Värmepaket Audi 100 C4 -92

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
10 juni 2010 · 447 Inlägg

Hejsan.

Tänkte kolla om någon har en bra länk/tråd/förklaring på hur man byter värmepaket i en Audi 100 C4.

Grejen är den:

1. Kupéfläkten fungerar inte. Trasig fläkt eller relä vet jag ej.
2. När man kikar ner under skyddsplasten (framför vindrutan ni vet) och tittar på värmepaketet så är det på förarsidan av själva paketet 2 st "rörstumpar" som kikar ut (pekar framåt) och prec framför dom så är det en gummislang som är ihopsatt. (Alltså 2 slangar som är ihopskarvade) Det syns att dom Inte ska sitta ihop men jag undrar vart det leder, är det in till själva värmepaketet? Kan dom ha gjort så för att värmepaketet läker?
3. Enligt tempmätaren i instrumentpanelen så går vattnet inte upp i temp så mycket som det ska. Inatt när jag åkte hem från jobbet pekade den på 50 grader ungefär (ca 10-12 grader ute) och när bilen stått på tomgången en stund så var den nääääästan uppe på 90 grader (tror jag det står) Vad kan det vara?

Värt att tillägga är att jag har en sån där "digital" välja värme/fläkt hastighet grej. Kommer inte på vafan det heter just nu. smile och det är AC på bilen med.

Bilen är en 2,3 liters Audi Avant -92 (C4)

Nej, jag har ingen Heins GDS bok.

Plz, någon som kan hjälpa mig?

Ont om hästkrafter är det gott om.
te_wik Forummoderator
10 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Du ska ju ha en ingående och en utgående slang till värmepaketet. Om du säger att dessa är ihopkopplade innan värmepaketet så har någon kopplat förbi värmepaketet. Anledningen brukar vara, som du säger att värmepaketet läcker. Du kan med andra ord inte ha någon värme i bilen.

Den digitala saken heter ECC tongue


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
bobafett Bounty hunter
10 juni 2010 · 671 Inlägg

Sqweebz skrev:
Hejsan.

Tänkte kolla om någon har en bra länk/tråd/förklaring på hur man byter värmepaket i en Audi 100 C4.

Grejen är den:

1. Kupéfläkten fungerar inte. Trasig fläkt eller relä vet jag ej.
2. När man kikar ner under skyddsplasten (framför vindrutan ni vet) och tittar på värmepaketet så är det på förarsidan av själva paketet 2 st "rörstumpar" som kikar ut (pekar framåt) och prec framför dom så är det en gummislang som är ihopsatt. (Alltså 2 slangar som är ihopskarvade) Det syns att dom Inte ska sitta ihop men jag undrar vart det leder, är det in till själva värmepaketet? Kan dom ha gjort så för att värmepaketet läker?
3. Enligt tempmätaren i instrumentpanelen så går vattnet inte upp i temp så mycket som det ska. Inatt när jag åkte hem från jobbet pekade den på 50 grader ungefär (ca 10-12 grader ute) och när bilen stått på tomgången en stund så var den nääääästan uppe på 90 grader (tror jag det står) Vad kan det vara?

Värt att tillägga är att jag har en sån där "digital" välja värme/fläkt hastighet grej. Kommer inte på vafan det heter just nu. smile och det är AC på bilen med.

Bilen är en 2,3 liters Audi Avant -92 (C4)

Nej, jag har ingen Heins GDS bok.

Plz, någon som kan hjälpa mig?

läcker den vatten eller är den bara trög att få upp tempen på? och trasig fläkt? roll

Senast redigerat av bobafett (10 juni 2010)

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
einherjer
10 juni 2010 · 587 Inlägg

det är ett halvskoj jobb du har framför dej. köp gör det själv boken för den har du nytta av. Gjorde jobbet för nån månad sen nu och det tog väl ca 3 timmar för att få ur och i paketet.

Rayya
10 juni 2010 · 876 Inlägg

du vill inte köpa en addon front till kärran?

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
10 juni 2010 · 447 Inlägg

te_wik skrev:
Du ska ju ha en ingående och en utgående slang till värmepaketet. Om du säger att dessa är ihopkopplade innan värmepaketet så har någon kopplat förbi värmepaketet. Anledningen brukar vara, som du säger att värmepaketet läcker. Du kan med andra ord inte ha någon värme i bilen.

Den digitala saken heter ECC tongue


Mvh Tommy

Tackar för ECC svaret. smile

Nä, prec.. min bror och jag kom fram till samma sak. Gör inte så mycket ändå då kupéfläkten är lite krasslig också.

bobafett skrev:

Sqweebz skrev:
MASSA TEXT

läcker den vatten eller är den bara trög att få upp tempen på? och trasig fläkt? roll

Läker inte vatten för det går inte ens in vatten i värmepaketet.. dom har kopplat förbi det så säkert är värmepaketet trasigt. Den är trög att få upp tempen enligt tempmätaren i instrumentpanelen.

Kupéfläkten har jag fått ihång iaf.. men den är lite trött. Säkert dåliga kol som har "låst" sig.. knackade med en hammare lite lätt och den gick igång men den vill inte gå på högvarv förens jag svänger åt höger.. :S

einherjer skrev:
det är ett halvskoj jobb du har framför dej. köp gör det själv boken för den har du nytta av. Gjorde jobbet för nån månad sen nu och det tog väl ca 3 timmar för att få ur och i paketet.

Joh, det verkar som att jag får göra det när det blir lön. Jobbigt med pengar som kommer att gå mendet är det värt tycker jag. Annars har jag en polare som kan det utan och innan också. smile

volvoperfomanceclub skrev:
du vill inte köpa en addon front till kärran?

Låter intressant.. PM/GB mig för pris och så.. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.
bobafett Bounty hunter
11 juni 2010 · 671 Inlägg

hmm...förmodligen trasigt värmepaket...bara att byta då...byt fläkt oxå inte så dyr

http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat … &Col=0

skulle nog oxå byta multitemp givaren då den styr tempgivaren på intrumentet o lite annat

http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat … &Col=2

så kommer det bli bra...köpte mitt värmepaket på Quattro.se

lite tips på billiga delar bara wink

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
11 juni 2010 · 447 Inlägg

bobafett skrev:
hmm...förmodligen trasigt värmepaket...bara att byta då...byt fläkt oxå inte så dyr

http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat … &Col=0

skulle nog oxå byta multitemp givaren då den styr tempgivaren på intrumentet o lite annat

http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat … &Col=2

så kommer det bli bra...köpte mitt värmepaket på Quattro.se

lite tips på billiga delar bara wink

Ah det var verkligen en bra sida. Men, multitempgivare.. hur vet jag om jag har en sån eller en 2-pol tempgivare? Vart sitter den? Är verkligen kass på sånt här känner jag. haha

Kupé fläkten var sjukt billig egentligen då en skrot kan ta 500:- för en begagnad. Ska jag nog beställa om det inte är så att jag får ordentlig fart på den jag har just nu. Värmepaketet var inte så dyrt på mekonomen heller och det gillar jag skarpt. Och bara att byta? Har hört att det ska vara fan själv att byta den skiten. :S

EDIT: Jag har AAR Motorn enligt MECAs hemsida.

Senast redigerat av Sqweebz (11 juni 2010)

Ont om hästkrafter är det gott om.
bobafett Bounty hunter
11 juni 2010 · 671 Inlägg

Sqweebz skrev:

bobafett skrev:
hmm...förmodligen trasigt värmepaket...bara att byta då...byt fläkt oxå inte så dyr

http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat … &Col=0

skulle nog oxå byta multitemp givaren då den styr tempgivaren på intrumentet o lite annat

http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat … &Col=2

så kommer det bli bra...köpte mitt värmepaket på Quattro.se

lite tips på billiga delar bara wink

Ah det var verkligen en bra sida. Men, multitempgivare.. hur vet jag om jag har en sån eller en 2-pol tempgivare? Vart sitter den? Är verkligen kass på sånt här känner jag. haha

Kupé fläkten var sjukt billig egentligen då en skrot kan ta 500:- för en begagnad. Ska jag nog beställa om det inte är så att jag får ordentlig fart på den jag har just nu. Värmepaketet var inte så dyrt på mekonomen heller och det gillar jag skarpt. Och bara att byta? Har hört att det ska vara fan själv att byta den skiten. :S

EDIT: Jag har AAR Motorn enligt MECAs hemsida.

den me två stift sitter i bakant på toppen(mot torpedväggen) o styr databoxen, är den trasig så kan bilen dra för mycket soppa o svårstartad och sånt.....

multigivaren sitter på förarsidan på toppen(lite svår o se) i ett hus som ser ut som ett termostat hus.....den styr EEC funktioner...är den paj så kan EEC sluta funka,för att spara motorkraft( typ nödprogram)


det e ett riktigt hästjobb att byta.....men tipsenjag kan ge dej är att lossa lite luftrör inne i bilen...två tjocka svarta rör.....sen får du ta allt ute i motorummet o koppla loss massa slangar o sladdar, och lyfta upp hela paketet o skruva loss massa skruvar o dela på paketet....

finns en FAQ på nordicaudi.se om hur man byter värmepaket på den gamla A100...men dom nästan lika... läs den så får du ett humm....


AAR är i principsamma motor som NG o NG dvs 5 cyl o ca 136 HK...bra motor...

Senast redigerat av bobafett (11 juni 2010)

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
12 juni 2010 · 447 Inlägg

bobafett skrev:

Sqweebz skrev:

bobafett skrev:
TEXT)

LITE MER TEXT

den me två stift sitter i bakant på toppen(mot torpedväggen) o styr databoxen, är den trasig så kan bilen dra för mycket soppa o svårstartad och sånt.....

multigivaren sitter på förarsidan på toppen(lite svår o se) i ett hus som ser ut som ett termostat hus.....den styr EEC funktioner...är den paj så kan EEC sluta funka,för att spara motorkraft( typ nödprogram)


det e ett riktigt hästjobb att byta.....men tipsenjag kan ge dej är att lossa lite luftrör inne i bilen...två tjocka svarta rör.....sen får du ta allt ute i motorummet o koppla loss massa slangar o sladdar, och lyfta upp hela paketet o skruva loss massa skruvar o dela på paketet....

finns en FAQ på nordicaudi.se om hur man byter värmepaket på den gamla A100...men dom nästan lika... läs den så får du ett humm....


AAR är i principsamma motor som NG o NG dvs 5 cyl o ca 136 HK...bra motor...

Skall undersökas imorrn innan jag börjar jobba vart givaren och så sitter.

Har faktiskt redan sett den FAQen om hur man gör på en C3 men jag har också fått det berättat för mig att det ska vara hälften (?) så svårt att göra det på en C4a. Men det återstår att se. Har inte pengar till varken fläkt eller värmepaket just nu så det kan gott forskas lite till. hehe

Iaf så kollade jag lite mer noggrant på tempmätaren I bilen och i dag vid ca 15 grader ute så låg den på <50 grader vid 100 typ.. stog jag still med den i typ 10-15 minuter så rörde den sig upp emot arbetstemp (runt 90 grader) Men sen när jag åkte så for den ner synbart snabbt till <50 grader. Är det multitempgivarkillmojängen som styr det eller är det bara att köpa en ny termostat?

Ont om hästkrafter är det gott om.
te_wik Forummoderator
12 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Låter som att det är multitempgivaren ja.

Innan du köper en ny fläkt ska du nog testa mäta i kontakten så du får in ström dit. Annars är det fläktmotståndet som är trasigt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
bobafett Bounty hunter
12 juni 2010 · 671 Inlägg

te_wik skrev:
Låter som att det är multitempgivaren ja.

Innan du köper en ny fläkt ska du nog testa mäta i kontakten så du får in ström dit. Annars är det fläktmotståndet som är trasigt.



Mvh Tommy

japp håller me tommy..multigivaren...exekt samm fel hade farsan på sin S...då byttes multitempgivaren o allt blev bra...

Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
12 juni 2010 · 447 Inlägg

te_wik skrev:
Låter som att det är multitempgivaren ja.

Innan du köper en ny fläkt ska du nog testa mäta i kontakten så du får in ström dit. Annars är det fläktmotståndet som är trasigt.



Mvh Tommy

Fläkten fungerar, om jag slår lite lätt på den så att säga. Men den ger inte riktigt full fart dock. Och att jag måste slå på den (lite drygt att öppna huven varje gång man vill få kupéfläkten att snurra) smile

Ja men då ska jag ta och inhandla en multitempgivare iaf. Det verkar ju vara det som är problemet.





Inköpslistan so far:
- Haynes GDS bok
- Multitempgivare.
- Värmepaket.
- Kupéfläkt.

Verkar vara allt. Great!

Ont om hästkrafter är det gott om.
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
12 juni 2010 · 447 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/5056/948180_ex2vzc.jpg
Multitempgivare?

Vet att det är skitigt, ska lösa det vid bättre väder. Spöregnar här just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/5056/948195_7lg521.jpg
tempen efter ca 3 mils körning. Vid stillastående en kvart går den upp till ca 90 grader.

Senast redigerat av Sqweebz (12 juni 2010)

Ont om hästkrafter är det gott om.
bobafett Bounty hunter
12 juni 2010 · 671 Inlägg

Sqweebz skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ex2vzc.jpg
Multitempgivare?

Vet att det är skitigt, ska lösa det vid bättre väder. Spöregnar här just nu.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 7lg521.jpg
tempen efter ca 3 mils körning. Vid stillastående en kvart går den upp till ca 90 grader.

ja det är multitempgivaren....du borde även kolla friskluftfiltret...sitter på vänstersida i boxen(alltså brevid värmepaketet)...är det dåligt flöde får fläkten jobba hårt...

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
13 juni 2010 · 447 Inlägg

bobafett skrev:

Sqweebz skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ex2vzc.jpg
Multitempgivare?

Vet att det är skitigt, ska lösa det vid bättre väder. Spöregnar här just nu.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 7lg521.jpg
tempen efter ca 3 mils körning. Vid stillastående en kvart går den upp till ca 90 grader.

ja det är multitempgivaren....du borde även kolla friskluftfiltret...sitter på vänstersida i boxen(alltså brevid värmepaketet)...är det dåligt flöde får fläkten jobba hårt...

Grejt, ska undersöka den saken med när jag skruvar ur paketet.

Ont om hästkrafter är det gott om.
kaithan
30 januari 2012 · 70 Inlägg

Hejhej, tänkte fråga lite för att jag har likadan problem typ.
Jag har en Audi 100 avant V6 2.6L, 93a.
Bilen fungerar och går bra men det är så att jag inte får in nå värme eller nå luft alls, alltså fläkten snurrar inte.
jag har en ny fläkt hemma som jag tänkte byta, så jag tänkte fråga om man vill byta endast fläkten måste man bort  typ hela instrumentbrädan som vissa har skrivit osv??? eller räcker det att man skruvar i motorutrymmet? 

Om jag inte har helt fel så ligger väl fläkten nånstans i motorutrymmet? jag vill jätte gärna ha bilder på vart den sitter, jag har kollat på Google efter bilder osv men hittar inte vart den ligger dock.   

Hoppas ni förstår hur jag menar, kan komma med bilder imoron hur jag menar osv.

Tack!

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
te_wik Forummoderator
3 februari 2012 · 12 813 Inlägg

kaithan skrev:
Hejhej, tänkte fråga lite för att jag har likadan problem typ.
Jag har en Audi 100 avant V6 2.6L, 93a.
Bilen fungerar och går bra men det är så att jag inte får in nå värme eller nå luft alls, alltså fläkten snurrar inte.
jag har en ny fläkt hemma som jag tänkte byta, så jag tänkte fråga om man vill byta endast fläkten måste man bort  typ hela instrumentbrädan som vissa har skrivit osv??? eller räcker det att man skruvar i motorutrymmet? 

Om jag inte har helt fel så ligger väl fläkten nånstans i motorutrymmet? jag vill jätte gärna ha bilder på vart den sitter, jag har kollat på Google efter bilder osv men hittar inte vart den ligger dock.   

Hoppas ni förstår hur jag menar, kan komma med bilder imoron hur jag menar osv.

Tack!

Gå in på www.nordicaudi.com och sök på "fulmetoden".



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Storlabben
12 december 2012 · 1 Inlägg

Nu har jag bytt kupefläkten (fulmetoden) o det gick jättebra!! Nu återstår problemet att kontrollerna för fläkten och värmen fortfarande inte fungerar. Frågan är då om det är den tempgivare som ni nämt ska bytas och är det den som visas på bilden ovanför? Förutom det så när den fungerade visade den ibland fahrenheit och ibland celsius. Behöver man byta instrumentbelysningen också? Måste man då plocka ned hela kåpan eller kommer man åt det från sidan? hmm Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av Storlabben (12 december 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang