Hjälp med strömkabel

lmoberg
27 mars 2007 · 542 Inlägg

Sökte men hittade inte det jag letade efter.

Ska ha två slutsteg i bilen. En aktiv Sony Xplod-bas och ett Blaupunkt till framsystemet ca 2x45wrms.

Hur grov strömkabel ska jag använda från batteriet, typ 16 eller 21mm2? Eller ska den vara än grövre? Om jag drar en kan jag sen skarva den med ett säkringsblock till tunnare kabel typ 8mm2 ut till båda stegen? Om jag kan skarva den till 8mm2 ska jorden också vara 8mm2? Kan jag använda samma jord punkt för båda stegen?

Senast redigerat av lmoberg (28 mars 2007)

dreamcore
27 mars 2007 · 82 Inlägg

när du kör två steg på samma batteri så borde du aknske tänka på att köpa en konding? kan vara bra, man brukar räkna på 1farad till 1000W, det brukar köra grym skillnad faktiskt! ang. kablar, jag brukar köra med dom grövsta kablarna som finns på tex. Btema. dom har funkat för mej, har dock en tendens till att släppa lite mycke ledare när man skalar dom! men det akn vara jag som skalar lite väl djupt oxå! men dra en grovkabel till delningsblocket och sedan med det absolut grövsta som går in i delningsblocket till stegen och samma jord!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
lmoberg
28 mars 2007 · 542 Inlägg

Tänkte dra 21mm-kabel från batteriet till ett säkringsblock och 8mm därifrån till stegen, sen jorda stegen med 8mm-kabel. Infinity-steget ligger på 1x283 W RMS 4Ω och blaupunkt-steget på ca 40 W RMS.

Funkar det?

Senast redigerat av lmoberg (28 mars 2007)

silverbird
28 mars 2007 · 666 Inlägg

det går bra, efterdelningsblocket har det inte så stor betydelse vad man har för dimmension, eftersom att det är kablens längd/area som är intressant, tex motståndet på 5 meter bli mindre dessto grövre kabel man väljer, ska man inte mer än en meter från fördelningsblocket tillsteget så räcker en 8 cm^2

lmoberg
28 mars 2007 · 542 Inlägg

Var ute och rotade bland grejerna i förrådet och hittade på ett strömpaket från GAS som är på 16mm.

Skulle det fungera till den aktiva 10" Sony-bas och Blaupunkt-steget?
Tänkte komma lite billigare undan och när man ändå har grejerna hemma kan man lika gärna använda dom.

Senast redigerat av lmoberg (29 mars 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang