2055
Sök

Lustig motor i 240 GLT

16 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Köpte en 244 i helgen med lustig tilläggsinfo, sitter en B23 monterad i nu.

MOTORFAMILJ 4I, FORDONSTYP FML6, MOTORNUMMER 498972
T31A MOTORN UTBYTT
T31D AVVIKELSE EMISSION

Någon som har en idé ?

2 763 Inlägg
29 januari 2013
AndersD24 skrev:
Hej!

Köpte en 244 i helgen med lustig tilläggsinfo, sitter en B23 monterad i nu.

MOTORFAMILJ 4I, FORDONSTYP FML6, MOTORNUMMER 498972
T31A MOTORN UTBYTT
T31D AVVIKELSE EMISSION

Någon som har en idé ?

Den är reggad med annan motor, dock ingen specifik motor!

Volvo - For Life

16 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Klart som fasen jag vet det, och visst är det en specifik motor.. varför hade annars motor samt fordonstyp motorn är tagit från stått ?

Jag vill veta VAD det är för typ av motor den är registrerad med, någon borde stött på detta innan?

9 142 Inlägg
29 januari 2013
Motornummret står ju faktiskt i papprena, så det kan ju inte gå att byta hur som helst.
Vad är det för årsmodell? Vad för B23 sitter det i den? A, E, K?

16 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Nej det är ju en specifik motor, bilen har stått avställd i en massa år, många ägare så motorer har nog bytts hejvilt!

Det är en 1980 med B23E i.

9 142 Inlägg
30 januari 2013
AndersD24 skrev:
Nej det är ju en specifik motor, bilen har stått avställd i en massa år, många ägare så motorer har nog bytts hejvilt!

Ja då ska det vara rätt maskin i alla fall. Den årsmodellen är den enda som hade H kam och 140hk, kan vara lite orolig på tomgång. Sen till 81 bytte dom kam och blev 136hk och lite lugnare tomgång.

Kolla om det står något på kammen, kan va så att dom bytt till nyare motor efter ett ras eller något.
Senast redigerat av Putteliten (30 januari 2013)

16 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
Putteliten skrev:
AndersD24 skrev:

Ja då ska det vara rätt maskin i alla fall. Den årsmodellen är den enda som hade H kam och 140hk, kan vara lite orolig på tomgång. Sen till 81 bytte dom kam och blev 136hk och lite lugnare tomgång.

Kolla om det står något på kammen, kan va så att dom bytt till nyare motor efter ett ras eller något.

Från början har det suttit V6a i! När B23an hamnade där har jag ingen aning om, borde stått mer specifikt, som "T31A Motor utbytt motor Volvo B23" som jag har sett står på flera andra med utbytt motor. Men med "Motorfamilj 4I" verkar det inte ens som en volvomotor?

2 763 Inlägg
30 januari 2013
AndersD24 skrev:
Putteliten skrev:
AndersD24 skrev:

Från början har det suttit V6a i! När B23an hamnade där har jag ingen aning om, borde stått mer specifikt, som "T31A Motor utbytt motor Volvo B23" som jag har sett står på flera andra med utbytt motor. Men med "Motorfamilj 4I" verkar det inte ens som en volvomotor?

Kan inte det bara vara ett visst effektspann då? Notera att jag inte vet utan bara funderar.

Volvo - For Life

Blyfot
142 Inlägg
30 januari 2013
vad jag kan få fram när jag kikar runt lite så får jag fram motornummret "498972" tillsammans med B23E lite överallt.. som jag fattar det så är det olika sorters uppbyggnader utav B23E olika toppar, kammar osv.. så det kan ju vara så att det är B23En som ÄR den utbytta motorn.. men jag kan ha fel..

Edit: Motorfamilj 4I står troligen för 4 Inline, alltså en rad 4..

Edit2: söker jag på "FORDONSTYP FML 6" får jag bara fram en massa om försvarsmakten..

gammal testbil för militären?
Senast redigerat av volume (30 januari 2013)

16 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
volume skrev:
vad jag kan få fram när jag kikar runt lite så får jag fram motornummret "498972" tillsammans med B23E lite överallt.. som jag fattar det så är det olika sorters uppbyggnader utav B23E olika toppar, kammar osv.. så det kan ju vara så att det är B23En som ÄR den utbytta motorn.. men jag kan ha fel..

Edit: Motorfamilj 4I står troligen för 4 Inline, alltså en rad 4..

Edit2: söker jag på "FORDONSTYP FML 6" får jag bara fram en massa om försvarsmakten..

gammal testbil för militären?

Jag ringde Bilprovningens tekniska avdelning igår och förr i tiden så användes det andra beteckningar vid motorbyten än just motorn modell, så en 4I motor är en annan beteckning för B23E fick jag reda på då!

Så det är en B23E den är reggad med och som även sitter i bilen, allt i sin ordning! smile Men FML6 hade han ingen aning om vad det var för något!

Blyfot
142 Inlägg
2 februari 2013
hehe okej.. kul att du fick bukt på det hela i alla fall tongue

Sök