Söker bakhjulsdrivna billar innan 1990

jockejansson
13 februari 2013 · 37 Inlägg

Nissan primera GT har väl samma bultmönster som sr20det?
150hk. Finns ju platta för BMW 328 låda om du inte vill ha turbo.

Audi S4 "Lakrisbåten" (1993)
OMRT Truckerwannabe
13 februari 2013 · 58 Inlägg

Köp en Ford Escort med 16v Zetec maskin under huven, och sedan en vxllåda från valfri bakhjulsdriven Ford. Dom har samma bultmönster till sprängkåpan från Ford Anglia till dagens Duratec motorer i t.ex Mondeo. Tar du t.ex en 1,8 Zetec så har du 105-115hk beroende på årsmodell och version. Zetecarna är också förhållandevis vassa för att vara helt orört.

simlar
13 februari 2013 · 5 526 Inlägg

Eftersom TS vill ha en lätt motor med mycket effekt så är det första som kommer upp i skallen en alu-motor, problemet är bara att hitta en före -90 isf.

Men sen började det pratas om adapterplattor och sådant och det verka TS vara okej med.

Så det förslaget jag har då är att stoppa i en T4 från en Volvo S/V40. 200hk. Vikt vet jag ej, men vad jag hittat på internet så väger en komplett T5 150kg. Så T4an som är så gott som samma motor bara att en cylinder är bortkapad så bör ju den väga några kilo mindre.
Och M90 från vitsexan som sitter i 960 passar rakt på vad jag förstått.

Sen det andra förslaget är:
MC-motor.
Inte alltför ovanligt i super-seven bilarna och det verkar finnas att köpa allt som behövs för att kunna använda motorn i en bil, t.ex adapter från drev till kardan och elmotor när det ska backas (finns ju ingen backväxel på mc-motorer).
En MC-motor väger verkligen inte mycket och finns flera hojjar som galna människor stoppat turbo på och tagit ut 300+hk ur 1000-1200cc motorer.
Och sen är ju även riktig rallybilskänsla med sekventiell-låda smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
aqulio
13 februari 2013 · 1 146 Inlägg

finns ju dom gamla toyota starlet 80-85 tro jag dom är bakhjuls drivna..

KHRacing
14 februari 2013 ·

-stoffe- skrev:
varför ens ta från en bil som är rwd ? går juh lika bra att ta från en fwd

Glöm inte att kolla å att de snurrar åt RÄTT HÅLL bara  smile

jockejansson
14 februari 2013 · 37 Inlägg

Varför måste den vara före -90?
Sen kan det vara en idé att jämföra oljetrågen på intressanta motorer med.
Två erfarenheter: rätt motor påverkar priset när du ska sälja ,(projekt som färdig bil) välj en med det lilla extra. Det är lika jobbigt att montera en b23 som en 16v b230, likadant med BMW, hellre m50 än en m20. (Bara exempel, kom inte på några småmotorer)
2: När man tröttnar i garaget (det råkar nog alla ut för, särskilt första projektet) så tröttnar man lättare på en tråkig motortransplantation.

Audi S4 "Lakrisbåten" (1993)
Alucardi
14 februari 2013 · 16 Inlägg

Tanken är att den skall behållas. Inte ute efter 200+ jag nöjer mig med 100hk, så behövs ingen monster motor. När jag skrev lite vassare motor kan man ha i åtanke att orginalmotorn hade 55HK wink Tanken är också att någon gång gå över orginal motorn och renovera upp den, sätta eventuelt turbo snurra på osv. Så jag vill helst inte behöva kapa sönder hela bilen.

Tannken bakom före 90 talet är att slippa så mycket elektronik som möjligt. Insprut eller ej gör mig inte så mycket.

Senast redigerat av Alucardi (14 februari 2013)

Tiger1978 Fattig student
14 februari 2013 · 1 282 Inlägg

Volvo 340 med b14

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Alucardi
15 februari 2013 · 16 Inlägg

Har nog fått tag i en manta 87:a tråkiga är dock att bakaxeln är för bred. Motorn skulle tydligen dö när den blev varm. Men bilen drog satan med soppa så måste ju vara någon givare då den inte nöp när den blev varm.

Hasselstrom
15 februari 2013 · 796 Inlägg

Helt rätt att köra med manta motor. Antar att det är en 2,0 CIH insprutare? Och förmodligen en getrag 240låda.
Enkla bra motorer med kamkedja och som utan problem går ner i en kadett iaf.
Sen kan du ju alltid byta upp dig senare till en 2,2a eller en 2,4a då det är samma block.

Tror jag har en komplett 2,0a i delar, så hojta till om du behöver nåt.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Alucardi
17 februari 2013 · 16 Inlägg

Verkar enkelt med insprut osv. Inte så mycket el att lära sig. Skall hämta den om en vecka. Plockade den för 4:a tusen. Så förhoppningsvis kan man ta mer än bara drivlina från den. Funderar på att flytta över säten och lite annat godis.

Alucardi
21 februari 2013 · 16 Inlägg

Hur är tråget på denna? Har pratat runt lite och vissa säger att det skall gå att vända på utan problem. Nämligen orolig att det kan bli tajt runt framvagnsbalken som det sitter orginal.

Knugcab
23 februari 2013 · 5 111 Inlägg

Rekord har tråget åt andra hållet.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
twin_cam Smålänning
23 februari 2013 · 7 877 Inlägg

Stirra dig inte blind på att motorn är byggd i järn bara. Tänkte på skojs skull kola hur stor skillnaden är mellan Volvo rödmotor och vitfemma, och vitfemma väger 10 kg mer, trots alublock. En B230 väger enl. volvo ca 160-165 kg, medans en B5234 väger ca 176-190 kg.

Ett bra legerat gjutjärnsgods kan göras tunnare, och då lir det lättare. Lätmetall blir aldrig lika starkt som gjutgods.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang