Byta växellådsolja ev. Fylla på! Hjälp

mrbohlin
29 januari 2013 · 51 Inlägg

Hejsan, var och köpte en crx del sol förra hösten som jag tänkte serva lite innan den ska ställas på inför säsongen!
Men när man varvar på 2an och ska i med 3an så skrapar det i lådan , ska man fylla på växellådsolja då eller vad? Och hur fyller man isåfall på växellådsoljan? Sitter en D16Z6 motor, vet ej låda! Tacksam om någon kan svara!

Saab 9-3 Aero 2.8T "Luckapålut" (2006)
Saab 9-3 SC Vector/tx "DieselDoris" (2010)
OmegaCoffe Dumpersförare.
29 januari 2013 · 970 Inlägg

mrbohlin skrev:
Hejsan, var och köpte en crx del sol förra hösten som jag tänkte serva lite innan den ska ställas på inför säsongen!
Men när man varvar på 2an och ska i med 3an så skrapar det i lådan , ska man fylla på växellådsolja då eller vad? Och hur fyller man isåfall på växellådsoljan? Sitter en D16Z6 motor, vet ej låda! Tacksam om någon kan svara!

hur är kopplingen.? skrapar det bara när trean ska i.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
mrbohlin
29 januari 2013 · 51 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

mrbohlin skrev:
Hejsan, var och köpte en crx del sol förra hösten som jag tänkte serva lite innan den ska ställas på inför säsongen!
Men när man varvar på 2an och ska i med 3an så skrapar det i lådan , ska man fylla på växellådsolja då eller vad? Och hur fyller man isåfall på växellådsoljan? Sitter en D16Z6 motor, vet ej låda! Tacksam om någon kan svara!

hur är kopplingen.? skrapar det bara när trean ska i.

Kopplingen ska vara hyfsat nybytt, inte när man ska lägga i trean, utan när man varvar ut 2an och i med trean, kör jag lugnt på 2an så kan jag växla till trean utan att det låter illa hmm

Saab 9-3 Aero 2.8T "Luckapålut" (2006)
Saab 9-3 SC Vector/tx "DieselDoris" (2010)
mrbohlin
29 januari 2013 · 51 Inlägg

Det är ju typ BWAAAAAAAAAAH, kr, BWAAAAAAAAAH, så det är ju inte mycket men låter lite illa hmm

Saab 9-3 Aero 2.8T "Luckapålut" (2006)
Saab 9-3 SC Vector/tx "DieselDoris" (2010)
OmegaCoffe Dumpersförare.
29 januari 2013 · 970 Inlägg

mrbohlin skrev:

VolvoCoffe skrev:

mrbohlin skrev:
Hejsan, var och köpte en crx del sol förra hösten som jag tänkte serva lite innan den ska ställas på inför säsongen!
Men när man varvar på 2an och ska i med 3an så skrapar det i lådan , ska man fylla på växellådsolja då eller vad? Och hur fyller man isåfall på växellådsoljan? Sitter en D16Z6 motor, vet ej låda! Tacksam om någon kan svara!

hur är kopplingen.? skrapar det bara när trean ska i.

Kopplingen ska vara hyfsat nybytt, inte när man ska lägga i trean, utan när man varvar ut 2an och i med trean, kör jag lugnt på 2an så kan jag växla till trean utan att det låter illa hmm

det är ju samma sak med växlingen som jag undra som du beskriver ju. låter som lådan. google lär du hitta var du fyller på olja. samt var du kollar nivån.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
mrbohlin
29 januari 2013 · 51 Inlägg

det är ju samma sak med växlingen som jag undra som du beskriver ju. låter som lådan. google lär du hitta var du fyller på olja. samt var du kollar nivån.

Men kan det fungera att typ byta ut oljan i vxl-lådan eller låter det som något annat? Typ byta hela lådan allvarligt? hmm

Saab 9-3 SC Vector/tx "DieselDoris" (2010)
Saab 9-3 Aero 2.8T "Luckapålut" (2006)
OmegaCoffe Dumpersförare.
29 januari 2013 · 970 Inlägg

mrbohlin skrev:

det är ju samma sak med växlingen som jag undra som du beskriver ju. låter som lådan. google lär du hitta var du fyller på olja. samt var du kollar nivån.

Men kan det fungera att typ byta ut oljan i vxl-lådan eller låter det som något annat? Typ byta hela lådan allvarligt? hmm

det får du reda på när du bytar oljan i lådan. antingen lite olja eller så är det någåt med lådan. för du säger att ju kopplingen är bra. annars vetefan.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Lalla78 Drifttekniker VA
29 januari 2013 · 580 Inlägg

Jag hade problem med skrap ljud till 6ans växel på min S2000. Det är väldigt vanligt på hondas bilar att synkringarna är i sämsta laget. Jag löste problemet genom att byta olja i min låda till Hondas MTF3 växellådsolja och tillsatte Lubegard Gear Fluid Supplement. Skrapljudet försvann och lådan kändes som ny igen. Så ta och testa byta olja först.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
mrbohlin
30 januari 2013 · 51 Inlägg

Lalla78 skrev:
Jag hade problem med skrap ljud till 6ans växel på min S2000. Det är väldigt vanligt på hondas bilar att synkringarna är i sämsta laget. Jag löste problemet genom att byta olja i min låda till Hondas MTF3 växellådsolja och tillsatte Lubegard Gear Fluid Supplement. Skrapljudet försvann och lådan kändes som ny igen. Så ta och testa byta olja först.

Okej, ska prova det snarast då! Hör av mig när jag vet smile Tack för svaren smile

Saab 9-3 SC Vector/tx "DieselDoris" (2010)
Saab 9-3 Aero 2.8T "Luckapålut" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang