Pajjade båda fälgarna på höger sida för några år sedan, sprojlans nya 19" till Saaben.
Detta var ett hål som var p.g.a. av ett vägarbete som var fyllt med grus, hålet var på en av de gator i västsverige där det är absolut flest lastbilar som kör så det gruset låg utsprätt över hela gatan istället för att ligga i hålet.
Jag gick tillbaka 100m för att se om jag hade missat någon skylt för vägarbete, men icke. Var inte uppmärkt på något vis överhuvud taget.
Ringde Vägverket som tog till sig ärendet, kontaktade sin entrepenör som hade uppdraget att laga hålet och Vägverket krävde att entrepenören skulle ersätta skadan. Kostnaden för 2st nya 19" och 2st nya 235x35x19 uppgick till 9000kr och det betalade dom.
Samtidigt som jag pratade med Vägverket frågade jag dem lite frågor angående liknande ärenden och fick en liten humm om hur det fungerar.
Vägskada som uppkommit p.g.a. ej avsiktlig handling.
Första personen som kör ner i hålet ringer och rapporterar att det finns ett hål. Denna person får ingen ersättning då varken komunen, markägaren eller vägverket har haft möjlighet att laga hålet.
Andra personen kör ner i hålet och ringer och rapporterar 1h efter att första personen ringt och anmält, han får ersättning då kommunen, markägaren eller vägverket har haft informationen och därför möjligheten att avhjälpa skadan.
Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."