Tycker det verkar som att många inte vet att kronofogden existerar eller vad dom gör, att dom tror det bara är att låna på och att det löser sig.
Ber om ursäkt för jävligt rörig text men att sitta och fundera 02 på natten ger ju inte dom bästa resultaten, kanske någon som har en åsikt/erfarenhet att dela med sig av. Bless /Sleepy