Byta motor i en 855

moopith
18 oktober 2012 · 356 Inlägg

Tjena. Har en volvo 855 med rasad motor. Jag har ingen extrem kunskap inom bilar men är de någon idé att ja ger mig på att byta motor i den om vi säger att ja köper en 850 eller 855 o tar motor ifrån? smile

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Marlboroman
18 oktober 2012 · 8 233 Inlägg

I princip så kan ju vem som helst byta en motor. Det hndlar bara om att ha verktyg och acceptera att det tar längre tid att göra bytet. Frågan om du vågar kan ju egentligen bara du svara på. Sen hur stor ide att byta motor det är beror ju på skicket på bilen du har och om du anser att den är värd att lägga ut pengarna ett motorbyte ändå kostar på den?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Orangebullit Servicetekniker ventilation
18 oktober 2012 · 191 Inlägg

850 är en faktiskt en väldigt tacksam bil att byta motor på då man enkelt tar ner hela subframen och byter motorn på den utanför bilen:)

Toyota Supra Mk4 "AbFlug delete" (1994)
moopith
18 oktober 2012 · 356 Inlägg

Marlboroman skrev:
I princip så kan ju vem som helst byta en motor. Det hndlar bara om att ha verktyg och acceptera att det tar längre tid att göra bytet. Frågan om du vågar kan ju egentligen bara du svara på. Sen hur stor ide att byta motor det är beror ju på skicket på bilen du har och om du anser att den är värd att lägga ut pengarna ett motorbyte ändå kostar på den?

Okej. Jo bilen är jättefin nylackerad 2008 så inge rost på den bilen i sig är i fint skick också i övrigt och det sitter styling på den o sånt så bilen är helt klart värd besväret tycker jag också eftersom bilen var gratis för mig att införskaffa tongue


Orangebullit skrev:
850 är en faktiskt en väldigt tacksam bil att byta motor på då man enkelt tar ner hela subframen och byter motorn på den utanför bilen:)

Jaså det låter ju bra yikes

Senast redigerat av moopith (18 oktober 2012)

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Kooza
18 oktober 2012 · 234 Inlägg

Ett tips är ju att ha en Heins (eller hur det nu stavas) bok tillgänglig. Jag och farsan bytte motor på mors 855 T5:a, följde instruktionerna i boken och tog det väldigt lugnt så att vi inte skulle glömma något. vi lyfte upp motor/växellådspaketet med en motorlyft ur motorrummet, men har man möjlighet att kunna plocka ur hela subframen som Orangebullit skrev så är det smidigare (är väll en fördel att ha tillgång till en billyft när man ska göra det). smile

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2012 · 13 744 Inlägg

Orangebullit skrev:
850 är en faktiskt en väldigt tacksam bil att byta motor på då man enkelt tar ner hela subframen och byter motorn på den utanför bilen:)

så gör man bara om man tycker det är otroligt roligt att skruva smile

rätt sätt är att ta paketet ihop med lådan rakt upp

ska skriva så utförligt som möjligt..hoppar över alla självklara grejer som måste isär som slangar och divs sånt smäck



Börja med att dela styrboxlådan så man kommer åt kontaktstyckena så motorelen kan sitta kvar på motorn.
man tar helt enkelt isär hela boxen tills man är enda nere i kontaktstycket lyfter upp aluhållaren och delar på allt där+ kontaktstycket som sitter längst ner
tar loss allt så det blir löst från boxen
släpp ner hela kylarpaketet neråt komplett sitter med 2bultar en på varje sida OBS! skruva ej dessa med spärrskaft utan helst med knack bryter man runt bulten så släpper muttern från karossen
släpper kablarna från subframen

kylarslangarna in i kupen släpps där dom går in i värmepaketet från motorutrymmet en lämplig tång fixar detta väldigt enkelt och man lirkar oftast ur dessa utan våld bara spärrarna är intryckta ordenkligt
släpp servopumpen från motorn så slipper man allt oljespill är pill men mest tidskrävande bultarna syns tydligt

sen river man ner främre röret
tömmer oljan ur motorn+lådan och tömmer oljefiltret och skruvar sen tillbaka det så slipper man oljespilleet
skruvar sen loss länkarmarna från subframen men låter fjäderben och allt hänga kvar
släpp sen hållaren som håller i drivaxeln på högersidan och drar ur drivaxeln ur lådan
på vänstersidan får man ta något och knixa ur drivaxeln för där kan den sitta lite men bara ta något i mot lådan och inreknuten. låt drivaxlarna hänga kvar eftersom det spar tid när endå skiten ska tillbaka när nya motorn hängs i

när allt små plock som luftslangar övre motorfästet så är det dags att gotta ner sig under bilen och släppa motorn
detta ska göras underifrån!!!

man låter kuddarna sitta kvar på motorn! sitter en genom styrväxeln och en i framkanten av subframen
sen släppa ner fästet som sitter i lådan bästa är att släppa hela det fästet då det lätt hakar fast
sen ut vid högerhjulet sitter ett fäste från sidan med 2bultar


sen är det bara att lyfta ur allt flytta över allt som inte sitter på nya motorn.
och gör allt omvänt. se alltid till att ha motorkuddarna kvar på motorn!!! för det är stor skillnad att försöka trilskas ner med motorn med kuddarrna kvar på balken då dom är koniska i underkant.

gissar på att man byter motor som ovan på en helg en van klarar nog det på 4-6timmar om man jobbar på lite


har prövat mig fram och detta är det enklaste sättet att byta motor i en 850
kanske kan göra det lite smidigare men har bytt 5gånger och man förfinar det något

sist jag rev ur en motor tog det 1timme så var den ur utan minsta stress det är ihopskruvningen som tar lite tid

har så klart hoppat några grejer men själklara grejer bör man förstå själv att dom måste tas bort

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang