Problem att få av Westfalia avtagbar dragkrok

AEN
6 juni 2010 · 686 Inlägg

Jag har en Westfalia Vertical på min audi och den har suttit på ett tag nu... (detta pga att jag inte hittade nyckeln)
Tänkte montera av den nu men får inte av den...
Kan vrida vredet en bit men inte hela vägen utan den släpper tillbaka i låst läge och kroken går ej att få ur...
Vågar inte rikitgt ta i för kung och fosterland just med vredet... vet inte om det finns en risk att man knäcker av något i mekanismen eller vredet i sig...

Någon som har några tips på hur man får av den... kan bara misstänka att den rostat lite med tanke på att den suttit ett tag...

Tacksam för svar...

Mvh
Lars

Dubs I got Dubs!
6 juni 2010 · 2 423 Inlägg

Dränk den i rostlösande medel.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Goffen Administratör
6 juni 2010 · 2 976 Inlägg

Antar att du hittat nyckeln då för annars går den ju inte att få av. Drar du vredet utåt innan du börjar vrida?

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
AEN
6 juni 2010 · 686 Inlägg

haha japps nyckeln är återfunnen :-) annars hade det varit svårt :-P

Jo jag drar ut vredet och vrider frammåt/mot karossen så att säga som man ska och den kommer nästan hela vägen men den går ej "i lås" på rött utan slår tillbaka till grönt.. tog i ganska mycket och fick den att fastna till, men inte tillräkligt långt för att den ska öppna låsningen...

Ska prova trycka in så mycket WD40 eller kanske MoS2 olja jag kan mellan kroken och dess fäste... kanske kan bräkleen i massor och sen olja????
Alla tips uppskattas varmt!

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 juni 2010 · 938 Inlägg

Glappar kroken nåt för dej om du tar i den å rekar lite när du vrider fram vredet? Isf tro ja mer att problemet sitter i vredet än i låsmekanismen där uppe...
Förövrigt så har min låscylinder rostat ihop, får in nyckeln, men kan inte vrida om, tips? Funderat på stor skruvmejsel å bryta sönder låscylindern, men känns lite onödigt...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
AEN
6 juni 2010 · 686 Inlägg

nepp min sitter fast och fint... inga glapp...

Gällande låset så har du provat att fylla låset med en överdriven mängd olja?... Sen in med nyckeln och knacka den med en gummihammare (inåt) så man knäcker rosten lite... (viss varning för att slå för hårt)  och sen jucka fram och tillbaka med nyckeln (lås / Låsupp)

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 juni 2010 · 938 Inlägg

Nyckeln går in fint, men går inte att vrida runt... Å naturligtvis är ju "knoppen" på nyckeln runt, så man får inte nå mycke kraft heller... Provade å fylla så gott de gickmed WD40, men utan resultat...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
AEN
6 juni 2010 · 686 Inlägg

kolla med någon låssmed.. dom brukar ju ha en del lösningar på det mesta...

AEN
6 juni 2010 · 686 Inlägg

Problemet för mig löst...

Vilja våld och MoS2 :-)
Nu återstår bara en härlig rengöring :-P

Tackar för svaren jag fick!

dosken
11 februari 2013 · 1 Inlägg

Har exakt samma problem med min audi som du hade AEN, dränkt in i WD40 (som väl innehåller MoS2 ?) och tar i för kung o fosterland. När jag drar ut vredet kommer det bara ut någon cm, är det meningen det ska komma längre ut ? Fastnar iaf ingenstans när jag sen vrider vredet medsols.
Nyckeln går runt lätt så inga problem där.

mvh David

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang