Är detta rätt en rätt koppling? (högtalare & batteri)

dNis888 Snickare
26 mars 2007 · 69 Inlägg

http://i169.photobucket.com/albums/u230/dNis_888/Cars/Hgtalarsystem.jpg

Är detta en rätt koppling?
Om det är en rätt koppling, så har jag en frågor till det.
Vad rekomenderar ni för kablar till och från baslådan & till och från högtalarna?

http://i169.photobucket.com/albums/u230/dNis_888/Cars/Kopplingtillbateriet.jpg

Är detta en rätt koppling?
Om det är en rätt koppling, så har jag en frågor till det.
Vad rekomenderar ni för kablar till och bateriet & från radion?

Tack på förhand för alla svar, alla svar och kommentarer är bra och är till stor nytta.

Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.
dreamcore
26 mars 2007 · 82 Inlägg

jah, va bara noga med att få pluss på pluss mellan  högtalare och steg så du inte får högtalaren att spela åt fel "håll". kabeln som drar från batteriet ska ju gå igenom torpedväggen, det kan vara bra att ha en gummi ring så kabeln inte skavs av, vet att jag har fått det påtalat av nåra besiktningsgubbar! annars ska det bara vara att koppla in det som det ser ut här ifrån!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
dreamcore
26 mars 2007 · 82 Inlägg

kom ihåg att du behöver antingen två lågnivåkablar, eller en lågnivå med två splittar, nakdelen med splittar är att du inte kan framsystemet separat från stereon utan måste bak och skruva på steget varje gång!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
ogio www.rallyshop.se
26 mars 2007 · 551 Inlägg

Varför har du dragit - ända till batteriet? RÄcker med att sätta i metall i bagaget!

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
dNis888 Snickare
26 mars 2007 · 69 Inlägg

Tack för tipsen softobbe.

Nån som kan någon sidan med bara hänvisnigar på hur man ska koppla och hålla på?

Senast redigerat av dNis888 (26 mars 2007)

Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.
ReApEr__88
26 mars 2007 · 620 Inlägg

och kom ihåg att ha tillräckligt grova strömkablar... de blev ja varse om på min 240... för klen kabel och bilen brann upp...

Volvo S60 (2006)
dNis888 Snickare
26 mars 2007 · 69 Inlägg

ReApEr__88 skrev:
och kom ihåg att ha tillräckligt grova strömkablar... de blev ja varse om på min 240... för klen kabel och bilen brann upp...

Shiit, ska det vara större än 25,8mm² strömkabel?

Senast redigerat av dNis888 (26 mars 2007)

Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.
TurboXX CNC-operatör
26 mars 2007 · 75 Inlägg

nej. dn behöver inte vara grövre.

1hk/kg är livet
ReApEr__88
26 mars 2007 · 620 Inlägg

Det beror helt på hur stort slutsteg du har på hur många watt de e... jag gjorde en riktig nybörjar tabbe... hade ingen aning va de skulle va för kabel så de ja tog va ca 4mm2. och de sket sig... men som sagt det beror på hur många watt steget är på. de jag har nu som e på 1*720 watt har ja en strömkabel som e 25mm... och jorden lika...

Volvo S60 (2006)
dNis888 Snickare
26 mars 2007 · 69 Inlägg

Är detta Kit bra för mina högtalare, bas och till bateriet? http://www.steelway.se/?ID=57&cat=32

Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.
Herr_Talladega V.I.P
26 mars 2007 · 286 Inlägg

Du har pm dNis888...

Nazgul99
26 mars 2007 · 4 Inlägg

Tänk på att inte lägga lågnivå kabeln i samma tröskel som ström kabeln det kan påverka ljudet, sen är det en fördel om du har två skilda steg om du ska ha en bas och två vanliga högtalare. En kondensator är aldrig fel för ström försörjningen heller.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
26 mars 2007 · 1 940 Inlägg

softobbe skrev:
jah, va bara noga med att få pluss på pluss mellan  högtalare och steg så du inte får högtalaren att spela åt fel "håll".

Skulle inte vilka påstå att det är viktigt, jag har inte en blekaste vad som är plus och minus på mina kablar och lika väl spelar mina element exakt lika bra oavsett hur jag än kopplat dom. När jag gjorde en tråd om just detta så sa folk att det inte var så viktigt i fall det inte var riktigt tunga saker jag skulle spella och jag vill inte påstå att ett framsystem är tungt nog för att kallas tungt smile vet inte ens om vanliga basar kan kallas tungt.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
dreamcore
27 mars 2007 · 82 Inlägg

fel blir det iaf! du har ju inte lika mycket trymme för spolen att spela på inåt, så krämar man på ordetligt med musik, och inte har ett delningsfilter så ser man att högtalaren spelar åt fel håll, bättre att göra rätt från första början!anledningen till att man drar jord från batteriet är att man ska ha steget och stereon jordat på samma ställe, då blir risken för generatorljud mindre, har man dock generatorljud ändå kan man testa att jorda lågnivån, kan hjälpa. jag har ett separat batteri i min skuff till just steget som driver stegen till basarna! det underlättar kabeldragingen. men måste ju förståss ha en kabel som dras från batteriet längstfram för att batteriet ska få laddning! man slipper på så sätt en konding, och att startbatteriet spelas slut om mans tår och spelar någongstanns! dock inte så nyttigt för batteriet att spelas slut på ett flertalet gånger!.. hur du bygger stereo finns det nog inte så mycke sidor om, är man bara lite händig så brukar det lösa sig!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
gurenius
27 mars 2007 · 1 631 Inlägg

Ey!

Lite Off Topic här, men bara så alla förstår. En högtalare rör sig exakt lika mycket inåt som utåt. När du kopplar plus och minus till högtalaren så är det viktigt att det blir samma överallt. Har du inte kopplat rätt så lär du absolut höra det, det låter totalt ofokuserat och med minimal bas.

Kopplingen ser rätt ut, förutom minuskabeln till batteriet. Det är inget fel att dra den hela vägen, men de flesta jordar i tex bältespunkten bak. Byt bara ut originalkabeln också från batteriet till karossen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
dreamcore
27 mars 2007 · 82 Inlägg

du har ju inte lika mycke utrymme för en bas att röra sig innåt som utåt? eller tänker jag helt fel. utåt har du väl igentligen bara endläge som är med upphängningen som säger stopp, inåt borde det väl krocka med magneten eller tänker jag fel?

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
zoopåse
27 mars 2007 · 1 171 Inlägg

Även om det skulle vara så att membranet kan röra sig längre utåt än inåt så spelar det ingen roll för med vilken polaritet man bör koppla in elementet iom att det är ren växelspänning (utan likströmskomponent). Hur signalens pulser ser ut är väldigt olika, en baskagge tex kan få ett element att börja röra sig inåt eller utåt beroende på hur polariteten vänts genom hela inspelnings- och uppspelningskedjan.

Däremot är det viktigt med vilken polaritet man kopplar elementen relativt varandra, därmed inte sagt att alla alltid ska kopplas med samma polaritet. Det kan bero lite på hur det ser ut. Vänster och höger högtalare ska alltid kopplas med samma polaritet däremot, annars kommer ljudet upplevas som att det går rakt genom huvudet (in i ena örat och ut genom andra).

Drönirettab
27 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Ja, ibland kan det faktiskt låta bättre om man kopplar baslådan i "fel" fas. Orsaken kan vara flera, tex kan baselementet ha en stor grupplöptid eller fasförskjutning och då kommer basen att "släpa efter" när den kopplas i "rätt" fas.

Då är det ju precis som zoopåse skriver, man ska koppla så att högtalarna låter rätt i förhållande till varandra. Man får prova sig fram lite grann, speciellt med baslådan.

gurenius
27 mars 2007 · 1 631 Inlägg

softobbe skrev:
du har ju inte lika mycke utrymme för en bas att röra sig innåt som utåt? eller tänker jag helt fel. utåt har du väl igentligen bara endläge som är med upphängningen som säger stopp, inåt borde det väl krocka med magneten eller tänker jag fel?

Du tänker fel. Upphängningen är lika flexibel utåt som inåt. Kolla nästa gång du har en lös högtalare i handen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
dNis888 Snickare
27 mars 2007 · 69 Inlägg

soft

Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang