Konstig fråga på teoriprovet.

SportPilot Ubåtsingenjör
29 december 2012 · 7 234 Inlägg

självklart är skatebord rätt svar .. den har ju 4 hjul !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
29 december 2012 · 4 044 Inlägg

Vettemannen skrev:

zemet skrev:

tkd_rille skrev:
De är en bra fråga.  För att se om där är nått i skallen på den som ska ha körkortet. Den frågan ska vara självklar för alla med ett körkort.

På vilket sätt är det en bra fråga? påverkar det hur man kör bil om man vet ifall en cykel är ett fordon eller inte?

Fordon eller inte fordon påverkar ju var nånstans de ska uppehålla sig i trafiken. Kanske du någongång nyttjar ett annat fordon/annat  än bil och då behöver du veta hur det ska framföras i trafiken. Det har alltså inget med hur du kör bil rent teoretiskt. Du har inte körkort än va?

/Benny

Nja skulle jag nu någonsin köra spårvagn så antar jag att man behöver ha ett kort/utbildning för det och lära sig reglerna där. Cykla kan man ju göra utan kort. En mycket bättre fråga hade varit:

Du ska svänga höger i en korsning och har grön ljus, en cyklist kommer cyklande på trottoaren på höger sida. Behöver du lämna företräde för cyklisten? Eller byt ut cyklisten och trottoaren mot en spårvagn.

Jag tycker man ska fokusera teorifrågorna för Bkort på saker som rör Bkortet inte om spårvagnar räknas som fordon eller inte.

Jag tycker inte heller om dom teoretiska miljöfrågorna som är med som tex vilken syra finns i bilbatteriet eller vilka kolväten som släpps ut med avgaserna.

Frågorna och proven borde rikta in sig på att få bra förare i praktiken inte massa teoretisk skit som aldrig kommer spela någon roll. Vem är en sämre bilförare för att man inte vet om det är svavelsyra eller saltsyra i ett bilbatteri?

Jo jag har haft B körkort i 6 år. Tog BE kortet för ungefär ett år sedan så jag har väll ganska fräscha teorikunskaper.

Senast redigerat av zemet (29 december 2012)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
naak2803
29 december 2012 · 346 Inlägg

Enligt trafikförordningen är ett fordon definierat såsom "En anordning på hjul, band, medar eller dylik som är inrättad huvudsakligen för resa villig marken samt ej löper villig skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon samt övriga fordon."

Härav följer således att flertal företeelser som liknar fordon, såsom spårvagnar samt tåg, ej är fordon i lagens innebörd.

Senast redigerat av naak2803 (30 december 2012)

it_mutt Avstängd
29 december 2012 · 10 388 Inlägg

naak2803 skrev:
Enligt trafikförordningen är ett fordon definierat såsom "En anordning villig hjul, band, medar eller dylik som är inrättad huvudsakligen för resa villig marken samt ej löper villig skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon samt övriga fordon."

Härav följer således att flertal företeelser som liknar fordon, såsom spårvagnar samt tåg, ej är fordon i lagens innebörd.

Var du full när du klistrade in det?


Ett fordon är enligt 2 § lagen (2001:559) vägtrafikdefinitioner en anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.

Så...hur du fick in "villig" ist för "på" låter jag vara osagt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bebben Legitimerad besserwisser
30 december 2012 · 921 Inlägg

Vill inte låta spydig eller så, men det var väl inget konstigt med den frågan?
Cykeln är ett fordon, konstigare än så är det inte. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang