Frågor angående kapade fjädrar och besiktning

Berglund_89
2 januari 2013 · 1 476 Inlägg

Tjoflöjt i lingonskogen!

Jag ska besiktiga mitt skåp (245an) imöra kl. 15:20, en fullständig besiktning (alltså ingen efterkontroll)
Tror ni att det finns något risk med att fjädrarna åker ur tallrikarna när dom höjer upp bilen?
Gör det något om dom åker ur bak, eller aa, sitter fast i "golvet"?

Jag vet tyvärr inte hur mycket det är kapat, men jag har hört att det KAN gå bättre om jag sätter fast fjädrarna i slangklämmor, någon som har erfarenhet?

Måste motorfläkten sitta där under en besiktning eller går det bra utan den?

Hjälp, tips & råd mottages tacksamt!

Det gäller den röda 245an på min sida.

MVH / Skrotnisse

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Eric91
2 januari 2013 · 337 Inlägg

Fjädrana måste sitta fast i skålen men de är bara att sätta fast dom med slang klämma funka för mig i alla fall. Jag fick 2:a på att mina fjädrar fram var för korta så lägg dig på backen och räkna hur många varv som är kvar. motorfläkten vet ja inget om. smile

mb_pucken
2 januari 2013 · 5 087 Inlägg

de brukar vara ett lotteri dedär. vissa får igenom de med slangklämmor och andra inte. beror helt på gubben som besiktar. lösa fjädrar ger i regel 2a. har dock inte provat själv att besikta med lösa fjädrar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
2 januari 2013 · 126 Inlägg

RÖR-klammor elr så svetsar du fast dem

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
mb_pucken
2 januari 2013 · 5 087 Inlägg

svetsa är väl sådär egentligen då fjärdern kan tappa sin härdning och där med brista efter ett tag. sen är de ju lite opraktiskt om man skulle vilja byta fjädrar senare

Senast redigerat av mb_pucken (2 januari 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
2 januari 2013 · 835 Inlägg

Jag har besiktigat en 240 för många år sedan med kapad sänkningssats 2 1/2 varv fram.
Jag svetsade fast kättinglänk i övre och undre tallrikar och sedan monterade jag dit stålwire däremellan som begränsade fjädringsvägen.
Det var inga problem då åtminstone.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
kentaolsson Get low or die trying!
2 januari 2013 · 48 Inlägg

sitter dom inte fast fram ä de en 2a. bak gick bra för mig på paren.. kanske för den ä goooue smile motorfläkt nej men den kommer ju koka efter ett tag smile

Mercedes S210 220CDI "Black Star" (2001)
Djo
2 januari 2013 · 10 157 Inlägg

bak sitter den ju bultad i bärarmen bak kan det vara kapat rejält gick igenom med 3,5varv bak dock fram fick jag tji kapat 4varv 2a så böt till sänkfjädrar runt om fram satt den kapade fast emd slangkläma nertill men ja han gungade på bilen och tyckte det inte fanns någon fjädring att det enbart var i genomslag och däck så ja beror på vet vissa som fått igenom och vissa som inte är ett loteri.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
KHRacing
2 januari 2013 ·

ej godkänt med klämmor/rörklämmor längre, men som sagt - LOTTERI

Vurtne DEVIL
2 januari 2013 · 1 171 Inlägg

Sålänge fjädern sitter fast så får du väl ingen tvåa?

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
wistfors Performance meck
3 januari 2013 · 342 Inlägg

bara sätta fast dom så dom sitter fast i över o underkant en kätting i axeln så man begränsar utfjädringen är ok men man måste ha fjädring

inte tillåtet att svetsa då dom måste kunna röra på sig klämmor har jag aldrig haft någon som sagt imot

sen räcker det inte med att sätta fast fjädrarna om det bara är ett varv kvar för då fjädrar det inte och man åker dit på dålig fjädringsväg istället.

enklast är att montera orginal då blir dom inte så griniga och man kan ha tur med resten.....
lycka till!

Mvh

DusanMandick Random Hero
3 januari 2013 · 4 047 Inlägg

de senaste gångerna ja besiktigat har de inte ens behövt sitta fast, det är när det kan hamna ur sitt läge de underkänner sade min besiktningsgubbe. men det är olika överallt som de andra säger

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Lina-
5 januari 2013 · 1 213 Inlägg

Som sagt bedöms olika från person till person, ska man utgå från lagtexten så är det inte tillåtet att kapa fjädrar.

Själv aldrig fått någon anmärkning när satt fast fjädrarna med slangklämmor/rörklämmor.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
sterge
5 januari 2013 · 484 Inlägg

Kapade mina fjädrar på min gamle Golf och det gillade inte SBP i Motala i alla fall, även fast fjädrarna satt fast i skålen. Det blev ett stort glapp i överkant dock och det gillade dom inte, men fick tummen upp för att bilen var rolig att köra (Y)

Föddes till att älska Volvo.
hablam
25 januari 2013 · 136 Inlägg

Lina- skrev:
Som sagt bedöms olika från person till person, ska man utgå från lagtexten så är det inte tillåtet att kapa fjädrar.

Själv aldrig fått någon anmärkning när satt fast fjädrarna med slangklämmor/rörklämmor.

ska man va riktigt noga så klassas väll dom flesta nya bilar som helhetsgodkänt fordon vilket betyder om man ska vara petig inga ändringar alls.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang