2145
Sök

Ford Sierra Motorbyte! Förslag?? Lågbudget!!

10 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Hej alla fartglad människor, här kommer en riktigt trevlig fråga..
Vad ska jag trycka i för motor i en Sierra? org med turbokonv/annan turbo/V8?? vad får plats och är minst krångligt att trycka ner smile INGEN stor budget!

Tacksam för alla svar!

// Hacke

VD Hammar
613 Inlägg
25 november 2012
saab t5 motor, finns adaptrar för växellådan till gm:s bult mönster

MVH Johan

10 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
vart finns den adaptern? dyrt? saab motor funderade jag faktiskt på då de är billiga o lätt trimmade smile

2 024 Inlägg
25 november 2012
Antar att du pratar om icke besiktningsbart. Turbokonverterad 2,9a är väl en rätt svårslagen kombo vad det gäller pris/effekt/lättmonterad. Kika lite på skogenracing för tips.
Vill du inte konvertera så kan en Cosworth 24V vara trevlig, man köper en komplett Scorpio 24v för kaffepengar och flyttar över drivlinan till sierran. Vill man ha manell låda är den tidigare BOA 24v att föredra.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

10 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
funderade på turbokonv på 2.9an men vill veta lite mera om möjligheterna. Expoze: du nämnde något om scorpio 24v o cossie?? e det liknande effekt??

10 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
kollade upp scorpio motorn, den hade nog vart perfekt smile inte så värst dyrt för en cossie=) tack så mkt för tipset!!

2 024 Inlägg
25 november 2012
Scorpio 24v cosworth har cirkus 200 pållar. Den bygger på samma motorblock som 2,9an så den passar tämligen enkelt i sierra oxå, största skillnadena på 24v och vanliga 2,9 är ju då såklart topparna. Kolla lite på youtube så finns det gott om klipp på dessa motorer i andra bilar än scorpio. Passar givetvis ypperligt för turbo oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

2 024 Inlägg
25 november 2012
24V är uppdelad i 2 generationer förresten, BOA och BOB, den senare har en mer avancerad motorstyrning eec-v och ska man ha kvar den så är man tvungen att få med automatlådan och tom tändningslås med nycklar från donatorbilen. Går att konvertera till eec-iv från BOA med lite handpåläggning och då går det att få till manuell låda. Alternativet är ju ett eftermarknadssprut.

Samarbetspartners:

VD Hammar
613 Inlägg
25 november 2012
ken_vbg skrev:
vart finns den adaptern? dyrt? saab motor funderade jag faktiskt på då de är billiga o lätt trimmade smile

i Sverige vet jag faktiskt inte, men finns på Rallydesign o andra företag i Storbritannien

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
25 november 2012
sök på bellhouse gm ford smile

MVH Johan

10 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
tack för alla svar, ska kolla upp detta lite mer nogrant, men verkar lite som det ev blir en org 2.0 sierra det får byggas på, då funkar ev inte v6an?

Sök