6750
Sök

Golf 2 - Gnissel vid frikoppling (under acceleration)

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
Jag har en liten fråga som ngn klok mek-kunnig kanske kan hjälpa mig med. När jag gasar upp från 0 till den hastighet som min lille golf nu orkar med för dagen så gnisslar det till varje gång jag frikopplar för att byta växel.

Vxl 1 VROOOM - GNISSEL - Vxl 2 VROOOM - GNISSEL - Vx3 VROOOM - GNISSEL. Ni förstår.

Däremot om jag håller konstant hastighet och växlar mellan växlarna alternativt saktar ner och växlar ner så gnisslar det inte. Vad skall man ana här? Att fästen till motorn är vajsing eller att kopplingsvajern gnisslar vid acc men inte annars?

Tankar och id´eer tack!
Senast redigerat av da_eddah (26 mars 2007)

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 mars 2007
Låter väldigt mycket som ett urtrampningslager, är du väldigt seriös så kan du plocka ner lådan och byta lager men jag skulle ha levt med det, inget att vara orolig över...

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
Hur kommer det sig att det bara gnisslar vid uppväxling och inte nerväxling då? Annan belastning på vxllådan?

När är det kritiskt att byta då? Vad blir nästa steg, att gnisslandet går över i ... inte kunna frikoppla alls om några tusen mil? Hur fungerar det?

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
28 mars 2007
bumpe skrev:
Låter väldigt mycket som ett urtrampningslager, är du väldigt seriös så kan du plocka ner lådan och byta lager men jag skulle ha levt med det, inget att vara orolig över...

på en golf mk2 så behöver man inte ha ner lådan för att byta urtrampningslager. sök efter "020" på gtiklubben.se så blir du klokare.

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Tack!

Sök