Var sitter kupefiltret?

kurokuro
9 januari 2013 · 10 Inlägg

Jag undrar var kupefiltret sitter på min volvo s40 2,4i årsmodell 2004??

Bebben Legitimerad besserwisser
9 januari 2013 · 921 Inlägg

Inte ovanligt att de är placerade över fötterna på passagerarsidan, dock vet jag inte om det är så på just S40.

kurokuro
9 januari 2013 · 10 Inlägg

Där sitter en låda med massa säkringar...

Xuri One Man Clan
9 januari 2013 · 4 287 Inlägg

På s40 får du skruva bort panelen under ratten, sedan skruva bort gaspedalen å in till höger vid gaspedalen sitter de ett lock med några 7mm skruvar på, där inne har du ditt filter.

Räkna med nackspärr,ryggskott å ungefär 45 min arbetstid...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
kurokuro
9 januari 2013 · 10 Inlägg

Gäller det s+m40 årsmodell 2004?

Xuri One Man Clan
9 januari 2013 · 4 287 Inlägg

s+m ? Nya s40/v50 serien menar jag.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
kurokuro
9 januari 2013 · 10 Inlägg

Det står Volvo S+M40 på mina papper...därför skrev jag så..

TheMPG
9 januari 2013 · 141 Inlägg

Här har du monteringsanvisning med bilder: https://www.mann-hummel.com/online-cata … aX3vle.pdf

Jag fixar din A/C, skicka PM
Lindskog944
9 januari 2013 · 146 Inlägg

Xuri skrev:
På s40 får du skruva bort panelen under ratten, sedan skruva bort gaspedalen å in till höger vid gaspedalen sitter de ett lock med några 7mm skruvar på, där inne har du ditt filter.

Räkna med nackspärr,ryggskott å ungefär 45 min arbetstid...

Glöm inte att räkna med en del svordomar också.  Skämt åsido, det är trångt, ja men ta det lugnt och metodiskt så är det gjort på 15 min kanske.

kurokuro
9 januari 2013 · 10 Inlägg

Tack så mycket för svaren!!! Uppskattas !

Grand_voyager The Ultimate Climax Route
9 januari 2013 · 419 Inlägg

Lindskog

Jag tror han kommer ha en söndags förmiddag på sig...

Xuri har du bytt något sådant filter förut ?

Jag har bytt ett hundra tal och ligger på en ca 20-22 min.
Men har tryckluft till hjälp så det går undan då.
Handjaga tar mkt längre tid och svordomar + blodiga knogar då är du uppe i 1timme...  wink

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
Christian S
9 januari 2013 · 4 816 Inlägg

kurokuro skrev:
Det står Volvo S+M40 på mina papper...därför skrev jag så..

nä det står M+S40 i reggpapprena wink
står även M+ på C30 & V50 och på S60 så står det R+S60 och bara för det så är det en jävla massa puckon som skriver att dom har en S60 R när dom i själva värket har en S60 2,4 så gör alla en tjänst och skit i vad det står innan modellnamnet och skriv istället vad det heter dvs S40

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Xuri One Man Clan
9 januari 2013 · 4 287 Inlägg

Grand_voyager skrev:
Lindskog

Jag tror han kommer ha en söndags förmiddag på sig...

Xuri har du bytt något sådant filter förut ?

Jag har bytt ett hundra tal och ligger på en ca 20-22 min.
Men har tryckluft till hjälp så det går undan då.
Handjaga tar mkt längre tid och svordomar + blodiga knogar då är du uppe i 1timme...  wink

kanske en förmiddag på sig stämmer, vet inte hur lång tid de tog första gången för mig. man föredrar ju v70n helt klart i alla fall :p

haha japp jag har bytt rätt många sånna förut å inte fan skruvar man dit låsmuttrarna te gaspedalen igen :p

med borrmaskin å vinkelmejsel är de gjort på 15-20min typ men räknade inte med att han hade rediga verktyg så jag dubblade den tiden å lite till tongue

Vet inte vilken kroppsvolym han har heller, en annan med sina 175cm å 70 pannor går in rätt bra mellan a-stolpen å stolen tongue

Kan bara hålla med om de där med blodiga knogar...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
luuundh CLASSIFIED
9 januari 2013 · 646 Inlägg

Tar ca 3-4minuter efter lite träning. Ett litet spärrhandtag 3/8, (Alternativt 3/8 luftmaskin), 10mm hylsa. En lång och en kort förlängare. På den undre muttern till gaspedalen, använd båda förlängarna. Dom 2 övre använder du endast den korta förlängaren. På locket till kupéfiltret SKA det sitta 1st vingmutter, detta var en kampanj hos Volvo och dom 3 skruvarna som satt där original slopades i samband med service. Ha ingen tändning tillslagen då du får felkoder när du tar loss kontaktstycket på gaspedalen då.

/Markus

Senast redigerat av luuundh (9 januari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang