2387
Sök

Vilken Japsdämpare bör köpas?

1 224 Inlägg
20 januari 2010
Ja.. På något sett borde man kunna få till ljud och effekt iaf.
Har också byggt ihop catbacksystem på andra bilar, utan någon skillnad i motorstyrka.
Däremot har det inte låtit alls lika mycket från dem bilarna. Misstänker då att sista ljudämparen på mazdas bilar är den som skapar mottrycket. Vilket jag finner konstigt ifall det inte är så :p

i-vtec Do you?

1 224 Inlägg
20 januari 2010
Någon som kan något om avgasflöde?

i-vtec Do you?

smurfidunder
327 Inlägg
20 januari 2010
Jo han graham bell kan väl endel. Han tycker att 3" ska det vara vid 250kusar. 4" vid 400. Enligt en tabell i sin bok forced induction performance tuning. Han verkar ju inte gilla motryck iaf...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

502 Inlägg
20 januari 2010
jo men han snackar ju om forced induction, dvs överladdade motorer... där behövs det inte på samma sätt

och vad jag minns så skulle 3" räcka till över 500 iaf enligt han, har också läst den boken men va ett tag sen
Senast redigerat av JoeyJ (20 januari 2010)

Random Hero
4 047 Inlägg
20 januari 2010
klracing.se kan ja rekomendera om ni vill ha precis samma ni köper fast för 300 kr mindre tongue

Dog food lid. Backwards

Bayerische Motoren Werke
271 Inlägg
9 juni 2010
kourosh skrev:
hahahahaha nej nej nej, vänta lite innan alla börjar snacka om hk och avgassystem, nej du tror att bilen går slöare utan instatsen, asså en som bänkar bilar vet vad jag pratar om, ni andra som snackar om flöde o allt shit så sstämmer det inte på sånna bilar som vi alla här i tråden har.
avgassystemet spelar roll när man trimmat bilen, säg att den hade 160 org och man trimmar upp den till 250 så bör man tex byta ut avgassystemet ända från grenröret till 2,5".

byter man ut bara sista ljuddämparen så blir det endast ljudskillnad, och vanligtvis så tror folk att bilen går bättre.

japps passar endast japps bilar. volvo bilar tycker jag ska ha snygg utblås med ferritta system hela vägen bak, tyska bilar ska ha dtm slutrör, franska bilar ska man inte spendera 1kr på.
amerikanska bilar ska ha raka rör.

sen hur mycket jappsdämpare ska kosta så är svaret ca500kr och inte mer, sen ska man inte köpa nån med kolfiber runt o trams. det är som att ha neon under bilen.

alla ni som kollar på fast and furious filmerna och tänker "fan va coolt med neon under alla bilar" ska veta att de va tvungna att ha det på alla bilar då företaget streetglow sponsrade den filmen och deras vilkor var att alla bilar skulle ha neon under, så det ÄR INTE COOLT med neon.

jag vet inte ens varför jag tog upp neon snacket men jag va tvungen att få ur mig det hehe.

sist men inte minst, ljuddämpare gör inte skillnad på nån bil krafmässigt så länge resten av avgassystem är org, det blir varken bättre eller sämre, endast ljudet som ändra lite smått beroende på vilket ljuddämpare man väljer.

tackohej

Kanske dags o sova lite innan du postar nästa gång. Sen kan du ju låta din vän som bänkar bilar tala  själv, istället för att du talar för honom. Uppenbarligen har du ju förstått honom fel, eller bara fått halva historien berättad.

Du får nog utveckla lite mera om du ska lyckas övertyga folk om dina påståenden.
Påstår du att;
Oavsett slagvolym ska en bil med 250 hk ha 2,5" system ända från grenröret?
Oavsett om det är en diesel, sugmotor eller turbomotor ska en bil med 250hk ha 2,5" system?
Tyvärr spricker ju din teori redan där.

Dessutom kan du ju lämna dina personliga åsikter utanför diskussionen.
Skiter väl i om du tycker neon är coolt eller inte, din åsikt betyder inte att alla ska följa den. Låt de som har neon under sina bilar ha det. Ingen tvingar dig till att ha det själv.

Man får en energiförändring efter att ha reducerat motståndet. Kanske dags att gå en kurs om motorer och dess energiutveckling.
Skulle vilja påstå att storleken på avgassystem är svårt att sätta finger på, om man inte har för avsikt med ett speciellt mål. Låta högt, optimalt för bil etc.
Olika motorer kräver olika mycket mottryck, därav era olika upplevelser om effekt vinster/förluster i Nm.

Orkar inte gå in på rörelseenergier eller något med motorkraft specifikationsmässigt såvida du inte tänker ta diskussion på vettig nivå och med en normal tes.
Senast redigerat av Caylon (9 juni 2010)

Honda Performance Club
236 Inlägg
9 juni 2010
har jag skrivit oavsett slagvolym så ska man ha 2,5 bla bla bla, vad yrar du om? jag sa tex. och då tog jag min bil som exempel. dvs min förra bil.
här har vi några killar som har normalsvaga bilar som de vill slänga på japps på för att det ska låta lite skönare och då kommer du och börjar snacka om energiförändring och motorkraft? sluta med wikipedia snacket.

tråden skapades i Motorteknik (grundläggande)....

när fan sa jag att jag hade en vän som bänkade bilar? jag sa en person som bänkar (dvs vilken person som helst som bänkar bilar) vet vad jag talar om. herregud måste jag förklara allt för dig eller?

tycker att du ska läsa det folk skriver två gånger eller kanske tre innan du hoppar på nån.

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

Bayerische Motoren Werke
271 Inlägg
10 juni 2010
Du skrev enbart om hästar från 160 till 250, alltså skrev du inte att du tog din förra som exempel. För att man ska förstå dig bör du väl fatta att du också får skriva det? Annars tar jag för givet att syftar på vilken bil som helst i och med att du ej specifierar något annat.

Vidare skulle flera uppskatta om du kunde skriva någorlunda vettig meningsuppbyggnad.
"En person som bänkar bilar, vet vad jag talar om". Alltså är det antingen du eller någon i din närhet, därav min slutsats. Annars gör det ju inget om du lär dig skriva som jag också tidigare nämnt så att det inte blir några missuppfattningar.

Wikipediasnack? Jag kan ha en föreläsning för dig om motorteknik, ingenting jag tar från någon halvseriös sida så som wikipedia. Så lägg ner det där snacket.

Vad jag vill minnas skrev du att en motor inte får någon effektförändring vid byte av ljuddämpare. Jag hävdar motsatsen till det och du börjar genast hoppa på mig. Dubbelmoralen gapar stort. Men alla är vi hycklare någonstans.

Jag lägger ner diskussionen nu med slutsatsen att man får effektändring, högre som lägre, allt beroende på förutsättningarna.
Senast redigerat av Caylon (10 juni 2010)

624 Inlägg
10 juni 2010
Håller med i stora drag!!!passar spec inte på en passat,ser ju skitlöjligt ut.! lol
japs till dessa "vanliga" bilar köpes enklast på tex biltema. 1års garanti och allt!

kourosh skrev:
hahahahaha nej nej nej, vänta lite innan alla börjar snacka om hk och avgassystem, nej du tror att bilen går slöare utan instatsen, asså en som bänkar bilar vet vad jag pratar om, ni andra som snackar om flöde o allt shit så sstämmer det inte på sånna bilar som vi alla här i tråden har.
avgassystemet spelar roll när man trimmat bilen, säg att den hade 160 org och man trimmar upp den till 250 så bör man tex byta ut avgassystemet ända från grenröret till 2,5".

byter man ut bara sista ljuddämparen så blir det endast ljudskillnad, och vanligtvis så tror folk att bilen går bättre.

japps passar endast japps bilar. volvo bilar tycker jag ska ha snygg utblås med ferritta system hela vägen bak, tyska bilar ska ha dtm slutrör, franska bilar ska man inte spendera 1kr på.
amerikanska bilar ska ha raka rör.

sen hur mycket jappsdämpare ska kosta så är svaret ca500kr och inte mer, sen ska man inte köpa nån med kolfiber runt o trams. det är som att ha neon under bilen.

alla ni som kollar på fast and furious filmerna och tänker "fan va coolt med neon under alla bilar" ska veta att de va tvungna att ha det på alla bilar då företaget streetglow sponsrade den filmen och deras vilkor var att alla bilar skulle ha neon under, så det ÄR INTE COOLT med neon.

jag vet inte ens varför jag tog upp neon snacket men jag va tvungen att få ur mig det hehe.

sist men inte minst, ljuddämpare gör inte skillnad på nån bil krafmässigt så länge resten av avgassystem är org, det blir varken bättre eller sämre, endast ljudet som ändra lite smått beroende på vilket ljuddämpare man väljer.

tackohej

who´s the man?

624 Inlägg
10 juni 2010
Caylon skrev:
Du skrev enbart om hästar från 160 till 250, alltså skrev du inte att du tog din förra som exempel. För att man ska förstå dig bör du väl fatta att du också får skriva det? Annars tar jag för givet att syftar på vilken bil som helst i och med att du ej specifierar något annat.

Vidare skulle flera uppskatta om du kunde skriva någorlunda vettig meningsuppbyggnad.
"En person som bänkar bilar, vet vad jag talar om". Alltså är det antingen du eller någon i din närhet, därav min slutsats. Annars gör det ju inget om du lär dig skriva som jag också tidigare nämnt så att det inte blir några missuppfattningar.

Wikipediasnack? Jag kan ha en föreläsning för dig om motorteknik, ingenting jag tar från någon halvseriös sida så som wikipedia. Så lägg ner det där snacket.

Vad jag vill minnas skrev du att en motor inte får någon effektförändring vid byte av ljuddämpare. Jag hävdar motsatsen till det och du börjar genast hoppa på mig. Dubbelmoralen gapar stort. Men alla är vi hycklare någonstans.

Jag lägger ner diskussionen nu med slutsatsen att man får effektändring, högre som lägre, allt beroende på förutsättningarna.

vad fint då...

who´s the man?

GM förstörde SAAB
37 Inlägg
17 oktober 2011
Caylon skrev:

Korrekt.. Man tappar ju hur mycket som helst genom ett sämre motstånd! Har tappat dämpare ex antal gånger på mina lek bilar och det känns direkt att vridet inte finns kvar.. Som att tro att öppet  luftfilter ska ge 10-20häst..

Suveränast Av Alla Bilar SAAB!!!

Bilälskare
283 Inlägg
17 oktober 2011
jag köpte min gamla japse på ridetech.se dem har utförsäljning på det mesta nu.. dem vissa har insatser,, men den behöver man ej ha om man har fortfarande 1 originaldämpare eller annan ljuddämpare.. min gjorde kanske ca 10-20 db mer än lagligt men bessen sade nada..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

14 Inlägg
15 maj 2012
någon som har en bild på en Golf IV med japsdämpare..vill se hur det ser ut smile

1 830 Inlägg
17 oktober 2012
Skumma igen denna tråd lite grann för att damma av den lite.
Funderar på att byta slut dämpare på min bil till något bättre, både för ljudet samt utseendets skull, många säger att japsdämpare är bra men vettefan, körde med en slut dämpare + ändrör från en Camaro 69 (farmins gamla) och det lätt jävligt gött. Saknar det lite mer "Mullrande" ljudet nu när man bara haft original sen dess och det låter ju som en symaskin -.- ..

Vissa säger japs andra säger ferrita eller simons sen finns det ju tonvis av olika dämpare etc.
Men vad passar bäst till en 740 GL - 90?
Försöker mestadels rusta upp den så mycket som möjligt och snygga till den lite men vill inte ha som alla andra då jag vill ha en unik bil wink
(har planer på det och allt kommer inom sin tid, går inte få en unik volvo utan att jobba som fan med bilen) tongue

* Vill inte ha ett ljud som gör så bilen låter snabb och inte går snabbt.
* Behöver inte vara något speciellt utseende på skiten bara det ger ljud, ser det inte när jag kör wink
* Vill helst undvika svetsa fast då jag inte har kunskaper inom svetsning.
* Gärna kromat / liknande
  - Försöker hålla ett tema på bilen, ska bli mörka lister (svarta) och vitt runt om då bilen är "vit" (mjölkvit?)

Behövs ett visst motstånd eller hur fungerar det när det gäller en vanlig Volvo GL ?

KHRacing
17 oktober 2012
klawd22 skrev:
jag köpte min gamla japse på ridetech.se dem har utförsäljning på det
mesta nu.. dem vissa har insatser,, men den behöver man ej ha om man har fortfarande
1 originaldämpare eller annan ljuddämpare.. min gjorde kanske ca 10-20 db mer än
lagligt men bessen sade nada..

Har du en Civic Type R -01 -02 o monterar ett AEm CAI (Cold Air intake)  ett rör med öppet
filter  helt enkelt så ger detta 10,2& mera effekt i motorn, 20 + hk

Sök