Vilken bil har den mjukaste ABS-enheten?

baltis
19 december 2012 · 1 948 Inlägg

Growe skrev:

baltis skrev:

Growe skrev:
tycker abs är helt okej i min 740 inget man stör sig på och går inte in speciellt lätt.

men slår och knakar gör det så klart en del när det jobbar.

personligen så föredrar jag utan abs bromsar mycket bättre oavsätt väglag

Då har du aldrig legat bakom en bil med lite för kort avstånd och uppmärksamheten på annat håll när framförvarande panikbromsar big_smile

ABS vill jag inte vara utan, dock så ser jag gärna att du måste trycka HÅRT på pedalen innan den går i.

fast du är medveten om att bromssträckan förlängs med abs?
så vet inte vad abs gör för nytta i det läget enda anledningen att abs:en är bra är att man fortfarande kan svänga under bromsningen

jag personligen föredrar att bromsa det sista jag gör.

bättre att lösa problemet på något annat sätt istället för att bli rädd och tvärnita smile

Är väldigt medveten om att bromssträckan förlängs, ganska mycket dessutom. Dock är det skönt att slippa få "bromsplatta" på däcket under sommaren samt att slippa åka i diket/ i arslet på bilen framför under vintern vid panikbroms när man helt enkelt inte är berädd.

Men som jag skrev innan så tycker jag det perfekta bromssystemet var ett där man har som en "kick-down" på bromspedalen, dvs att du kan låsa hjulen utan att absen går i men om du trycker till RIKTIGT HÅRT då går absen i.

miatasimon
22 december 2012 · 57 Inlägg

Oxygen skrev:

BOLIN_ skrev:

Growe skrev:
med låsta hjul stannar man fortare än med abs det kan jag garantera men utan samma kontroll.

jag gillar abs så det är inte det tyvärr kör jag med abs som ett hjälpmedel vid lek och så är nog inte tanken från början ;-)

Du får gärna visa mig hur du stannar fortare med låsta hjul än med ABS, först då kommer jag att tro på det tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=54066
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem

Det är väl klart att bromssträckan blir kortare om man bromsar konstant och friktionen mellan däck och asfalt avgör än om man bromsar - släpper - bromsar - släpper - bromsar? Däremot förlorar man kontroll och möjlighet att styra undan från ett hinder t.ex...

Antar att detta är med konstant låsta hjul eftersom du citerar personen ovan. Så fort man låser hjulen börjar bilen att kana istället för att rulla och därmed kommer inte bilens rörelseenergi att tas upp av rotationsenergin på hjulen.

Ex: ett klot och en box med samma massa ska ta sig från punkt A till punkt B där punkt A befinner sig högre upp än punkt B och friktionen är väldigt låg. Klotet rullar och boxen kanar, när föremålen når punkt B kommer boxen att ha en högre hastighet än klotet eftersom klotets lägesenergi till viss del kommer att tas upp av rotationsenerigin. Skulle tro att detta bidrar till att en inbromsning med låsta däck tar längre tid.

http://www.youtube.com/watch?v=hnjszE3NS9E

http://www.youtube.com/watch?v=bZCeZ5g-CKc

Här är två filmer som tydligt visar att låsta hjul ger en längre bromssträcka. Detta gäller däremot inte om man kör på underlag som exempelvis grus, då låsta hjul kan pressa upp en vall framför hjulen som hjälper till att bromsa bilen.

Mazda miata "Brum" (1990)
BOLIN_
22 december 2012 · 2 763 Inlägg

miatasimon skrev:

Oxygen skrev:

BOLIN_ skrev:

Du får gärna visa mig hur du stannar fortare med låsta hjul än med ABS, först då kommer jag att tro på det tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=54066
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem

Det är väl klart att bromssträckan blir kortare om man bromsar konstant och friktionen mellan däck och asfalt avgör än om man bromsar - släpper - bromsar - släpper - bromsar? Däremot förlorar man kontroll och möjlighet att styra undan från ett hinder t.ex...

Antar att detta är med konstant låsta hjul eftersom du citerar personen ovan. Så fort man låser hjulen börjar bilen att kana istället för att rulla och därmed kommer inte bilens rörelseenergi att tas upp av rotationsenergin på hjulen.

Ex: ett klot och en box med samma massa ska ta sig från punkt A till punkt B där punkt A befinner sig högre upp än punkt B och friktionen är väldigt låg. Klotet rullar och boxen kanar, när föremålen når punkt B kommer boxen att ha en högre hastighet än klotet eftersom klotets lägesenergi till viss del kommer att tas upp av rotationsenerigin. Skulle tro att detta bidrar till att en inbromsning med låsta däck tar längre tid.

http://www.youtube.com/watch?v=hnjszE3NS9E

http://www.youtube.com/watch?v=bZCeZ5g-CKc

Här är två filmer som tydligt visar att låsta hjul ger en längre bromssträcka. Detta gäller däremot inte om man kör på underlag som exempelvis grus, då låsta hjul kan pressa upp en vall framför hjulen som hjälper till att bromsa bilen.

Äntligen någon som förstod mig.

Volvo - For Life
miatasimon
22 december 2012 · 57 Inlägg

Finns nog många som förstår dig, tyvärr inte tillräckligt många. Att inte vara medveten om hur man snabbast får stopp på sitt fordon kan utgöra en stor fara för både en själv och andra i trafiken. Kör själv utan abs vilket jag trivs väldigt bra med eftersom det ger en skönare bromskänsla samtidigt som det är lite roligt att kunna låsa alla hjulen, nu på vintern märker man däremot av skillnaden ganska rejält då man måste vara väldigt finkänslig för att lyckas hitta läget precis innan hjulen låser sig.

Mazda miata "Brum" (1990)
caromania Forummoderator
22 december 2012 · 9 296 Inlägg

Jag har mjuk abs på min Austin. Omöjligt att låsa hjulen oavsett underlag. Receptet är vajerstyrda bromsar och minimala trummor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2012 · 13 744 Inlägg

caromania skrev:
Jag har mjuk abs på min Austin. Omöjligt att låsa hjulen oavsett underlag. Receptet är vajerstyrda bromsar och minimala trummor.

Aldrig Broms system med andra ord lol

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Oxygen
22 december 2012 · 629 Inlägg

miatasimon skrev:

Oxygen skrev:

BOLIN_ skrev:

Du får gärna visa mig hur du stannar fortare med låsta hjul än med ABS, först då kommer jag att tro på det tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=54066
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem

Det är väl klart att bromssträckan blir kortare om man bromsar konstant och friktionen mellan däck och asfalt avgör än om man bromsar - släpper - bromsar - släpper - bromsar? Däremot förlorar man kontroll och möjlighet att styra undan från ett hinder t.ex...

Antar att detta är med konstant låsta hjul eftersom du citerar personen ovan. Så fort man låser hjulen börjar bilen att kana istället för att rulla och därmed kommer inte bilens rörelseenergi att tas upp av rotationsenergin på hjulen.

Ex: ett klot och en box med samma massa ska ta sig från punkt A till punkt B där punkt A befinner sig högre upp än punkt B och friktionen är väldigt låg. Klotet rullar och boxen kanar, när föremålen når punkt B kommer boxen att ha en högre hastighet än klotet eftersom klotets lägesenergi till viss del kommer att tas upp av rotationsenerigin. Skulle tro att detta bidrar till att en inbromsning med låsta däck tar längre tid.

http://www.youtube.com/watch?v=hnjszE3NS9E

http://www.youtube.com/watch?v=bZCeZ5g-CKc

Här är två filmer som tydligt visar att låsta hjul ger en längre bromssträcka. Detta gäller däremot inte om man kör på underlag som exempelvis grus, då låsta hjul kan pressa upp en vall framför hjulen som hjälper till att bromsa bilen.

Som du själv skriver finns det tillfällen när låsta hjul ger kortare bromssträcka. Annars var det jag ville få fram att den bästa bromsförmågan får man oftast precis innan hjulen låser sig, dvs. när man håller ett jämt bromstryck strax under nivån för låsning istället för att gå över den och sedan släppa av trycket (som ABSen gör)...

ABS är framförallt till för att behålla styrförmåga och kontroll under inbromsning, inte för att ge kortare bromssträcka!

miatasimon
22 december 2012 · 57 Inlägg

Oxygen skrev:

miatasimon skrev:

Oxygen skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=54066
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem

Det är väl klart att bromssträckan blir kortare om man bromsar konstant och friktionen mellan däck och asfalt avgör än om man bromsar - släpper - bromsar - släpper - bromsar? Däremot förlorar man kontroll och möjlighet att styra undan från ett hinder t.ex...

Antar att detta är med konstant låsta hjul eftersom du citerar personen ovan. Så fort man låser hjulen börjar bilen att kana istället för att rulla och därmed kommer inte bilens rörelseenergi att tas upp av rotationsenergin på hjulen.

Ex: ett klot och en box med samma massa ska ta sig från punkt A till punkt B där punkt A befinner sig högre upp än punkt B och friktionen är väldigt låg. Klotet rullar och boxen kanar, när föremålen når punkt B kommer boxen att ha en högre hastighet än klotet eftersom klotets lägesenergi till viss del kommer att tas upp av rotationsenerigin. Skulle tro att detta bidrar till att en inbromsning med låsta däck tar längre tid.

http://www.youtube.com/watch?v=hnjszE3NS9E

http://www.youtube.com/watch?v=bZCeZ5g-CKc

Här är två filmer som tydligt visar att låsta hjul ger en längre bromssträcka. Detta gäller däremot inte om man kör på underlag som exempelvis grus, då låsta hjul kan pressa upp en vall framför hjulen som hjälper till att bromsa bilen.

Som du själv skriver finns det tillfällen när låsta hjul ger kortare bromssträcka. Annars var det jag ville få fram att den bästa bromsförmågan får man oftast precis innan hjulen låser sig, dvs. när man håller ett jämt bromstryck strax under nivån för låsning istället för att gå över den och sedan släppa av trycket (som ABSen gör)...

ABS är framförallt till för att behålla styrförmåga och kontroll under inbromsning, inte för att ge kortare bromssträcka!

Där låsta hjul ger kortare bromssträcka är på underlag som exempelvis dåligt packat grus. I vardagliga förhållanden ger låsta hjul längre bromssträcka samtidigt som du förlorar kontrollen över fordonet. Precis som film nr1 visar är det mest optimala precis innan hjulen låser sig.

Vet inte exakt varför ABS utvecklades men skulle tro att det redan då strävades efter att göra bilar mer och mer idiotsäkra. Att 85-åriga Agda förmodligen stannar fortare med en bil med ABS än utan kanske bara är en bieffekt av att hon skulle kunna svänga samtidigt som hon bromsar. Själv skulle jag gissa att ABS-utvecklarnas tanke var att göra det möjligt för oerfarna att både kunna få en kortare bromssträcka samtidigt som man kan behålla styrförmågan.

Mazda miata "Brum" (1990)
Lordh
22 december 2012 · 130 Inlägg

Gjorde halkan för ett par månader sen smile.

Då körde vi upp i 70km/h och tvärnitade när det var halt, med och utan ABS.
Bromssträckan vart ganska mycket längre med ABS:en på, men som sagt, det går att svänga.

edit: Men då stog vi fullt på bromsen.

Senast redigerat av Lordh (22 december 2012)

henke_99 Offroad Racing
22 december 2012 · 3 122 Inlägg

Friktionen mellan däck och vägbana minskar avsevärt när det börjar kana Jämför det med att gå på blött gräs. Så länge man har fäste med skorna går det bra och man kan röra sig på ett bra sätt, tappar man däremot fästet så åker fötterna bara iväg utan nåt motstånd alls....

Samma sak om man testar att gasa sig iväg med hjulspinn... Varför satsar t.ex dragsters på att inte få hjulspinn när dom ska iväg? Och ja det är samma sak som när man bromsar, bara att man är ute efter att öka farten istället för att stanna...

Eller om man försöker gasa sig upp för en isig backe, om man startar stillastående är det den som ligger på varvstopp o fullt hjulspinn eller den som smygdrar på låga varv som kommer upp lättast? Likadant här att samma effekt gäller vid bromsning (alltså skillnad mellan hastighet på hjulen och fordonen gentemot marken. jag kan dock hålla med om att det skulle vara nån sorts "mjukt" system som inte pulserar. Men det är väl tyvärr väldigt svårt att få till.

Edit: Jag har abs på min bil, när jag märker att den löser ut så är det bästa att släppa en aning så den slutar jobba igen för att få bäst bromskraft. Fördelen då jämfört med om man inte haft abs är att man inte har låst upp hjulen alls utan att dom fortsätter rulla hela tiden.

Senast redigerat av henke_99 (22 december 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
sleepyoh
23 december 2012 · 1 319 Inlägg

miatasimon skrev:

Oxygen skrev:

miatasimon skrev:

Antar att detta är med konstant låsta hjul eftersom du citerar personen ovan. Så fort man låser hjulen börjar bilen att kana istället för att rulla och därmed kommer inte bilens rörelseenergi att tas upp av rotationsenergin på hjulen.

Ex: ett klot och en box med samma massa ska ta sig från punkt A till punkt B där punkt A befinner sig högre upp än punkt B och friktionen är väldigt låg. Klotet rullar och boxen kanar, när föremålen når punkt B kommer boxen att ha en högre hastighet än klotet eftersom klotets lägesenergi till viss del kommer att tas upp av rotationsenerigin. Skulle tro att detta bidrar till att en inbromsning med låsta däck tar längre tid.

http://www.youtube.com/watch?v=hnjszE3NS9E

http://www.youtube.com/watch?v=bZCeZ5g-CKc

Här är två filmer som tydligt visar att låsta hjul ger en längre bromssträcka. Detta gäller däremot inte om man kör på underlag som exempelvis grus, då låsta hjul kan pressa upp en vall framför hjulen som hjälper till att bromsa bilen.

Som du själv skriver finns det tillfällen när låsta hjul ger kortare bromssträcka. Annars var det jag ville få fram att den bästa bromsförmågan får man oftast precis innan hjulen låser sig, dvs. när man håller ett jämt bromstryck strax under nivån för låsning istället för att gå över den och sedan släppa av trycket (som ABSen gör)...

ABS är framförallt till för att behålla styrförmåga och kontroll under inbromsning, inte för att ge kortare bromssträcka!

Där låsta hjul ger kortare bromssträcka är på underlag som exempelvis dåligt packat grus. I vardagliga förhållanden ger låsta hjul längre bromssträcka samtidigt som du förlorar kontrollen över fordonet. Precis som film nr1 visar är det mest optimala precis innan hjulen låser sig.

Vet inte exakt varför ABS utvecklades men skulle tro att det redan då strävades efter att göra bilar mer och mer idiotsäkra. Att 85-åriga Agda förmodligen stannar fortare med en bil med ABS än utan kanske bara är en bieffekt av att hon skulle kunna svänga samtidigt som hon bromsar. Själv skulle jag gissa att ABS-utvecklarnas tanke var att göra det möjligt för oerfarna att både kunna få en kortare bromssträcka samtidigt som man kan behålla styrförmågan.

ABS kommer från början ifrån flygindustrin, tänk er stort tungt plan som ska bromsa. Sedan var det Mercedes som började använda det i personbilar först om jag inte minns fel. smile

_----------'
caromania Forummoderator
23 december 2012 · 9 296 Inlägg

sleepyoh skrev:

miatasimon skrev:

Oxygen skrev:

Som du själv skriver finns det tillfällen när låsta hjul ger kortare bromssträcka. Annars var det jag ville få fram att den bästa bromsförmågan får man oftast precis innan hjulen låser sig, dvs. när man håller ett jämt bromstryck strax under nivån för låsning istället för att gå över den och sedan släppa av trycket (som ABSen gör)...

ABS är framförallt till för att behålla styrförmåga och kontroll under inbromsning, inte för att ge kortare bromssträcka!

Där låsta hjul ger kortare bromssträcka är på underlag som exempelvis dåligt packat grus. I vardagliga förhållanden ger låsta hjul längre bromssträcka samtidigt som du förlorar kontrollen över fordonet. Precis som film nr1 visar är det mest optimala precis innan hjulen låser sig.

Vet inte exakt varför ABS utvecklades men skulle tro att det redan då strävades efter att göra bilar mer och mer idiotsäkra. Att 85-åriga Agda förmodligen stannar fortare med en bil med ABS än utan kanske bara är en bieffekt av att hon skulle kunna svänga samtidigt som hon bromsar. Själv skulle jag gissa att ABS-utvecklarnas tanke var att göra det möjligt för oerfarna att både kunna få en kortare bromssträcka samtidigt som man kan behålla styrförmågan.

ABS kommer från början ifrån flygindustrin, tänk er stort tungt plan som ska bromsa. Sedan var det Mercedes som började använda det i personbilar först om jag inte minns fel. smile

Jensen Interceptor var iofs före men det fanns säkert andra småtillverkare också.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Glesmark
23 december 2012 · 1 938 Inlägg

Känner man sin bil väl och har koll på bromsen så är det nog inga problem att köra utan abs, problemen kommer när folk hamnar i paniktillstånd eller inte känner sin bil.

Jag är rätt säker på att man kan ha samma eller kortare bromssträcka med en bil utan abs som en med abs, på valfritt underlag under förutsättningen att man vet vad man gör.

MammDiin
23 december 2012 · 2 019 Inlägg

Men en som vet hur man kör bil, kör vanligtvis så att man undviker farliga situationer.
Exempelvis så kör man inte med för hög hastighet in i en kurva, och skurar ut i diket.
Och man bromsar i tid före en korsning så inte bilen glider ut i korsningen, och man får en långtradare i sidan.

Så man kan säga att en bra förare sällan eller aldrig råkar ut för en situation som kräver dessa kunskaper. Och som alla vet så glömmer man lätt bort saker som man sällan upprepar, och speciellt när man hamnar i en nödsituation.

Men fastän man är en bra förare så finns det även andra i trafiken som inte är lika bra och säkra på sin körning.
Och dessutom finns det djur av alla de slag som saknar trafikvett.

Men ändå är det rätt så sällan man behöver bromsa kraftigt om man vet hur man ska köra.

Så ABS är inte alls något dåligt, fastän man skulle hör till eliten av alla bilförare. Man kanske inte själv föredrar det, men tror alla är glada över att det finns ABS.

Vem skulle vilja att 85-åriga Agda kommer skurande på fel sida mot en med låsta hjul?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang