Trafikverket kan ha sabbat min framvagn! HJÄLP!

lill_sankan
29 december 2012 · 346 Inlägg

Hej! Råkade ut för en otrevlig sak på väg hem med bilen ikväll. Åkte genom centrala Linköping när jag i sista sekunden får syn på ett potthål i vägen. Hann tyvärr inte styra undan utan körde i med höger framhjul. Det slog i RIKTIGT ORDENTLIGT! Har aldrig varit med om något liknande. Trodde direkt att nu har fälgen spruckit eller så får jag punktering eller liknande. Svängde in på närmaste mack för att inspektera skadorna med med blotta ögat kunde jag inte se någonting, på de cirka tre milen hem upplevde jag dock att bilen drog till höger ganska mycket hela bilen kändes också lite vinglig :mad:Antagligen är det ju något i framvagnen som har fått sig en rejäl törn...

Frågan är nu bara, hur går jag vidare med det här? Med dom skatterna vi betalar i landet anser jag att Trafikverket borde kunna hålla vägarna i bättre skick än att man ska riskera att slå sönder hela framvagnen. Har hittat denna sidan där man kan rapportera en skada över nätet och begära skadestånd: https://dka.vv.se/skadestand/Default.aspx Frågan är ju bara om man innan det ska åka till någon som kan kontrollera om fälgen blivit skev och som kanske kan göra en hjulinställning? Vad har ni för tips? Har inte varit med om detta innan. Tilläggas kan att bilen ska besiktas om två veckor.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
chryslerstratus
29 december 2012 · 440 Inlägg

Hej!

Jag var med om precis samma sak för 2 år sedan, ett gigantiskt potthål mitt i ivägen, hela servostyrningen tog i princip skada :o

Jag blev vidaresänd till kommunen om skadestånd och anmälan, sedan deras försäkringsbolag etc.., efter någon månad så fick jag dock negativt beslut tråkigt nog sad

Men jag tycker definitivt att du borde ta ärendet vidare, fanns det ingen skylt som markerade något vägarbete eller liknande så är chansen väldigt stor att du får ersättning!

Mvh

Expoze
29 december 2012 · 2 024 Inlägg

Fast gällde det centrala Linköping så är det väl Linköpings kommun du ska kontakta, inte trafikverket.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 060 Inlägg

lill_sankan skrev:
Hej! Råkade ut för en otrevlig sak på väg hem med bilen ikväll. Åkte genom centrala Linköping när jag i sista sekunden får syn på ett potthål i vägen. Hann tyvärr inte styra undan utan körde i med höger framhjul. Det slog i RIKTIGT ORDENTLIGT! Har aldrig varit med om något liknande. Trodde direkt att nu har fälgen spruckit eller så får jag punktering eller liknande. Svängde in på närmaste mack för att inspektera skadorna med med blotta ögat kunde jag inte se någonting, på de cirka tre milen hem upplevde jag dock att bilen drog till höger ganska mycket hela bilen kändes också lite vinglig :mad:Antagligen är det ju något i framvagnen som har fått sig en rejäl törn...

Frågan är nu bara, hur går jag vidare med det här? Med dom skatterna vi betalar i landet anser jag att Trafikverket borde kunna hålla vägarna i bättre skick än att man ska riskera att slå sönder hela framvagnen. Har hittat denna sidan där man kan rapportera en skada över nätet och begära skadestånd: https://dka.vv.se/skadestand/Default.aspx Frågan är ju bara om man innan det ska åka till någon som kan kontrollera om fälgen blivit skev och som kanske kan göra en hjulinställning? Vad har ni för tips? Har inte varit med om detta innan. Tilläggas kan att bilen ska besiktas om två veckor.

Det ska väl skyltas om det är gropar i vägen och görs inte det så tror jag att man har rätt till ersättning men hur lätt är det att bevisa att skadan kom från ett "Potthål".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Dirtymike
29 december 2012 · 1 532 Inlägg

Skriv i din skada på den sidan. Vart det hände alltså hälst gatan, kanske ett hus nummer eller gps koordinater.
Åk o få din bil uppkollad + pris vad det skulle kosta att reparera den.
Ring även o få mailet bekräftat så det inte kommit "bort" vilket händer ofta där.

Ge dig inte i första taget heller utan verkligen kräv pengar.

Med dessa skatter ska våra vägar vara mint condition tycker man.

Hoppas det löser sig.

Jeep J20 (1978)
lill_sankan
29 december 2012 · 346 Inlägg

Inga skyltar satt uppe vad jag kunde se. Någon som vet var man ska vända sig till kommunen?

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Hilmer
29 december 2012 · 1 789 Inlägg

Ta det via din vagnskadeförsäkring för att försöka sig på ett skadestånd från väghållaren är inte lätt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 060 Inlägg

Hilmer skrev:
Ta det via din vagnskadeförsäkring för att försöka sig på ett skadestånd från väghållaren är inte lätt.

Det tror jag inte heller, känns som det går lättare med försäkringen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
lill_sankan
29 december 2012 · 346 Inlägg

Försöka kan man ju iaf göra hmm Vad ska man fylla i för skadeanspråk, det är ju omöjligt att sia om?

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 060 Inlägg

lill_sankan skrev:
Försöka kan man ju iaf göra hmm Vad ska man fylla i för skadeanspråk, det är ju omöjligt att sia om?

Åk till en märkesverkstad och be om ett kostnadsförslag så får du en hint om vad du ska skriva.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
lill_sankan
29 december 2012 · 346 Inlägg

Jaa får väl göra det. Tackar för informationen om att det är kommunen man ska kontakta. Har lyckats hitta hur man ska bära sig åt på Linköpings kommuns hemsida. Så tråkigt sånt här... hmm

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 060 Inlägg

lill_sankan skrev:
Jaa får väl göra det. Tackar för informationen om att det är kommunen man ska kontakta. Har lyckats hitta hur man ska bära sig åt på Linköpings kommuns hemsida. Så tråkigt sånt här... hmm

Alltid tråkigt att köra sönder bilen. Lycka till med kommunen nu!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
lill_sankan
29 december 2012 · 346 Inlägg

Tack för supporten. Får återkomma med resultatet hmm

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2012 · 14 060 Inlägg

lill_sankan skrev:
Tack för supporten. Får återkomma med resultatet hmm

Ja, gör det. Kan vara bra för andra som har din otur med potthål eller liknande.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
29 december 2012 · 729 Inlägg

Kör tillbaka och ta en bild på hålet och din bil.

Risken är nog rätt stor annars att dom "lagar" det fort som satan sen kommer dom säga till dig att det inte var vägens fel att din bil blev skadad.

Det var väll nån här på garaget som råkade ut för det?
skrev var hålet var och hur bilen blev skadad, någon dag efter var hålet igenfyllt och hans krav på att dom skulle betala nekades för där fanns ju inget hål längre..

Germax
29 december 2012 · 12 086 Inlägg

Man kan absolut få ersättning. En arbetskamrat fick 7000kr när han körde ner i ett hål utan skyltar. Det va inne i Motala men på genomfarten så jag tror dåvarande Vägverket stog för ersättningen.

Vet inte exakt hur processen gick till men ersättning fick han iaf.

G-Bruno ArtDirector
29 december 2012 · 462 Inlägg

Pajjade båda fälgarna på höger sida för några år sedan, sprojlans nya 19" till Saaben.
Detta var ett hål som var p.g.a. av ett vägarbete som var fyllt med grus, hålet var på en av de gator i västsverige där det är absolut flest lastbilar som kör så det gruset låg utsprätt över hela gatan istället för att ligga i hålet.
Jag gick tillbaka 100m för att se om jag hade missat någon skylt för vägarbete, men icke. Var inte uppmärkt på något vis överhuvud taget.

Ringde Vägverket som tog till sig ärendet, kontaktade sin entrepenör som hade uppdraget att laga hålet och Vägverket krävde att entrepenören skulle ersätta skadan. Kostnaden för 2st nya 19" och 2st nya 235x35x19 uppgick till 9000kr och det betalade dom.

Samtidigt som jag pratade med Vägverket frågade jag dem lite frågor angående liknande ärenden och fick en liten humm om hur det fungerar.


Vägskada som uppkommit p.g.a. ej avsiktlig handling.
Första personen som kör ner i hålet ringer och rapporterar att det finns ett hål. Denna person får ingen ersättning då varken komunen, markägaren eller vägverket har haft möjlighet att laga hålet.
Andra personen kör ner i hålet och ringer och rapporterar 1h efter att första personen ringt och anmält, han får ersättning då kommunen, markägaren eller vägverket har haft informationen och därför möjligheten att avhjälpa skadan.

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."
Dirq
30 december 2012 · 305 Inlägg

Anmälan måste du göra annars säger dom till nästa som drabbas att dom inte viste något och kunde därför inte skylta. Jag har nämligen varit en av dom som fått det svaret +"dette beslut går inte att överklaga, vill du gå vidare i ämnet måste du stämma trafikverket så det kan prövas rättsligt".
Egentligen borde man fixa en gps app i telefonen så man kan anmäla presis vart enda litet hål i vägarna.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang