Helu.
Kört över 400000km i V70II D5 geartronic -08.
Remspännaren till just aggregatremmen är en känslig del ,har bytt sådana vid flertalet servicetillfällen.
Vid ett tillfälle gick just en sådan rulle sönder vilket resulterade i att som det beskrivs ovan att aggregatremmen tar med sig kamremmen vilket resulterade i topplockssallad, detta gick dock på drivlinegarantin.
AC-kompressorn däremot har inte varit ngt problem på de två jag "bott" i, däremot en läckande styrväxel som gjorde att servopumpen tog stryk då den föraren inte observerade bristen på servovätska.
På dom första V70II som släpptes är kabeln till det så kallade spjällhuset för kort.
När bilen rullat runt 150000km har motorfästena blivit lite mjukare vilket resulterar i att när man motorbromsar i hög hastighet eller bromsar hårt tippar motorn ngt mera bakåt i motorummet vilket i sin tur gör att kabeln dras ut och slutligen går av.
(bilen går som e tuna skit, den tappar all kraft, jag stängde av den och tittade så där patetiskt man gör under huven i hopp om att kunna felsöka ngt på en modern dieselmotor men hittade inget ståendes vid vägkanten, hoppade in i bilen och startade den, då gick den klockrent igen, för att vid senare tillfälle bete sig likadant)
När dator koppplades in i bilen på verkstaden visade denna att det var fel på spjällhuset och det byttes två gånger innan jag och min gode vän mekanikern såg kabelbrottet med blotta ögat i kabelhärvan.
Vi ksarvade kablarna lite fult och sedan fungerade den utan detta fel.
Jag tittade på en nyare -09 som stod i verkstaden för topplocksalladspaus, den hade en längre kabel till spjällhuset.
Detta fel har inte meddelats ut på kampanj utan har tillfixats i smyg av tillverkaren.
CDväxlaren klappade ihop två gånger på 3år 380000km, denna byttes oxå på garantin.
Bakluckan slutade öppna då öppningsknappen på luckan gick sönder, vid ett senare tillfälle fick bilen något spel och öppnade luckan lite sporadiskt i bilköer, parkeringar och även en morgon stod den och dunkade luckan i garagedörren när jag skulle iväg, fixades oxå på garantin.
Kör man bilen lite djupare snö på en oplogad skogsväg så snö kan komma in genom luftintaget under registreringsskylten kan snö leta sig fram till aggregatremmen som då går av vilket kan få kamaxelremmen att hänga med av ren glädje (jag klarade återigen kamremmen men blev ståendes ute i skogen utan ström eller sservotyrning.
Aggregatremmen fanns dessutom inte på lagret hos handlaren utan var tvungen att beställas från enköping då delar med ett värde över en viss summa inte ligger på hyllan, tog 2 dagar att få en "fläktrem" till sveriges vanligaste bil.
Vindrutor har en förmåga att spricka.
Lite små elfel såsom:
Barnsäkerhetslås som aktiverar sig själv, vilket gör att man måste öppna bakdörrarna utifrån.
Sidorutor som bara stänger sig halvvägs, dom tror antagligen du har stoppat huvudet emellan och åker ned igen till bottenläget.
Värmepaketet började smygläcka, gick åt kylarvätska men läckan var svår att lokalisera tills jag rev upp mattorna fram på min kollegas bil och kände hur blött det var.
Annars har tvillingbilarna varit problemfria under de sammanlagda ca 750000km dom rullade.
Kommer jag på ngt mera lägger jag till det.