Köpråd: Billig sommarbil (max ca 5000 SEK)

xXSammy
5 januari 2013 · 6 569 Inlägg

Emilius skrev:

Malheus skrev:

caromania skrev:

Håller helt med. Sök på prisintervall och ignorera märke helt.

Vadåårå..
*wall of text*

Men du,
dina erfarenheter säger väl egentligen inte så mycket om hans framtida bilköp?

Jag köpte en Volvo 745 som var helt rostfri för 1200kr för ägaren trodde motorn rasat,
153 kronor senare för en kamrem på macken så gick den hela vintern, polerade upp den på våren,
sålde för 7500kr.

Allt handlar om hur duktig man är på att hitta bra deals, inte om hur bra eller dåliga bilar är.

Men det är SÄLLAN man gör sådana bra affärer, OFTAST får du en kass bil för de pengarna.
De äldre personerna brukar ju inte påstå att du hittar en bra bil för lågt pris?
Eftersom han köpte första bilen körbar för 300spänn fastnar man lätt i tanken att man kan hitta en bra bil billigt.

Risodlarn: 14xxxx

De/Dem
caromania Forummoderator
5 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Som sagt, strunta i märke och granska de bilar i prisklassen som verkar bra. Tips är att titta på bilar som inte säljer så bra (är poppis). Lada tex.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
5 januari 2013 · 5 111 Inlägg

Finns iofs. ingen Lada kvar här uppe i alla fall...ryssarna har köpt tillbaka alla som fanns. tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Richtenb
5 januari 2013 · 1 359 Inlägg

Mazda 323 från 1990 och framåt med insprut.

Honda civic (kan vara svåra att hitta)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Tynnerstroem
5 januari 2013 · 345 Inlägg
Volvo740-88 Volvo850-92
5 januari 2013 · 1 676 Inlägg

Volvo 740.
- Billig
- Drar runt 0.8 om man kör som folk och är noga på service.
- Delar nästan gratis
- Snart skattefri.

Nybergrobin
5 januari 2013 · 2 378 Inlägg

Tynnerstroem skrev:
Typ något sånt här smile
http://www.blocket.se/lulea/Volvo_244__ … 11&w=3

EN sån jävel med förknasare drar alldeles för mycket soppa.  en 740 med insprutning är mkt bättre....

granadadr
5 januari 2013 · 7 286 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Finns iofs. ingen Lada kvar här uppe i alla fall...ryssarna har köpt tillbaka alla som fanns. tongue

såg en lada niva herromdagen,, coool bil,, jag gillar udda bilar så en lada 2010 eller vad de nu heter?  är ju  dyngcoola

Senast redigerat av granadadr (5 januari 2013)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
simlar
5 januari 2013 · 5 524 Inlägg

Än så länge har jag fått tips om:
Volvo 240/740/940 (240 och 740 går att hitta för runt 5k men då oftast avställd och obes, 940 är så gott som omöjliga att hitta körklar för under 8k här uppe)
MB W124 (Inte vanligt att hitta någon körklar för under 8k)
VW Jetta/Golf (Dessa är ganska lätta att hitta för under 5k körklar)
Lada (Lycka till att hitta en vettig i min prisklass här uppe)
Mazda 323 (Helt klart intressant men inte allt för vanliga)
Honda Civic (Helt klart intressant men inte allt för vanliga)

Har kollat runt lite mer och Fordar av årsmodell -90-99 går att hitta, första generationen går att hitta löjligt billigt men vet inte hur kvaliteten är på dessa.
Hittat även några Volvo 850 från tidigt 90-tal i rätt prisklass.
Saabar är däremot ganska vanliga i rätt prisklass, men med sugmotor. Men kanske blir en Sugis-Saab fastän jag lovat mig själv att aldrig skaffa en Saab igen såvida det inte var med turbo-motor.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
5 januari 2013 · 7 286 Inlägg

jag säger köp en rwd så får du iaf kul smile

kollade upp på blocket om lada för skojs skull, bara några niva ute,, NYA,, så glöm lada,, det var förr de fanns å var billiga,,

simlar
5 januari 2013 · 5 524 Inlägg

granadadr skrev:
jag säger köp en rwd så får du iaf kul smile

kollade upp på blocket om lada för skojs skull, bara några niva ute,, NYA,, så glöm lada,, det var förr de fanns å var billiga,,

Spelar inte så stor roll var det driver när jag ändå bara ska köra på sommarn mest på asfaltsvägar och så gott som bara till och från jobbet + till och från garaget, och tro mig en framhjulsdriven bil går att ha kul med också wink

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
xXSammy
5 januari 2013 · 6 569 Inlägg

Köp en mondeo om du funderar på ford <:

De/Dem
granadadr
5 januari 2013 · 7 286 Inlägg

haha hade ju hunnit glömma bort att du skulle ha den på sommaren,, sorry,, men håller INTE med dig att fwd är kul på något vis wink men smaken är som baken,,

simlar
5 januari 2013 · 5 524 Inlägg

granadadr skrev:
haha hade ju hunnit glömma bort att du skulle ha den på sommaren,, sorry,, men håller INTE med dig att fwd är kul på något vis wink men smaken är som baken,,

Ja det är inte lätt att komma ihåg allt wink

Om man gillar att sladda så är ju bakhjulsdrivet det som gäller, men hur kul är det att sladda med t.ex en 740GL endast i blöta rondeller och lite grann på grusvägar roll Lite mer att köra med måste man ju ha, men då får man ingen körklar bil för 5k inte.

Malheus skrev:
Köp en mondeo om du funderar på ford <:

Ja blir det en Ford så blir det nog en Mondeo fastän dem är så fula tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Anderholm
5 januari 2013 · 613 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Tynnerstroem skrev:
Typ något sånt här smile
http://www.blocket.se/lulea/Volvo_244__ … 11&w=3

EN sån jävel med förknasare drar alldeles för mycket soppa.  en 740 med insprutning är mkt bättre....

kör min 244 från 1982 på 0.8-0.9
körde 49 mil på 40 liter nu i vinter så att de drar mer soppa är egentligen inte sant allt är relativt på hur motorn är skött lufttryck i däck motorvärmare mm

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
fantomen Putsar Cosworth
5 januari 2013 · 195 Inlägg

Mondeo MK1 är en bra bil i sin helhet och Zetecen är ganska svår att slita ut men väldigt svaga i framvagnen och rostar mycket. Personligen hade jag satsat mina pengar på en Sierra (90-93). Mycket bil för pengarna, driftsäker och går hyfsat billigt (DOHC).

Audi hatare.
granadadr
5 januari 2013 · 7 286 Inlägg

fantomen skrev:
Mondeo MK1 är en bra bil i sin helhet och Zetecen är ganska svår att slita ut men väldigt svaga i framvagnen och rostar mycket. Personligen hade jag satsat mina pengar på en Sierra (90-93). Mycket bil för pengarna, driftsäker och går hyfsat billigt (DOHC).

eller en pinto smile lite tråkiga,, men driftsäkra smile dochen går ju BILLIGT smile men de flesta är väl slutkörda nuförtiden sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang