4462
Sök

Hjälp med att montera av vajrar till växelspak - Volvo 855

2 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Hej, har problem med min växellåda och ska nu försöka riva ner växelspaken/växellådan till att börja med. Kommit en bra bit på vägen men nu har jag fastnat och vet inte hur jag ska göra.

Såhär står det att jag ska göra i Haynes boken:

Lift up the housing and prise off the selector inner cable socket joints from the base of the gear lever, and from the link plate on the side of the housing.

Det jag inte vet är var "the cable socket joints" sitter och hur jag lossar dom?

Bifogar två bilder här, kan någon förklara vart jag ska lossa vajrarna? Bild nr 1 är tagen underifrån "växelspakshuset" och vajern sitter ju fast i leden som sitter i botten av växelspaken.

Ska jag bända loss den vid leden eller vid "ingången" till växelspakshuset?

Bild nr 2: Antar att jag ska lossa där jag har gjort en pil, men hur får jag loss det?

http://i45.tinypic.com/xbrt2.jpg

http://i46.tinypic.com/k4ujuo.jpg

Sen är nästa steg:

Extract the retaining clips securing the selector outer cables to the housing and remove the assembly from the car.

Om någon kan förklara hur jag ska göra så vore det toppen!

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
29 januari 2013
Kullederna bänder du loss med en kraftig mejsel. Clipsen som håller fast vajern mot spakstället drar du neråt respektive uppåt.

Lederna sitter rätt duktigt. Så bli inte förvånad om dom inte lossnar direkt wink

Tja!

2 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Dennis_999 skrev:
Kullederna bänder du loss med en kraftig mejsel. Clipsen som håller fast vajern mot spakstället drar du neråt respektive uppåt.

Lederna sitter rätt duktigt. Så bli inte förvånad om dom inte lossnar direkt wink

Tack som fan för svar, vacker kärra du har föresten smile

Är det ett helvete och få tillbaks dom sen eller?

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
29 januari 2013
Jadolf skrev:
Dennis_999 skrev:

Tack som fan för svar, vacker kärra du har föresten smile

Är det ett helvete och få tillbaks dom sen eller?

Även denna procedur kan vara lite knepig. Jag har smort in "kulan" lite med fett innan jag tryckt tillbaka den med en stor polygrip. Detta har fungerat för mig och känns som den bästa metoden istället för att försöka "vålda" tillbaka dom med hammare eller liknande smile

Mvh

Tja!

Sök