5299
Sök

Hur mycket påverkar kamaxeln bränsleförbrukningen?

12 086 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#1
Volvo 945 automat, A-kam och 0.8 laddtryck annars helt original. Drar blandad körning 1.3-1.5.. Känns förjävligt att skiten drar mer än min 2000kg tunga 330hk BMW.. mad

Laddtrycket borde ju inte inverka nämnvärt sålänge jag inte använder det? kamaxeln däremot.. vad tror ni?
Jag hade ju velat komma ner till dryga litern som en sån här skorv ska dra..

577 Inlägg
8 januari 2013
#2
lycka till big_smile
min drar det samma
byt till manuell

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 798 Inlägg
8 januari 2013
#3
Inte mkt å göra antagligen sälj skiten o köp nåt snålare tex en bmw me sexa

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
8 januari 2013
#4
fredde85 skrev:
Inte mkt å göra antagligen sälj skiten o köp nåt snålare tex en bmw me sexa

jaaa en bmw-sexa är ju såååå ekonomisk den med!*ironi*

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Forummoderator
26 552 Inlägg
8 januari 2013
#5
När gjorde du en ordentlig service senast?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 656 Inlägg
8 januari 2013
#6
Germax skrev:
Volvo 945 automat, A-kam och 0.8 laddtryck annars helt original. Drar blandad körning 1.3-1.5.. Känns förjävligt att skiten drar mer än min 2000kg tunga 330hk BMW.. mad

Laddtrycket borde ju inte inverka nämnvärt sålänge jag inte använder det? kamaxeln däremot.. vad tror ni?
Jag hade ju velat komma ner till dryga litern som en sån här skorv ska dra..

autimaten jag hade drog konstant 1.5 liter milen den med en manuell jag hade drog runt litern dock


2 656 Inlägg
8 januari 2013
#7
Dixieman skrev:
fredde85 skrev:
Inte mkt å göra antagligen sälj skiten o köp nåt snålare tex en bmw me sexa

jaaa en bmw-sexa är ju såååå ekonomisk den med!*ironi*

läser du första inlägget så inser du att hans 4.4liters v8a faktiskt går billigare och såklart gör således en bmw 6a det med eftersom den går billigare än v8an? :S


458 Inlägg
8 januari 2013
#8
Min 3liters bmw sexa fick jag ner på 0,79 på långkörning (50mil) annars snittar jag litern med varierad körstil.
Så det är kanska ekonomiska motorer faktiskt
Mvh John


12 086 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#9
Men det kan inte stämma, en tank när jag körde ~75% landsväg/motorväg fick jag ner den till 1.18, det är ju ett skämt. Antingen är det kamaxeln eller så är det fel på bilen? Bilen går bara på 3 cylindrar första 5s vid kallstart men i övrigt går den bra och känns frisk.

Jag köpte bilen avställd, stått i 3 år så jag bytte olja och filter, tändstift, luftfilter, termostat och vatten. Det är väl en ordentlig service?

Men enligt en del här så ska ju åbäket dra 1.5l/milen?

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
8 januari 2013
#10
jepp de är törstiga smile köp en till bmw istället eller vad du nu känner för


12 086 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#11
Jag är rätt nöjd med Volvon, den är robust, får in hur mycket skit som helst i den och man åker helt ok (relativt sätt). Jag bygger hus och har den som slit och slängbil, finns ingen BMW med bra lastutrymme. Nu har jag ju den här bilen, tänker inte byta innan vintern är slut åtminstone. Skitmotor tongue
Senast redigerat av Germax (8 januari 2013)

134 Inlägg
8 januari 2013
#12
är det bra avgasvärden? Driftsäker bil i övrigt ju, du kanske sparar in dom där bensinslantarna när bilen står på parkeringen istället för på verkstan;) appropå bmw och bränsleförbrukning, min förra 540 (4,4 L v8) tog ca 1L/mil normal körning, min audi 1,8tq tar exakt litern och då är det en mycket mindre bil. Det jag vill komma till är att bmw inte är så törstiga som många tror.


VD Hammar
613 Inlägg
8 januari 2013
#13
svarar på din fråga, ja kamaxeln på verkar massor, tar ett exempel här bara.
Kam 1 är kanske gjord för att ligga på konstant varv 5000rpm
Kam 2 är kanske gjord för att ligga på ett varv av 2300rpm

då kan du lista ut vilken av dem som drar mest. samt att 1 kammen är rätt så orkes lös på låga varv och drar då mer på låga då man får hålla mer gas längre för att få upp motorn i max effekt

Extremt exempel jag vet smile

MVH Johan


Sök