Teho skrev:
sleepyoh skrev:
Alla bilhandlare gör affärer dom kan tjäna pengar på. Allt handlar om hur mycket vinst i förhållande till hur mycket jobb. Sedan beror det ju jävligt mycket på vilken bil och skick det är, du åker ju inte med en Volvo 240 från 85 för att sälja på Bilia. Man får ju välja rätt handlare för bilen så att säga.
Vissa bilförsäljare bryr sig dock inte nämnvärt om miltal och skick.
Min 306 var enligt stans Mazdaåterförsäljare värd 15.000 kr, "för att det var årsmodell 2000".
Enligt bilpriser.se skulle bilen vara värd 36.000 kr hos en återförsäljare (borde alltså få runt 29-30.000 i inbyte).
Far och flyg, miltal och skick tog man absolut ingen hänsyn till.
Sägas kan väl att det kan löna sig att byta in hos en sådan handlare om man har en rutten långmilare.
Om jag får fråga bara. Hur fan räknar du nu? IG i företagsekonomi?
Om bilhandlaren köper din bil för 30k och lyckas sälja den för 36 tjänar han inte 6k, vilket är en vinst du tycker verkar vara rimlig. Handlare köper oftast bilar för 20-30k mindre än de säljer dom för. Han måste ge trafiksäkerhetsgaranti på bilen, och kostnaderna han har för reparationer för ett års trafiksäkerhetsgarantier på de bilar han sålt måste han ju slå ut jämt på alla begagnade bilar då han inte vet vilken som kommer att krångla så att han kan sälja bara den dyrare.
Vidare måste bilen undersökas och kanske åtgärdas innan försäljning, bilen måste även rekondas.
Sedan har han hyra för lokal, energiräkningar, löner, sociala avgifter, skatt, vinstskatt, försäkringar, drivmedel och andra omkostnader att betala. Sedan får han kanske inte bilen såld för 36k bara för att bilpriser tycker det. Folk prutar alltid, och bilen kanske blir stående och tar plats i månader.
Sanningen är att om du hade sålt bilen för 15k och sålt den för 35k hade han kanske gjort en vinst på 5k på den, beroende på vad han har för grad av omkostnader i övrigt.
Det är förövrigt ingen hemlighet alls att det är mer lönsamt att sälja en bil äldre än 5 år på Blocket för ett billigare pris än snittet, just p g a att det inte blir mycket kvar när handlaren tar sin täckningsmarginal eftersom bilen inte är värd 200k längre. Du gör en lika stor förlust på en 2 år gammal inbytesbil i absoluta krontal, men procentuellt blir ju förlusten mindre eftersom den 2 år gamla bilen är värd säkert 6 ggr mer än din 13 år gamla när den står ute i bilhallen.
Handlare går efter Gröna listan, medan privatköpare på Blocket går efter skicket och inte tänker sälja den vidare med en massa omkostnader. Därför kan du lätt få det dubbla på Blocket mot hos handlaren för en 10 år gammal bil.
Får du någon gång ett inbytespris du är nöjd med betyder det bara att bilen du köper är för dyr och att handlaren tar igen det på den.
Problemet är att du förväxlar vad en privatperson som ska använda bilen själv kan betala vid en privataffär med vad en bilhandlare med en firma med tillhörande omkostnader som ska sälja bilen vidare med vinst kan betala.
Dessutom, det är en 13 år gammal peugeot som kostade 150k ny? Aldrig att den kostar 36k på Blocket heller.