Golf 91 Automat. växlar inte på drive

kobbla86
7 december 2012 · 2 Inlägg

Hejsan.
jag har en gammal golf som inte vill växla längre, den har tidigare varit slö på att växla upp när den varit kall men nu har den gett upp helt och växlar bara till 2:an och stannar där även när den är varm.

tidigare har den ibland växlat lite konstigt i uppförsbackar då den velat växla ner när den egentligen inte behövt och några gånger växlat ner när den behövt växla upp, men för att sedan växla upp till rätt växel.

kan inte mycket om automatlådor så vänder mig till er för råd.
kan tillägga att igår när den stått under dagen ville inte backen gå i heller men efter ett tag fungerade det.


ett annat mindre fel jag har när jag endå är här är att värmen inte fungerar. motorn blir varm och tempgivaren i bilen visar strax under mitten men det kommer ingen värme. kan det vara stopp nånstans?



Mvh

//David

LilleLindgren
13 december 2012 · 123 Inlägg

Oljenivån i lådan?

Volvo 855 t5 "Kaaren" (1994)
H3rmansson
17 januari 2013 · 55 Inlägg

den ligger just över max.

engolf
17 januari 2013 · 3 235 Inlägg

Färg på oljan?Luktar bränt?
Det kan vara dags att byta filtret och oljan i lådan.

H3rmansson
17 januari 2013 · 55 Inlägg

engolf skrev:
Färg på oljan?Luktar bränt?
Det kan vara dags att byta filtret och oljan i lådan.

oljan är lite grå..  tror du de kan vara de som är felet??

H3rmansson
17 januari 2013 · 55 Inlägg

Suck trodde de va svar på mitt problem...  min olja luktar bränt. Skrev till och med i Fel tråd..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 januari 2013 · 14 077 Inlägg

engolf skrev:
Färg på oljan?Luktar bränt?
Det kan vara dags att byta filtret och oljan i lådan.

Luktar oljan bränt och är missfärgad så kan det tyda på att lameller är sopslut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
engolf
17 januari 2013 · 3 235 Inlägg

Ibland kan olje/filterbyte hjälpa mot krånglande automat, värt att testa.
Att oljan är brun betyder att den är gammal, och kanske har förlorat en del av sina smörjegenskaper, dessutom kan filtret vara tätt, och då får man sämre tryck/flöde i lådan, som då inte kommer växla ordentligt.

kobbla86
30 januari 2013 · 2 Inlägg

Hejsan! och ojsan..
åkte visst iväg till filippinerna ett tag å glömde både bilen å tråden här smile
men bilen står kvar på gården med samma fel, hörde mig för å fick tips om att kickdown vajern kanske hängt sig så därför den växlar ner.
lät ganska logiskt faktiskt så tänkte försöka koppla loss den för att se.
nån som vet om den är lättåtkomlig och var den sitter?


MVH

//David

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang