Skidlucka?

Sebban2
2 december 2012 · 134 Inlägg

Hejsan!

Har under helgen installerat nytt ljud i bilen med 2x 10" kicker och lite annat godis. Har ställt in det som jag anser helt ok men tycker att bastrycket inte riktigt finns där.
Bilen i fråga är en Audi a4 -96 Sedan modell och har ingen skidlucka eller dyligt.

Så min fråga är helt enkelt, Bör jag såga upp en skidlucka då det finns ett nedfälbart armstöd i mitten av baksätet för att få in mera luft i kupén? Kommer det att ge mera "dunk i ryggen"? Eller finns det något annat alternativ?

M_icke_
2 december 2012 · 3 466 Inlägg

Sebban2 skrev:
Hejsan!

Har under helgen installerat nytt ljud i bilen med 2x 10" kicker och lite annat godis. Har ställt in det som jag anser helt ok men tycker att bastrycket inte riktigt finns där.
Bilen i fråga är en Audi a4 -96 Sedan modell och har ingen skidlucka eller dyligt.

Så min fråga är helt enkelt, Bör jag såga upp en skidlucka då det finns ett nedfälbart armstöd i mitten av baksätet för att få in mera luft i kupén? Kommer det att ge mera "dunk i ryggen"? Eller finns det något annat alternativ?

Ja du kan kapa upp en skidlucka men ett annat alternativ är att göra hål i hatthyllan. Är det en fabrikslåda vi pratar om?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Sebban2
2 december 2012 · 134 Inlägg

Det är en fabrikslåda ja, En sådan http://www.tecca.com/product/kicker-sol … enclosure/

Det finns 2st hål i hatthyllan just nu då det suttit högtalare där tidigare. Har i nuläget placerat basarna vända mot ryggstödet. Funderade på att vända den så att basarna är uppåt men kommer nog skramla en hel del då. Hålen i hyllan är inte så jätte stora, kanske 7cm i diameter. Såga upp större hål blir svårt då det är plåt överallt annars i hyllan.

bjornebrygg
2 december 2012 · 253 Inlägg

blire lite svårt att bygga om med den dära fabriksbyggda lådan då porten sitter på sidan.

Sebban2 skrev:
Det är en fabrikslåda ja, En sådan http://www.tecca.com/product/kicker-sol … enclosure/

Det finns 2st hål i hatthyllan just nu då det suttit högtalare där tidigare. Har i nuläget placerat basarna vända mot ryggstödet. Funderade på att vända den så att basarna är uppåt men kommer nog skramla en hel del då. Hålen i hyllan är inte så jätte stora, kanske 7cm i diameter. Såga upp större hål blir svårt då det är plåt överallt annars i hyllan.

Putteliten
2 december 2012 · 9 079 Inlägg

Antar att du har basarna riktade framåt? Prova att vända lådan så dom spelar bakåt istället. Spelade mycket högre i min Vento med basarna bakåt.

Sebban2
2 december 2012 · 134 Inlägg

Har testat både bakåt och framåt, slutsatsen var att framåt lät bättre än bakåt. I alla fall vad jag tyckte, Saknar dock det där riktiga dunket i ryggen vilket jag antar beror på att inte tillräckligt med luft kommer in i kupén (?)

Sebban2
2 december 2012 · 134 Inlägg

Tack så mycket för en klockren länk!

Har dock en följdfråga på detta, har ni någon bra idé på hur jag ska leda in basen från porten på bästa sätt? Kommer att såga upp en skidlucka mitt framför basarna men porten sitter på sidan så blir lite knepigt att leda in i Kupen... kanske ska börja med att isolera ordentligt i skuffen och gå vidare från det?
Har läst runt lite och biltemas bitumen verkar vara bra att dämpa med?

Nitromast Dr. Scanner
2 december 2012 · 2 167 Inlägg

Sebban2 skrev:
Tack så mycket för en klockren länk!

Har dock en följdfråga på detta, har ni någon bra idé på hur jag ska leda in basen från porten på bästa sätt? Kommer att såga upp en skidlucka mitt framför basarna men porten sitter på sidan så blir lite knepigt att leda in i Kupen... kanske ska börja med att isolera ordentligt i skuffen och gå vidare från det?
Har läst runt lite och biltemas bitumen verkar vara bra att dämpa med?

Den blir hård efter ca 1 år. Helt omöjlig att hålla på med när det blir kallt vilket inte är så konstigt. Luktar bokstavligen helvete och sätter du den på ett utsatt ställe i en mörk bil så blir det gegga.

Sebban2
2 december 2012 · 134 Inlägg

Nitromast skrev:

Sebban2 skrev:
Tack så mycket för en klockren länk!

Har dock en följdfråga på detta, har ni någon bra idé på hur jag ska leda in basen från porten på bästa sätt? Kommer att såga upp en skidlucka mitt framför basarna men porten sitter på sidan så blir lite knepigt att leda in i Kupen... kanske ska börja med att isolera ordentligt i skuffen och gå vidare från det?
Har läst runt lite och biltemas bitumen verkar vara bra att dämpa med?

Den blir hård efter ca 1 år. Helt omöjlig att hålla på med när det blir kallt vilket inte är så konstigt. Luktar bokstavligen helvete och sätter du den på ett utsatt ställe i en mörk bil så blir det gegga.

Vad kan du rekommendera att dämpa med då?

Nitromast Dr. Scanner
2 december 2012 · 2 167 Inlägg

Sebban2 skrev:

Nitromast skrev:

Sebban2 skrev:
Tack så mycket för en klockren länk!

Har dock en följdfråga på detta, har ni någon bra idé på hur jag ska leda in basen från porten på bästa sätt? Kommer att såga upp en skidlucka mitt framför basarna men porten sitter på sidan så blir lite knepigt att leda in i Kupen... kanske ska börja med att isolera ordentligt i skuffen och gå vidare från det?
Har läst runt lite och biltemas bitumen verkar vara bra att dämpa med?

Den blir hård efter ca 1 år. Helt omöjlig att hålla på med när det blir kallt vilket inte är så konstigt. Luktar bokstavligen helvete och sätter du den på ett utsatt ställe i en mörk bil så blir det gegga.

Vad kan du rekommendera att dämpa med då?

Även om det inte är samma prisklass. Åtminstonde STP silver.

Sebban2
3 december 2012 · 134 Inlägg

Är Swedols dämpmatta nått att ha? Känns som ett rimligt pris jämfört med STP som är lite väl dyrt kan jag tycka.

Rronn
3 december 2012 · 538 Inlägg

Sebban2 skrev:
Är Swedols dämpmatta nått att ha? Känns som ett rimligt pris jämfört med STP som är lite väl dyrt kan jag tycka.

nja svårarbetad iomed att den lär värmas på plats, och förmodligen så är den som vanlig asfaltsmatta och blir stenhård efter något år!

STP silver är förövrigt inte särskilt dyrt enligt mitt tycke med tanke på hur lätt arbetad den är och hur bra resultatet blir!

BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
Sebban2
3 december 2012 · 134 Inlägg

Okej... kanske borde satsa på stp då.. hur många ark kan tänkas gå åt till bagaget? Bör man lägga fler lager på något ställe?

Rronn
3 december 2012 · 538 Inlägg

Jadu,  de är väl lite individuellt från bil till bil, men en förpackning på 10 ark räcker då gott och välsmile
Jag la dubbelt i luckan,  och ett läger överallt annars:) men dubbla lager är ju klart bättre, så lucka och reservhjuls balja dubbla lager till att börja med:)

BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
Nitromast Dr. Scanner
3 december 2012 · 2 167 Inlägg

Jag personligen hade nog byggt en ny låda och dämpat inne i kupen. Men det är jag det.

Sebban2
3 december 2012 · 134 Inlägg

Får bli en skidlucka och ett paket stp till att börja med. Lär ju iallafall bli mycket bättre än vad det är nu! Tack för alla tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang