6106
Sök

ok problem löst.

vRsex
471 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
nu är det så att jag hält i fin svindyr olja i bilen, nu skulle jag göra en kolla bara så jag tömde filtret på olja, dock ran det ut en svart lättrinning sörja som luktade lite bensin.

jag har ju sutit och vritt på nykeln nått himmelskt dom senaste 2 dagarna för att få igång bilen men nya chippen.

har det runnit ner bensin i motorn då, bara att byta oljan eller? vad har hänt?
Senast redigerat av Skee (31 mars 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 mars 2007
har du bytt oljefilter

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 mars 2007
har du kollat stickan också

vRsex
471 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
ironhead skrev:
har du kollat stickan också

Tömde ut lite olja ur botten pluggen samma skit.
ironhead skrev:
har du bytt oljefilter

Filtret är helt nytt.

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 mars 2007
det kan vara gammal olja kvar fast du än har bytt olja du ska tömma så allt rinner ut annars är det totalt bortkastat att byta olja

104 Inlägg
30 mars 2007
Jepp va samma på farsans bil.. Den startade inte och nlev så soppas sur att bänsinen som inte antändes rann ner mellan kolvringarna å ner i oljan.
Fixa problem med starten, byr olja å tuta å kör;)
Lycka till... MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

vRsex
471 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Tack ALLA för hjälpen... ska gå köpa skit olja på statoil nu tills jag får igång den d jag byter till fina prima.
Senast redigerat av Skee (30 mars 2007)

Lada-missbrukare
566 Inlägg
31 mars 2007
Ingen idé att gråta över att den fina dyra oljan blivit smutsigt... Din motor e enda smutsig invärtes.. går inte att hålla oljan ren om bilen ska användas..genast du startar bilen blir ny oljan svartare... Beror dels på att det lämnar kvar gammal svart, smutsig olja trots att man tror att man fått ut all olja genom oljepluggen.. Dels för att det finns en hel del smuts, sot osv inuti motorn som kommit efter X antal års användning... De e oundvikligt..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

vRsex
471 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Lada Tuning skrev:
Ingen idé att gråta över att den fina dyra oljan blivit smutsigt... Din motor e enda smutsig invärtes.. går inte att hålla oljan ren om bilen ska användas..genast du startar bilen blir ny oljan svartare... Beror dels på att det lämnar kvar gammal svart, smutsig olja trots att man tror att man fått ut all olja genom oljepluggen.. Dels för att det finns en hel del smuts, sot osv inuti motorn som kommit efter X antal års användning... De e oundvikligt..

Nja har inte haft bilen utanför garaget än sen jag hällde i oljan, bara försökt starta den massor.
4 liter av den kostar 825kr på Micro. Castrol Edge 5w30.
Har rätten att gråta lite då min V6a tar 5.6Liter.
Senast redigerat av Skee (31 mars 2007)

761 Inlägg
31 mars 2007
Har du kört på dålig olja innan, och plötsligt häller i en bra olja, så kommer det att lösas upp en massa skit som sitter på blockväggar mm.. Detta gör att en ny bra olja blir svart på nolltid. Har egen erfarenheter på saaben.. Hade biltemas delsyntet olja och körde ~700 mil. Den var nästan lika gyllenbrun när den åkte ur som när den häldes i. Efter det köpte jag mobil 1 5-50 och den blev kolsvart på de första 50 milen.. Kan bara säga att jag kör på mobil1 nu, och bilen har gått ca 38500 mil..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

2 122 Inlägg
31 mars 2007
dåliga kolvringar kan resultera till att soppan tar sej ner i oljan

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
31 mars 2007
Å så att det lucktar bensin om oljan e det väll så vevhus ventalitionen tar ner den lukten
så oljan får den doft karaktären efter ett tag å så som någon sade att när kolvringarna blir dåliga med åren så läcker det väll ner obränd soppa förbi kolvarna ...eller ??

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

vRsex
471 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Prata med en bekant som berätta vad felet var och vad som kunde hända.

Vrir man för mycket på nykeln och det rinner ner bensin i tråget kan det misstända i motorn och motorn gå helt i ras, låter fan livsfarligt, han har själv upplevt det, inte kul sade han.

Tänk om det hade hänt, och jag som hade igång bilen, SKRÄCK!

Sök