Köpråd:BMW 325 eller 330 CI 03?

Lindbergh
24 juni 2009 · 3 Inlägg

Hej gott folk!

Nu står jag här och kan inte riktigt bestämma mig om jag skall köpa en BMW 325 eller en 330, blir nog en 03a eftersom den har facelift.

Prisskillnaden är väll inte så jättestor men desto billigare desto bättre, självklart så köper jag ju inte vad som hellst men jag vill hellst inte lägga mer än 150.

Är det några större skillnader? Något annat man borde tänka på? Har ägt en annan BMW och det var en 318 94a, så det blir väll lite annorlunda kan jag tänka mig.

Tipps och råd vore uppskattat!

Tack på förhand!

Johan

_Starlet_
24 juni 2009 · 116 Inlägg

jag har en 330i 03a, grym bil helt enkelt:)

tobee
24 juni 2009 · 735 Inlägg

Skillnaden är större än vad man tror trots att den enda skillnaden är motorn. Jag valde mellan en 325 och en 330 för ett par år sen. Först åkte jag och kollade på 325an och det var en underbar bil. Härlig balans och fin styrning. Motorn hade en underbar sång men vaknade först vid 4-5000rpm vilket jag uppfattade som störande då jag tidigare kört turbobil. var väl sådär imponerad när jag åkte därifrån för jag hade förväntat mig mer adrenalin.
1 timme senare var jag hos en handlare som hade en 330 till salu och när jag tröck på gasen var jag såld... Bilen också wink
3 liters sexan har ett mycket bredare register, hänger med turbobilar i segdragning vilket gör att man kan köra om utan att behöva växla ner. Men när man behöver lite extra kraft är det bara att växla ner så sticker den som ett spjut. Jag har inte stött på en bil som går så bra trots bara 230hk! den drar ju inte mer soppa än en 325 heller så förstår mig inte på folk som köper 325. 325 är också en bil som är svårare att sälja just därför.

Rquired Allmänt envis
25 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Håller med tobee, pappa har haft både en 325 och nu en 330 E46. Och 330ns karaktär och register särskiljer den från 325an nått enormt, den motorn är verkligen värd merkostnaden i pris.

För 330n drar inte mer, delarna är inte dyrare och försäkringen skiljer (i pappas fall iaf) inte. Finns ingen anledning till 325 om man inte råkar hitta en jättefin sådan förstås... tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
E-30
25 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Håller med de övriga om att 330:in är betydligt piggare än 325:an.

Vad du däremot bör vara uppmärksam på är att välja rätt årsmodell.
E46 2003 mister sitt sex åriga rostskydd redan i år 2009.
Väljer du istället en E46 från 2004. så har den dubbelt så långt rostskydd 12år. (Gäller till 2016)

Detta utökade rostskydd är bra att ha, då just E46 har en överdriven tendens att rosta i dörrar samt huv o baklucka. big_smile Personligen skulle jag aldrig våga satsa på en E46 utan gällande rostskydd. Det kan i värsta fall bli en mkt dyr affär. Glöm ej heller att lyssna efter KLONK ljud i bakvagnen, kan vara utslitna bussningar, men det kan även bero på att bakaxeln har slitits loss från golvet. (kostar ca 30tk att laga)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
stollen Blev inte som jag borde blivit
25 juni 2009 · 418 Inlägg

hej!

Köpte själv en 330 E46 för typ ett par veckor sedan.
Kan säga att jag är mkt nöjd med bilen hittills. väldigt goa att köra och drar inte alls så mkt bränsle som många tror (iaf inte enligt mig).

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.
Lindbergh
25 juni 2009 · 3 Inlägg

Tack så  mycket för alla bra svar!

Då kan jag konstatera att de flesta säger 330 då även fast det bara skillnad så pass lite som 0.3 liter i cylindervolym på de nya modellerna? hmm jag kanske helt enkelt måste provköra båda för att se och känna efter lite för att få en bra uppfattning.

När det gäller rostskyddet så var det ett mycket bra tipps tack för det! ska kolla upp det hur mycket dyrare det blir med en 04a...man har ju inte oändligt med pengar tyvär...

och när jag tänker efter så finns det nog fler 325 på blocket än just 330...Hmmmm nu blev jag lite fundersam, men som sagt får nog testköra båda för att se!

Och en annan fråga, hur långt skulle ni säga att bilen MAX får gå om man skall köpa en begagnad 03a eller 04a? när börjar de bli slitna eller vad man ska säga? jag skulle vilja hitta en som har gått under 10.000, eller är det inte SÅ viktigt?

MVH Johan

Senast redigerat av Lindbergh (25 juni 2009)

heltsonika Rebel with a cause
25 juni 2009 · 224 Inlägg

Jag skulle tittat mer på skicket än på milen. Provkör många och se vad som finns att välja på är mitt tips. Har ägt en 325'a som jag trivdes väldigt bra med och håller inte alls med att den vaknade vid 4-5000 varv utan den drog jämt över registret. MEN(!) 330 har mer botten (0.5 liter mer i slagvolym) och det märks! 325'an måste varvas för att få den önskade effekten vilket kan te sig störande till vardags. Man vänjer sig fort vid 325'an effekt. Mitt tips är 330 om du har råd. Vet inte hur mycket det skiljer i försäkring och pris men du kommer alltid sitta och ångra dig att det inte blev en 330. Så var det i mitt fall wink

330i är ingen raket. Den är snabb men upplevs inte så dramatiskt snabb. Då kan du köpa en trimmad Fiat Coupé eller nåt...

Till vardags funkar 325'a mycket väl. Den är hetsigare och det är inte många Svensson som hänger på men nog förbannat kommer du önska dig en 330. 

330 har större bromsar och kräver 17" vinterdäck men det är det kanske värt med större bromsar?

Oavsett vilken du väljer har du en en mycket trevlig bil! 320i är helt klart för slö.

Rquired Allmänt envis
25 juni 2009 · 12 512 Inlägg

330 upplevs inte dramatiskt snabb eftersom den hanterar effekten så väl, min personliga åsikt iaf tongue

Milen är inga problem i E46an, sköt om den ordentligt så märker du inte någon skillnad på en som gått 15k eller en som gått 40k. Pappa hade en 325a (E46, 01a) han körde 40k mil med nämligen, kändes inte sliten alls smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Lindbergh
26 juni 2009 · 3 Inlägg

Okej tack för svaren!
Det blir en 330 nu iaf har jag bestämt mig för, inte bestämt mig dock vilken årgång men som älst 01iaf smile tack för tippsen!

//Johan

L_M3lin
6 januari 2013 · 191 Inlägg

lånar där här tråden sitter och kollar på 325 o 330 känns som de lutar mot en 330 efter läst här tongue men sitter och funderar på försäkring?? vore bra och få veta runt 30år smile och vilket bolag smile

Mvh m3lin

panda666
6 januari 2013 · 4 250 Inlägg

lånar tråden också lite här,, är det samma motor från 330 e46 som i e39 530?? samma register så att säga alltså?
riktigt stark vid låga varv som 528?

mvh

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 januari 2013 · 10 427 Inlägg

panda666, E39 och E46 delar M54-motorer vad jag vet så ja det ska vara samma/lika. Endast tidigare M52/M52TU-motorerna som kan skilja lite på slutet av 90-talet, vilken årsmodell som fick vilken variant. Senare 330 E46 har dock sexväxlad manuell växellåda till smile

L_M3lin, kolla med Länsförsäkringar - jag tycker dom verkar ha hyggliga priser när jag har jämfört smile (27år)


Edit: Lite humor att 325 eller 330 Ci 03 har tappat ca 100 000 i värde på 3-4 år sedan tråden startades.
Iofs rätt naturligt wink

Senast redigerat av steifan (6 januari 2013)

L_M3lin
7 januari 2013 · 191 Inlägg

okok ska kika lite där då smile

jaha de är så pass de sjunkit tongue borde vell inte sjunka överdrivet mycke nu då om man håller den i bra skick smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
7 januari 2013 · 10 427 Inlägg

L_M3lin skrev:
okok ska kika lite där då smile

jaha de är så pass de sjunkit tongue borde vell inte sjunka överdrivet mycke nu då om man håller den i bra skick smile

Ptja, min 323Ci har väl minskat ca 20 000 i värde på 2 år wink Köpte den billigaste på Blocket 2011 för 61k eller vad det var. Nu kanske man har tur om man får 40 för den tongue Men snart är nog botten nådd för gamla sura 323 och 328 så 325 och 330 är nog inte långt efter wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
L_M3lin
8 januari 2013 · 191 Inlägg

nee precis de är vell snart alla el problem kommer också då blir dom extra billiga tongue

Jonnsard
8 januari 2013 · 458 Inlägg

Trevligt att fler vill ha 330! Har själv en 330ci -02 och är supernöjd!

Från 110cruise sen plattan i matten med 5an i så sparkar den igång med en gång.
Vanligt med rost är bagageluckan och motorhuven. Även under dörrarna precis vid vikningen i plåten, kan rosta så plåten delar sig har sett detta själv på två e46 coupe, kanske inte dom mest välvårdade men värt att kolla iaf!

Något som är vanligt annars är både främre länkarmsbussningarna, inre & yttre styrleder samt främre bussningen i bakre länkarmen (riktigt svår att känna om den är kass, bästa är att sänka ner länkarmen)
Kolla även all el! Vanligt är reg skylts belysningen, dom kan ärga inifrån och kostar runt 2000kr.
Samt så kolla bromsarna också, större bromsar är ju något dyrare men 330n är väldigt ekonomisk i både delar och bränsle samt försäkring (betalar 500kr/mån för helförs i villa)
Lycka till och kasta dej inte över första bästa bil, finns många till salu smile!
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
L_M3lin
9 januari 2013 · 191 Inlägg

okok tack då vet jag lite mer vad man ska kika lite på planerar att lacka om den i framtiden till den här Phönixgelb Metallic nån typ av gul färgsjukt snygg enlige mig smile ska ska väll mest bry mig så de inte rosta för mycke sen blir de väll byta de mesta annat trevligt under så jag vet att allt är bra gjort så de kommer väll bli en total genomgång smile jaha 500 i månaden är ju inte så farligt ju smile

DasAuto
10 januari 2013 · 2 751 Inlägg

De lite äldre BMW's klarar o gå jävligt långt så stirra inte dig blind på milen, kusinen har en 328 Automatare som gått 35k mil o den funkar som en klocka.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
L_M3lin
10 januari 2013 · 191 Inlägg

jaha ok har försökt kika på de som ligger runt 15k mil men då kanske man inte behöver kolla så noga på de bara de är rätt servade?? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang