3100
Sök

Fördelar med separat Wastegate ?

191 Inlägg
22 oktober 2005
Trådstartare
Har funderat nu ett tag vad det finns för fördelar med en separat
wastegate, har sökt lite här och lite där men inte kommit fram till något konkret.
Så för er som har koll på detta kan väl lämna lite åsikter osv.

12 086 Inlägg
23 oktober 2005
Har väl mestadels med att en intern wastegate inte tål för stora effekttuttag. När man pumpar 600hk+ behövs nog stabilare saker än en intern dosa.

10 287 Inlägg
23 oktober 2005
Det finns fördelar i form av möjligheter till bättre anpassing av flöden etc. Intern WG funkar dock så länge man lattjar med små avgashus. Stora avgashus med små tryckförluster kräver stor area och bra flödesegenskaper hos wastegaten vilket innebär stor extern wg.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

272 Inlägg
23 oktober 2005
Sharky skrev:
Det finns fördelar i form av möjligheter till bättre anpassing av flöden etc. Intern WG funkar dock så länge man lattjar med små avgashus. Stora avgashus med små tryckförluster kräver stor area och bra flödesegenskaper hos wastegaten vilket innebär stor extern wg.

/Göran

Själv kör jag med en Garrett GT37 med intern wastegate, a/r .99 på avgashuset och jag tror att det är a/r .74 på kompressorhuset och det verkar funka utmärkt. Har bara varit med om en gång att jag har haft en laddpeak på 1.5 bar, laddar 1.3 i vanliga fall. Men kan det inte vara så dom som kör på höga laddtryck med stort avgashus får "peak'ar" och gör så att det inte funkar som det ska. Har man ett stort avgashus så behöver man ju inte köra på speciellt höga ladd för att det ska flöda samma mänga luft som om du har ett mindre avgashus med högre ladd. Så har jag fattat fördelen med större avgashus än kompressorhus.

Men sen så är det väl mycket bättre flöde med en separat wastegate och man känner sig säkrare när laddtrycket kommer.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

10 287 Inlägg
24 oktober 2005
Ett intressant försök man kan göra för att se hur pass bra ens interna wg är att haka av wastegatearmen och naja upp armen till wg ventilen helt öppen och se vilket laddtryck man får med helt öppen wg.
Anta att man kör normalt med 1.5 bar. Om man öppnar wg fullt och får 1 bar vid maxvarv/plattan( =WOT)  i mattan så är det lugnt, då räcker wg utan problem. Men om man får 1.6 bar med helt öppen wg vid WOT, då ligger man mera illa till.
Se också till att armen till wastegateklockan går att dra ut så långt att wg kan öppna helt. Många missar detta när dom skruvar ihop armen.

Det går dock alltid att porta interna wg och sätta dit större ventil samt porta huset bakom wg-ventilen så att den öppnar mera.

Största anledningen till att ha stor A/R på avgashus är att få ner mottrycket. Detta har jag sett flera gånger i bromsbänk. Först kör man med det avgashus man trodde och blir skitförvånad när det tar tvärstopp. Sedan sätter man dit större A/R och , vips, mycket mera effekt på samma ladd därför att mottrycket sjunker.

Nackdelen är att motorerna blir lite usla i stadsköer...
Men livet är alltid att känna en bra byggd turbomotor dra som satan över 6000rpm utan att vilja sluta.

/Göran

BoostLogic skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Själv kör jag med en Garrett GT37 med intern wastegate, a/r .99 på avgashuset och jag tror att det är a/r .74 på kompressorhuset och det verkar funka utmärkt. Har bara varit med om en gång att jag har haft en laddpeak på 1.5 bar, laddar 1.3 i vanliga fall. Men kan det inte vara så dom som kör på höga laddtryck med stort avgashus får "peak'ar" och gör så att det inte funkar som det ska. Har man ett stort avgashus så behöver man ju inte köra på speciellt höga ladd för att det ska flöda samma mänga luft som om du har ett mindre avgashus med högre ladd. Så har jag fattat fördelen med större avgashus än kompressorhus.

Men sen så är det väl mycket bättre flöde med en separat wastegate och man känner sig säkrare när laddtrycket kommer.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

272 Inlägg
25 oktober 2005
Sharky skrev:
Ett intressant försök man kan göra för att se hur pass bra ens interna wg är att haka av wastegatearmen och naja upp armen till wg ventilen helt öppen och se vilket laddtryck man får med helt öppen wg.
Anta att man kör normalt med 1.5 bar. Om man öppnar wg fullt och får 1 bar vid maxvarv/plattan( =WOT)  i mattan så är det lugnt, då räcker wg utan problem. Men om man får 1.6 bar med helt öppen wg vid WOT, då ligger man mera illa till.
Se också till att armen till wastegateklockan går att dra ut så långt att wg kan öppna helt. Många missar detta när dom skruvar ihop armen.

Det går dock alltid att porta interna wg och sätta dit större ventil samt porta huset bakom wg-ventilen så att den öppnar mera.

Största anledningen till att ha stor A/R på avgashus är att få ner mottrycket. Detta har jag sett flera gånger i bromsbänk. Först kör man med det avgashus man trodde och blir skitförvånad när det tar tvärstopp. Sedan sätter man dit större A/R och , vips, mycket mera effekt på samma ladd därför att mottrycket sjunker.

Nackdelen är att motorerna blir lite usla i stadsköer...
Men livet är alltid att känna en bra byggd turbomotor dra som satan över 6000rpm utan att vilja sluta.

/Göran

Tror jag klarar mig från att exprimentera så där när jag har orörd bottendel wink Dessutom är den här turbon bara tillfällig till jag ska köpa en lite värre kullagrad. Men som den här turbon har funkat så verkar den öppna och det som den ska, gasa på fullt på 5an så ligger laddet konstant på 1.3 bar.

Det har jag läst om kom jag på nu. Sen så kan det bara bra med ett stort avgashus när man har ett grenrör som 7M-GTE motorn har, har aldrig sett ett grenrör som är så taskigt byggt.

Stadstrafik går ändå hyffsat med en Supra mk3, då den är ganska stark innan turbon kommer. Sen när turbon börjar komma vid 3500rpm så blir det ju helt klart LITE roligare big_smile Kommer inte riktigt ihåg just nu vad det är för a/r på avgashuset på turbon jag ska köpa, tror det är a/r .88 (Turbonetics 62-1 T4) Men med nytt grenrör så får jag nog lite bättre flöde och for nog lite rappare respons och en mer gatvänlig bil och samtidigt så hänger den med upp till 700hk.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

Sök