Låsbult sönderdragen, Volvo V70N -03

ultraomer
10 november 2012 · 126 Inlägg

Far min lämnade in bilen på en däckverkstad för att byta däck i somras, det visade sig att dom på verkstaden fäste låsbulten med en mutterdragare vilket är helt jävla inkorrekt. Idag när vi skulle byta till vintersulorna så fick vi inte ur låsbulten, den blev helt rundad och detsamma gäller tillhörande nyckel. Har försökt med massa saker redan som att svetsa och just nu har vi försökt borra i en bra stund men vi kommer ingenvart.


Min idé var att ta en krafthylsa och svetsa fast den på bulthuvudet inifrån och försöka dra ut den, men är inte helt säker på att detta fungerar så om någon annan vart med om detta eller har något bra tips så vore det riktigt bra om ni dela med er smile

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
KolGruvan
10 november 2012 · 1 450 Inlägg

De finns speciella avdragare till just låsbult, finns på biltema har ja för mig, som man slår på sedan kör loss den:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
volvo_karlsson Däckmissbrukare
10 november 2012 · 87 Inlägg

När händer på vår verkstad så använder vi en bandputs/fingerputs och slipar bort centrumet på bulten, siktigt surt när de händer men tyvärr väldigt ofta på dom bilarna med just den modellen låsbult, för dom e ruggigt dåliga wink speciellt när dom vart bort tagna några gånger..

volvo_karlsson - Pysen
Rronn
10 november 2012 · 538 Inlägg

ultraomer skrev:
Far min lämnade in bilen på en däckverkstad för att byta däck i somras, det visade sig att dom på verkstaden fäste låsbulten med en mutterdragare vilket är helt jävla inkorrekt. Idag när vi skulle byta till vintersulorna så fick vi inte ur låsbulten, den blev helt rundad och detsamma gäller tillhörande nyckel. Har försökt med massa saker redan som att svetsa och just nu har vi försökt borra i en bra stund men vi kommer ingenvart.


Min idé var att ta en krafthylsa och svetsa fast den på bulthuvudet inifrån och försöka dra ut den, men är inte helt säker på att detta fungerar så om någon annan vart med om detta eller har något bra tips så vore det riktigt bra om ni dela med er smile

Har du tur behöver du inte ens svetsa fast krafthylsan!

Ta en som är lite för liten och slå dit så ska du se att de lossnar (beroende på hur hårt dom sitter)
De har funkat varje gång ja fått lov att göra såsmile
Annars finns de som tidigare sagt i tråden, speciella avdragare för sånt och de ska tydligen vara riktigt smidigt!

Senast redigerat av Golf2freak (10 november 2012)

BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
T_LARSSON
10 november 2012 · 31 Inlägg

Om det är orginal låsbult brukar det gå att passa in "mönstret" som är i den och sedan ta ett dragskaft och slå samtidigt som man försöker lossa på den.

Annars brukar vi svetsa dit en annan hjulbult på bulten. Se dock till att skydda fälgen med ngn bra kraftig tejp, fälgen brukar oftast bli väldigt ful när man har svetsat där.

Lycka till!

FL3JM Inga konstigheter
10 november 2012 · 2 064 Inlägg

Inverterad grispitt är vad du behöver! smile

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … st-191269/

http://www.biltema.se/ProductImages/19/large/19-1269_l.jpg

ultraomer
11 november 2012 · 126 Inlägg

Tackar för svaren, ska testa med allt det ni lagt upp så får jag se vilket som funkar bäst smile

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang